Aankopen via bedrijf of veilingsite

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Aankopen via bedrijf of veilingsite

Berichtdoor tasari » 23 Jan 2009, 22:03

Je kan je producten aankopen bij een groothandelaar, je vraagt een factuur waar ook BTW op staat die je kan terugtrekken. Dus je kan het ingeven als KOST en TREKT BTW TERUG.

Indien je je producten koopt via veilingsites zoals ebay of adverteerder sites zoals kapaza.
Kan je het dan ingeven als KOST ? Natuurlijk de BTW trek je niet terug, want er is eigenlijk geen sprake van een factuur noch BTW nummer

Logisch zou zijn dat je zegt koop officieel via groothandelaar, maar op de veilingsite staan die producten veel goedkoper.

Extra touch aan dit topicje... Als je koopt via Ebay, maar komt van UK maar levert naar België. Mag dit dan ook worden ingebracht ? Wat met wisselkoers (GBP => EURO) ?

Tx
tasari
Newbie
Newbie

Re: Aankopen via bedrijf of veilingsite

Berichtdoor Sven » 24 Jan 2009, 16:50

Pfff :D

Volgens mij kan je kan WEL BTW terugtrekken indien je via ebay goederen koopt van een eBay winkel dewelke ook geregistreerd is bij de BTW. Je kan dan best je BTW nummer doorgeven aan de verkoper, en vragen dat hij dit op de factuur vermeldt.

Ik ben niet 100% zeker, maar het kan toch onmogelijk zijn dat iemand die van goederen verkopen in bijberoep op ebay (ebay winkel) dit steeds kan doen zonder BTW plicht. Is dat geen concurrentieverstoring?! Ik zal het eens moeten opzoeken, ikzelf heb geen ervaring met ebay.

Indien je koopt van een particulier zal er nooit BTW bij betrokken zijn.

Je kan goederen aangekocht in UK inbrengen als kost. De prijs MOET dan omgerekend worden naar EUR op de transactiedatum (factuurdatum) (dit kan via oeanda)

Wederom de bedenking, als je via een ebay winkel koopt, dan is er grensovergang van de goederen, en dient men hier een ICV te doen. (ook hiervan niet 100% zeker daar ik geen ervaring heb met veilingsites.)

Ik zoek het op, en laat het jullie weten.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Re: Aankopen via bedrijf of veilingsite

Berichtdoor cookie » 25 Jan 2009, 15:28

Sven schreef:Ik ben niet 100% zeker, maar het kan toch onmogelijk zijn dat iemand die van goederen verkopen in bijberoep op ebay (ebay winkel) dit steeds kan doen zonder BTW plicht. Is dat geen concurrentieverstoring?! Ik zal het eens moeten opzoeken, ikzelf heb geen ervaring met ebay.

Dit wordt gróndig gecontroleerd op Ebay. Het blijft natuurlijk wel een beetje een schemerzone vind ik.. Ik ken genoeg mensen die zogezegd als particuliere verkoper ingeschreven zijn maar die echt wel een aardige duit eraan overhouden zonder daarop belastingen te hoeven betalen. Als je opvallend veel producten nieuw in verpakking verkoopt ga je natuurlijk snel tegen de lamp lopen.
cookie
Practitioner
Practitioner

Terug naar Algemene administratie