auto leasen of auto privé?

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

auto leasen of auto privé?

Berichtdoor Gobijn » 18 Dec 2008, 21:51

Collega's en ik zijn enkele dagen geleden in discussie getreden om onze bvba te gaan uitbreiden met enkele collega’s van vroeger. Twee kandidaten hebben aangegeven dat zij eigenlijk wel het idee van leasing verkiezen, maar vragen zich af waar nu het verschil ligt. Is het goedkoper om met leasing te starten en op een zakelijke manier de kilometerstand te beheren of een auto aan te kopen en die ook privé te gebruiken. Wie heeft ervaring met dit en kan me een voorbeeldje schetsen? Dank u!
Gobijn
Recruit
Recruit

Re: auto leasen of auto privé?

Berichtdoor cookie » 19 Dec 2008, 10:28

hier een artikeltje van 2001
mss verouderd maar het schept een goed beeld van de voor- en nadelen

http://www.acco-fisco.be/doc/LeasingAuto.htm
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Sven » 19 Dec 2008, 22:48

aaaah, auto's in de vennootschap! Dat is altijd een delicate zaak. Van zodra ik de tijd vind dit weekend zal ik mijn visie over dit probleem eens geven. Want bij auto's komt meer kijken dan leasing of aankopen. Er zijn een aantal punten waarover elke GOEDE accountant zijn klanten dient in te lichten voor ze de aankoop of leasing van een nieuwe auto overwegen.

To be continued!
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Gobijn » 22 Dec 2008, 09:17

Link vertelt me veel, maar das ondertussen al bijna 8 jaar geleden, kan men zich niet 100% meer op baseren? Toch alvast merci é
Gobijn
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 22 Dec 2008, 21:18

De grote lijnen van het artikel bestaan nog steeds; ik verduidelijk even.

Zoals de tekst aanhaalt bestaan er in de leasewereld twee (basis) leaseovereenkomsten: de Financiële Lease en de Operationele Lease.

Men spreekt van financiële lease indien de leasinggever alle aan de eigendom verbonden risico's en voordelen overdraagt aan de leasingnemer. Dit wil zeggen dat de leasingnemer (U) alle onderhouds- en herstellingskosten (de risico's) voor uw rekening moet nemen. Boekhoudkundig heeft een financiële lease tot gevolg dat het geleasde goed geactiveerd wordt op de balans en dat de kosten in de resultatenrekening komen via afschrijvingen. (ahv de economische levensduur van het goed. Een financiële lease en een aankoop van een wagen zijn boekhoudkundig zo goed als identiek.

Bij een Operationele leasing dient de leasingnemer een prijs te betalen die alle kosten dekt van de leasingmaatschappij zoals huur, verzekering, verkeerstaks, BIV, onderhoud, herstellingen, banden, permanente pechdienst, vervangwagen, ... . De risico's liggen hier m.a.w. bij de leasinggever, dewelke over de ganse leaseperiode economische eigenaar blijft van het goed. Het geleasde goed kan niet geactiveerd worden, en bijgevolg komen alle facturen van de leasingmaatschappij meteen in de kosten ook al worden ze zo niet gelijkmatig over de leasingperiode gespreid of op een kortere periode dan de economische levensduur ten laste genomen. Daarom geniet een operationele leasing vaak de voorkeur!

OPMERKING: Bij de aankoop of leasing van een wagen dienen we het ook even te hebben over vuile en propere auto's.

Tot 31 maart 2008 waren de kosten van personenwagens en auto's voor dubbel gebruik steeds voor 75% aftrekbaar als beroepskost. De regering besliste om dit systeem aanzinlijk te wijzigen. Zo hangt het aftrekbare percentage voortaan af van de uitstoot van het aantal gram CO2 per kilometer. Zo kan de aftrekbaarheid van de zuinigste wagens oplopen tot 90!!!%. De meest vervuilende wagens zien hun aftrekbaarheid zakken tot 60!!!%.

Met deze percentages dient in de toekomst rekening gehouden te worden bij de aankoop of leasing van een wagen, daar het kostenverschil tussen vuil en proper maar liefst 30% bedraagt.

Bovenstaande regeling werd enkel ingevoerd voor de vennootschapsbelasting en niet voor de personenbelasting.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor kiwi » 27 Dec 2008, 11:38

Bedankt voor deze mooie uiteenzetting Sven. Ik had wel nog een vraagje:
Stel je bent zelfstandige als bijberoep en voor je hoofdberoep heb je reeds een wagen+tankkaart van je werk. Bijgevolg kan je eigelijk zoveel kilometers doen als je wil voor zowel hoofdberoep als zelfstandig bijberoep.
Móet je kunnen bewijzen hoe je je transport regelt? Of hoe je bij een klant geraakt? Of kunnen wij dit laten als een "zwart gat"?
Gebruikers-avatar
kiwi
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 27 Dec 2008, 22:11

kiwi schreef:Bedankt voor deze mooie uiteenzetting Sven. Ik had wel nog een vraagje:
Stel je bent zelfstandige als bijberoep en voor je hoofdberoep heb je reeds een wagen+tankkaart van je werk. Bijgevolg kan je eigelijk zoveel kilometers doen als je wil voor zowel hoofdberoep als zelfstandig bijberoep.
Móet je kunnen bewijzen hoe je je transport regelt? Of hoe je bij een klant geraakt? Of kunnen wij dit laten als een "zwart gat"?

Zeer moeilijke en gevoelige materie. Ik kom hier nog op terug! ;)

*edit: ik heb het antwoord in een andere topic gepost omdat het daar meer thuishoort.

link topic: http://www.ondernemersforum.be/prive-auto-gebruiken-voor-de-zaak-t86.html
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Algemene administratie