als student import-producten verkopen via webshop

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

als student import-producten verkopen via webshop

Berichtdoor DenisDenis » 06 Feb 2011, 18:53

Ik ben van plan om samen met mijn vriendin zelfstandig te beginnen, en om een webshop te openen met sieraden die we importeren van buiten de EU.

Ik heb al een tijdje zitten zoeken op het internet, maar geraak niet echt uit de volgende puntjes:

Ondernemingsvorm:
-Eenmanszaak of VOF

Ik denk dat het beste hier een VOF zou zijn, we zouden dan het grootste deel van de winst in het bedrijf laten om te investeren, zo moeten we geen belastingen betalen en hebben we een klein spaarpotje voor als we afstuderen. Maar weet iemand hier wat de kosten zijn van een VOF? Aangezien het een vennootschap is zal de oprichtingskost wel iets hoger liggen wrs. Kan ik bij een VOF ook kiezen om dit als bijberoep te laten gelden of doet dit er niet toe? Zijn de sociale bijdragen dan altijd hetzelfde bedrag of ik nu bij of hoofdberoep doe?

Douane:
-Kosten importeren

Wat ik begrepen zou hebben uit de (verschrikkelijke :? ) website van de douane zou ik moeten btw betalen aan de douane op het moment mijn bestelling aan de grens is. Maar moet ik dan de douane waarschuwen iedere keer ik een bestelling verwacht? Zeker in het begin zullen dit kleine bestellingen zijn met een niet zo hoge waarde. Als particulier kan je soms vrijstelling krijgen voor import-goederen maar bestaat dit dan ook voor zelfstandigen?

Ik hoop dat jullie mij hier al mee zouden kunnen helpen! Als je opmerkingen of tips zou hebben over het algemeen starten van een zaak, hou u zeker niet in! :P
DenisDenis
Recruit
Recruit

Re: als student import-producten verkopen via webshop

Berichtdoor Sven » 06 Feb 2011, 20:45

Als student moet je steeds opletten dat je onder de grens van het nettobestaansminimum blijft zodat je ouders hun recht op kindergeld niet verliezen.

Bovendien gaan jullie met 2 de zaakoprichten, dus wat mij betreft kan je de keuze voor eenmanszaak al volledig laten vallen.

Waarom je dan een VOF zou oprichten is mij een raadsel. Kan je motiveren?
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor DenisDenis » 06 Feb 2011, 22:15

Sven schreef:Als student moet je steeds opletten dat je onder de grens van het nettobestaansminimum blijft zodat je ouders hun recht op kindergeld niet verliezen.

We zouden van plan zijn om het geld in het bedrijf te laten totdat we afgestudeerd zijn, moet ik dan ook nog opletten qua winst enzo?

Sven schreef:Bovendien gaan jullie met 2 de zaak oprichten, dus wat mij betreft kan je de keuze voor eenmanszaak al volledig laten vallen.

Eigenlijk ben ik nog niet zeker wat ik zou doen, ik kijk een beetje rond naar wat de voor en nadelen zijn van beide, moest het eenmanszaak zijn dan zou het natuurlijk alleen ik zijn die begint maar aangezien het minimum vennoten voor een VOF 2 personen is zou mijn vriendin ook vennoot worden.

Sven schreef:Waarom je dan een VOF zou oprichten is mij een raadsel. Kan je motiveren?

Ik denk dat het makkelijker is om alles wat te laten groeien met een VOF(kan ik gewoon het geld in de onderneming laten) en niet te veel te moeten kijken of ik niet te veel verdien, zodat ik dan niet in de problemen raak met kindergeld en zo.
Maar langs de andere kant denk ik dat een VOF veel geld kost om op te richten, op internet vind ik hier bitter weinig over de opstartkosten, dus mss iemand die mij dit weet te zeggen?
DenisDenis
Recruit
Recruit

Berichtdoor maartentk » 07 Feb 2011, 12:11

Bij een VOF heb je geen verplicht startkapitaal nodig. Opstartkosten zullen < 300€ zijn.
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor DenisDenis » 07 Feb 2011, 14:16

dus wrs wel een goeie keuze in mijn geval.

Klopt mijn redenering dat zolang ik geen geld uit de onderneming neem ik geen personenbelasting zal moeten betalen? En dus wrs mijn kinderbijslag en studie beurs niet zal verliezen?
DenisDenis
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 08 Feb 2011, 00:10

DenisDenis schreef:dus wrs wel een goeie keuze in mijn geval.

Klopt mijn redenering dat zolang ik geen geld uit de onderneming neem ik geen personenbelasting zal moeten betalen? En dus wrs mijn kinderbijslag en studie beurs niet zal verliezen?

Onderneming <> Vennootschap!

Als je geen geld opneemt als bestuurder uit uw vennootschap dan komt het kindergeld niet in gevaar. (TE CONTROLEREN maar ik denk dat het klopt!). Let wel op, indien je geen geld uit uw vennootschap haalt zal (wsl) belast worden aan 33% + ACB ipv te kunnen genieten van het verlaagd opklimmend tarief.

Over de VOF:
De VOF is een weinig gereglementeerde vennootschapsvorm met uitsluitend ONBEPERKTE AANSPRAKELIJKHEID voor de vennoten. De VOF is één van de eenvoudigste en goedkoopste vennootschapsvormen. Er is voor de oprichting GEEN notaris nodig en er is tevens GEEN minimumkapitaal voorzien.

Door de beperkte oprichtingskosten is een VOF inderdaad zeer geschikt voor kleine ondernemingen of bijberoepers. Aangezien de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn raad ik deze vorm enkel aan indien uw activiteit ZONDER RISICO's is. Immers je zal met je persoonlijk vermogen volledig instaan voor de schulden van je vennootschap. (En laat dat nu net de rede zijn waarom de meeste ondernemers een vennootschap oprichten: de beperkte aansprakelijkheid!)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Sven » 08 Feb 2011, 00:13

VOF VOORDELEN:

- Weinig gereglementeerd en grote vrijheid bij het opmaken van de statuten
- Geen minimumkapitaal
- Lage oprichtingskosten en werkingskosten (geen notaris, (vaak) geen jaarrekening)

VOF NADELEN:

- Onbeperkte aansprakelijkheid
- Weinig wettelijk geregeld
- Beperkte overdraagbaarheid van aandelen. (Stel dat het fout loopt met je vriendin, is het moeilijk om uit te treden. Beter iemand van je ouders als medevennoot! ;-).
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Een zaak opstarten