Acceptabele prijsverhoging

Ondernemers gerelateerde zaken die in geen enkel ander forum passen

Moderators: cookie, Sven

Acceptabele prijsverhoging

Berichtdoor fruget » 06 Jan 2009, 19:02

ik heb nu al 3 jaar een bedrijf wat vanuit hobbie is gegroeid. Nu heb ik nog nooit een prijsverhoging door gevoerd maar zou dit komende jaar wel graag willen. Het gaat niet omdat ik niet uit de kosten kom maar meer om geloofwaardigheid te krijgen en als ik klaar ben met mijn studie niet gelijk de prijzen in een hoef te verdubbelen als ik erin doorga.

Ik vraag nu nog het minimale bedrag van €20,- per uur(ik reken per kwartier omdat ik aan huis kom). Mijn klanten zijn vooral particulieren. Nou vroeg ik mijn af wat jullie een acceptabele verhoging vinden. Het gaat erom dat ik elk jaar een klein stukje omhoog ga.

Ik zou zeggen 6, 6,5 of naar 7 euro te gaan per kwartier. Natuurlijk lijkt het allemaal minimaal te zijn omdat het per kwartier is. Zouden jullie mijn hierbij kunnen helpen om een acceptabele keuzen te maken, ik weet ook niet of er een soort "wet" ofzo iets die zegt dat ondernemers hun diensten met zoveel % mogen of kunnen omhoog gooien.

Het gaat me niet om dat jullie zeggen welke van die 3 maar dat jullie mijn kunnen vertellen hoe je de keuze maakt en waarom zodat ik er in toekomst ook nog wat aan heb.
fruget
Recruit
Recruit

Re: Acceptabele prijsverhoging

Berichtdoor markn » 06 Jan 2009, 20:17

Het is misschien een goed idee om jouw financieel plan eens te herbekijken. Maak een berekening van al je uitgaven/inkomsten op jaarbasis en baseer je daarop om te weten hoeveel je per uur moet vragen aan de klant. Je moet niet werken aan verlies he.

Is het niet zo dat de meeste bedrijven meegaan met de index?
markn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 06 Jan 2009, 21:24

fruget schreef:..niet gelijk de prijzen in een hoef te verdubbelen...

...Ik vraag nu nog het minimale bedrag van €20,- per uur(ik reken per kwartier omdat ik aan huis kom)...

...Ik zou zeggen 6, 6,5 of naar 7 euro te gaan per kwartier...

Wat leert een klein rekensommetje ons hier. Dat als je jouw prijs met stel 5 euro per kwartier laat omhoog gaan, je klant 40 euro per uur zal betalen, en je dus wel een verdubbeling van je prijs bekomt! ;)

Ik zou gaan in percentages, en dit ineens in je contract laten opnemen. Een extra clausule dat jaarlijks jouw prijs de hoogte ingaat met de stijging van de index, of een automatische verhoging stelt jouw, en de klant gerust. Zo weten beide partijen waar ze aantoe zijn.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor fruget » 07 Jan 2009, 10:27

Het is niet dat ik echt kosten heb omdat ik het vanuit huis doe. Uit de kosten kom ik wel uit. Omdat ik aan huis kom is het allemaal handje contantje en heb dus ook geen contracten omdat het geen bedrijven zijn.

Dat van die index zal ik eens opzoeken dat zou opzich wel makkelijk zijn. Procenten zijn heel leuk alleen wil ik wel met afgeronden bedragen werken omdat ze vaak contant betalen. €5 maakte het makkelijk omdat het alleen briefjes. Als ik niet uit dek kosten kwam had ik het ook wat makkelijker gevonden omdat je dan iets hebt om aan te rekenen.

Ik zal eens zoeken naar die index, al ken ik het nog niet echt.
Alvast bedankt voor deze tip.
fruget
Recruit
Recruit

Terug naar Algemene ondernemerszaken