adverteren en reclame maken

Reclame, marketingmix, do's en don'ts

Moderators: cookie, Sven

adverteren en reclame maken

Berichtdoor Anne » 04 Sep 2008, 17:45

Beste mensen!

Ik ben al een tijdje met het idee aan het flirten om een beautyshop te starten op het internet. Mijn vriend en ik hebben ondertussen (meer hij dan ik xD) een basis-shop klaar waar we een aantal producten in hebben.

Nu, een tak van ondernemen zegt dat we in principe zoveel mogelijk reclame moeten maken. Kan mij iemand hierbij tips geven? Voor als starter dan...we hebben niet echt het startkapitaal om uitgebreid te adverteren ;-(

We hadden gedacht aan flyers enzo...later misschien radiocampagne...Wat denken jullie? Bedankt

xAnne
Anne
Newbie
Newbie

Re: adverteren en reclame maken

Berichtdoor maartentk » 05 Sep 2008, 09:54

:arrow: Omdat het over een webshop gaat zou ik in de eerste plaats zoveel mogelijk reclame maken op het Internet. Zorg ervoor je goed vindbaar bent in Google. Dit doe je oa door goede meta tags/description/title te voorzien. Zorg er ook voor dat zoveel mogelijk andere sites linken naar de jouwe, dan eindig je hoger in de search results van Google. Evt kan je verder gaan en adverteren op andere sites al dan niet via adWords van Google. Kijk ook eens in het andere topic "SEO optimalisatie".

:arrow: Hou van elke klant zijn emailadres bij en werk aan mailinglists (bvb 1 keer per maand een nieuwsbrief met promoties etc versturen naar al je huidige klanten).

:arrow: Bied uw producten aan op sites ala Ebay, 2dehands, Kapaza, etc. Al is het maar voor de naambekendheid!

:arrow: Installeer Google Analytics op je site. Dan kun je alle traffiek analyseren dat op jouw site terecht komt > hoe zijn de mensen op de site terecht gekomen? Google? Direct link? ...? Hoelang blijven bezoekers op jouw sites en hoeveel pagina's verkennen ze? Als je deze gegevens hebt kan je er gemakkelijk op inspelen bij uw marketingproces.

:arrow: ..........

Ik zou dus niet meteen een radiocampagne voeren omdat je het toch hebt over een startende webshop met enkele basisproducten. Adverteer zoveel mogelijk via Internet, mond-aan-mond reclame etc en na een bepaalde periode stel je de balans op en dan zie je nog wel wat je kan doen.
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor cookie » 05 Sep 2008, 12:49

wat je misschien nog kan doen is eventueel enkele tijdschriften benaderen en ook zeker en vast promoties aanbieden op de site of een wedstrijdje organiseren en dat de winnaar een product gratis opgestuurd krijgt enz.

deze zaken + de zaken die maartentk opsomde zullen je webshop zeker een boost geven dat het nodig heeft denk ik
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor cookie » 05 Sep 2008, 12:51

Anne schreef:we hebben niet echt het startkapitaal om uitgebreid te adverteren ;-(
later misschien radiocampagne...

laat die radiocampagne dan maar vallen tenzij je ambitie is om een heuse winkelketen te starten
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Anne » 09 Sep 2008, 13:58

Bedankt voor alle feedback mensen!
We zullen inderdaad dan maar starten met adverteren op het web, uiteindelijk is het toch een webshop :-)
Anderzijds maken we ook kaartjes aan die we in verscheidene openbare locaties zullen verspreiden.

Reclame via de radio is in't begin misschien niet zo'n goed idee zoals jullie stellen. Heeft iemand recent offertes hierover?

xAnne
Anne
Newbie
Newbie

Berichtdoor maartentk » 16 Sep 2008, 12:26

Om de opening van een nieuwe zaak of een nieuwe product aan te kondigen kan tevens een radiospot op de radio als communicatiemiddel gebruikt worden. Het voordeel hiervan is dat bij uitgave op de radio een brede doelgroep wordt aangesproken. Hierbij kan ofwel voor regionale of nationale radiozenders geopteerd worden om de doelgroep te bereiken. Ook nu zijn naargelang de doelstelling de AIDA reclame-elementen (http://www.ludoclaes.be/startende_ondernemer.htm) weer van toepassing en bestaat de kunst van een succesvolle communicatie eruit de boodschap op een originele wijze aan te brengen waardoor ze door de luisteraar aanhoord en onthouden wordt. Beiden zullen ze uiteraard via de stem of andere geluiden geuit dienen te worden. Nevenstaande tabel toont een overzicht van links naar Vlaamse radiozenders.

Luistercijfers
Als u een radiospot in de eter zendt, dan wilt u uiteraard dat zoveel mogelijk luisteraars uw sport horen. Een keuze van de meest geschikte radiozender voor uw doelgroep is dan ook een noodzaak.

De kosten
De kosten van een radiospot worden voornamelijk bepaald door : de opmaak van de spot, het tijdsstip dat u de spot op de radio wenst te horen en de tijd die de spot in beslag neemt. De kunst bestaat er dan ook uit om in een beperkte tijdspanne de gewenste boodschap over te brengen. Naargelang de frequentie dat u de spot op de radio wenst, kunt u naargelang de radiozender genieten van speciale voorwaarden.

http://www.ludoclaes.be/reclame_en_publiciteit.htm

Best eens contact opnemen met het radiostation waar je op wil adverteren dus
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor cookie » 18 Sep 2008, 10:23

offertes zullen heel sterk uiteenlopen afhankelijk van het luisterpubliek van de zender. volgens mij is het moeilijk om radioreclame te maken voor een webshop aangezien de doelgroep totaal verschillend is.

waarschijnlijk is je reclamebudget beperkt en kan je geen zendtijd op een zender ala stubru, qmusic etc veroorloven dus zal je eerder een lokale zender benaderen. de doelgroep van die lokale zender beperkt zich meestal tot 1 gemeente terwijl je webshop wereldwijd bezocht wordt.

ik ben er van overtuigd dat er veel doeltreffendere manieren bestaan om te adverteren. in de reclame is het natuurlijk een begrip dat hoe meer mensen je advertentie zullen lezen/horen hoe meer geld je op tafel zal moeten leggen. voor echte concrete prijzen contacteer je best de zender zelf. info zal je wel vinden op hun betreffende site.
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor cookie » 07 Nov 2008, 15:57

is dit niets voor jou? http://nl.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing

je kan altijd eens op proxis of azur kijken voor een goed marketingboek, moet ik trouwens ook eens doen...
goede marketing voor webshop is essentieel
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor maartentk » 13 Nov 2008, 16:44

idd cookie
het is niet zoals bij een gewone winkel dat mensen passeren en eens kunnen binnenwippen als ze iets zien in de etalage
mensen moeten actief surfen naar uw webshop voor ze iets kunnen kopen
dus zoveel mogelijk de link verspreiden is de boodschap
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor mbclicks » 09 Apr 2009, 21:49

Anne schreef:Beste mensen!

Ik ben al een tijdje met het idee aan het flirten om een beautyshop te starten op het internet. Mijn vriend en ik hebben ondertussen (meer hij dan ik xD) een basis-shop klaar waar we een aantal producten in hebben.

Nu, een tak van ondernemen zegt dat we in principe zoveel mogelijk reclame moeten maken. Kan mij iemand hierbij tips geven? Voor als starter dan...we hebben niet echt het startkapitaal om uitgebreid te adverteren ;-(

We hadden gedacht aan flyers enzo...later misschien radiocampagne...Wat denken jullie? Bedankt

xAnne

Het is misschien een oud topic, maar voor zoiets is het het goedkoopst als men via het internet adverteert. Daarnaast kan men een samenwerking aangaan met gerelateerde diensten die geen concurrentie zijn. Zo kan een autoverkoper best een samenwerking aangaan met een bandenverkoper...

Een kleine startkapitaal betekent niet dat men geen grote reclame campagne op het internet kan opstarten. Marketingbedrijven met hoge kosten (personeel, aankoop van bezoekers bij derden,...), hebben vanzelfsprekend hoge prijzen. Maar marketingbedrijven die met automatisering werken (geen of weinig personeel nodig), alle bezoekers zelf verkrijgen, kunnen een complete oplossing aanbieden tot 12x de gewone prijs. Wie hierover advies nodig heeft, mag gerust een bericht sturen.
mbclicks
Recruit
Recruit

Terug naar Marketing