Bellen met VOIP

Website, netwerk, infrastructuur, automatisatie, hard- en software, telecom.

Bellen met VOIP

BerichtDoor markn op 23 Sep 2008, 13:48

Momenteel doe ik alle telefoons met een gsm maar aangezien ik wat goedkoper zou willen bellen en ik soms naar het buitenland moet bellen ben ik beginnen denken om over te schakelen naar een VOIP oplossing of evt VOIP naast gsm.

Is het voldoende om te registreren bij Skype, alles installeren en een skype telefoon te kopen via 1 of andere webshop? Moet mijn pc dan niet aan staan telkens ik wil bellen? Wat zijn de tarieven? Zijn er andere oplossingen dan enkel Skype?

Zijn er hier mensen op het forum die daar ervaring mee hebben aub?
markn
Newbie
Newbie

Re: Bellen met VOIP

BerichtDoor mrjohn op 23 Sep 2008, 14:09

Ik gebruik zelf geen Skype maar ken wel mensen die dit dagelijks gebruiken (als vaste telefoon thuis). Ze hebben gewoon een dect Skype telefoon gekocht inclusief een "antenne" die ze op hun router kunnen aansluiten. Daardoor kunnen ze zonder dat de pc aanstaat bellen. Het fijne weet ik er ook niet van maar ik ben zeker geïnteresseerd om hier meer te weten over te komen aangezien ik in de toekomst ook buitenlandse telefoons ga moeten doen (niet veel maar toch :))
mrjohn
Rookie
Rookie

BerichtDoor mrjohn op 23 Sep 2008, 14:13

net een linkje gevonden van de skypefoon dat die mensen gebruiken, seems interesting
http://www.skypestyle.com/rtx_dualphone_3088.htm
mrjohn
Rookie
Rookie

BerichtDoor timdl op 23 Sep 2008, 21:15

Ik kon niet snel genoeg in het ICT gedeelte gaan kijken na je berichtje in't ondernemerscafé... Van Skype-PC naar Skype-PC kost je niks. Daarvoor gebruik je gewoon je internetverbinding.

Bij mij op het werk zijn er inderdaad wel al wat mensen die VoIP bellen, zelfs met hun GSM! Die hebben dan wel een geavanceerd toestel zoals nokia communicator of een iphone. Ik ken ook geen prijzen maar als ik die mensen bezig hoor hoef je echt niet te twijfelen indien je wil overschakelen naar VoIP telefonie. De kosten zijn velen malen lager dan die van normale telefonie, de opties zijn zeer uitgebreid(bestel je credits of betaal je wat je belt...) en de kwaliteit is heel erg goed.

Je kan ook 'cheaten' zo heb ik gehoord. Kerel bij me heeft kennissen in duitsland (is zelf duitser) en heeft z'n skype account op duitsland gezet. Zo belt die zogezegd lokaal... Proberen maar zou ik zeggen :-)
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor cookie op 24 Sep 2008, 10:55

ik heb ook al eens skype gebruikt om te testen en dat viel vrij goed mee
op professioneel vlak gebruik ik nog steeds gewone telefoon/gsm
ben trouwens een artikel over voip tegengekomen op het net

Zo bel je gratis de wereld rond

GELD & GEZIN - Van Skype heb je zeker al gehoord. Maar je vindt op het web ook nog een pak andere diensten die je toelaten om via het internet naar de hele wereld te bellen. In vergelijking met grote broer Skype zijn ze bovendien makkelijker én goedkoper.
(netto) - Voor niets gaat de zon op zegt het spreekwoord. Maar toch kan je vandaag via het internet gratis bellen naar tientallen grote landen én naar je vrienden of familie om de hoek.

Om te beginnen is er het bekende Skype, ondertussen al meer dan vijf jaar oud. Bellen doe je via de pc, naar vaste nummers of andere Skype-gebruikers. Alleen in dat laatste geval zijn de gesprekken gratis. Wanneer je naar de vaste lijn van je buurman belt, betaal je 2 cent, naar een Proximus-nummer 16,3 cent per minuut. Daarnaast rekent Skype een vaste kost van 4,5 cent aan.

Goedkoper dan Belgacom?
Video: Skypen doe je zo
In vergelijking met de traditionele tarieven van Belgacom is dat zeker tijdens de daluren niet spectaculair goedkoper. Belgacom vraagt 's avonds en in het weekend 2,73 cent per minuut en rekent een vaste kost van 5,46 cent aan. Tijdens de piekuren verdubbelt het tarief per minuut en heeft Skype dus de duidelijk betere prijzen. Dat geldt ook voor gesprekken naar Telenet, op eender welk moment van de dag. Naar Proximus-nummers bel je beter niet via het net, want daar moet Skype het altijd afleggen tegen Belgacom.

Goedkoop en zonder PC

Afhankelijk van je belgedrag kan Skype je dus een bescheiden bedrag doen besparen. Maar er zijn uiteraard ook nadelen aan de dienst. Hoewel de software erg gebruiksvriendelijk is, kan je er niet om heen dat je steeds via de pc moet bellen. Wie een speciaal toestel aanschaft, kan dat probleem omzeilen, maar dat betekent natuurlijk een extra investering die al gauw kan oplopen tot 60 euro of meer.

Er is meer dan Skype
Naast Skype ontstonden er de laatste jaren enkele alternatieve diensten die vooral concurreren op prijs en gebruiksgemak. Erg stabiel is deze sector niet, met bedrijfjes die soms even snel verdwijnen dan ze opgestart zijn. Zorg er dus voor dat je voorafbetaalde krediet nooit te hoog oploopt. Bij de meeste diensten kan je al voor 10 euro 'herladen', zodat het potentiële verlies beperkt blijft.

Een voor Belgen interessante dienst is het Duitse Voipcheap dat 'bijna' gratis gesprekken naar vaste lijnen in België en een twintigtal andere landen biedt. Bijna slaat in dit geval op het feit dat je bij elke aankoop van krediet (minimum 12,50 euro) 90 dagen lang niet hoeft te betalen voor je gesprekken. Wie dus vier keer per jaar herlaadt, betaalt in totaal 50 euro en belt onbeperkt. Eens de 90 dagen voorbij zijn, betaal je voor een oproep naar een vaste lijn in België 1,25 cent per minuut, zonder vaste kosten. Voipcheap werkt bovendien ook met gewone telefoons en zonder dat je extra software moet installeren. Je kan gewoon op de website je eigen telefoonnummer en dat van je gesprekspartner invoeren waarna de dienst je zal opbellen en de verbinding opzetten. De persoon die je belt hoeft zich zelf uiteraard niet in te schrijven bij Voipcheap. Klein nadeel: eens je gratis dagen vervallen zijn, betaal je dubbel: omdat Voipcheap zowel naar jou als naar je gesprekspartner moet bellen, betaal je in totaal 2,5 cent per minuut. Bellen naar gsm's is bij Voipcheap in de regel niet goedkoper dan bij Belgacom.
Een nieuwe speler op de markt is Manifone.com. Het Luxemburgse bedrijf biedt eveneens gesprekken aan vanaf vaste telefoons, maar volgt daarbij een iets andere strategie. Op de site voer je jouw telefoonnummer en dat van de bestemmeling in, waarna Manifone je een vast nummer in de zone 02 toont. Bel je naar dat nummer krijg je onmiddellijk je gesprekspartner aan de lijn. Aan Manifone betaal je afhankelijk van de bestemming 3 tot 42 cent per minuut. De dienst is dus niet geschikt voor binnenlandse gesprekken, maar ideaal voor wie vaak naar 'dure' landen belt – zeker wanneer je een formule hebt waarbij je gratis naar vaste nummers in België kan bellen.
RC
Bron: www.netto.be - 22/09/2008
cookie
Practitioner
Practitioner

BerichtDoor mrjohn op 24 Sep 2008, 12:50

Dat lijkt mij nog interessant hetgeen je zegt Timdl. Maar ik hoor gewoon nog van veel te veel mensen dat de kwaliteit niet zo goed zou zijn dus ik ga nog even de kat uit de boom kijken tot de voip technologie wat meer ingeburgerd is of wanneer het aantal buitenlandse telefoontjes exponentieel stijgt :)
mrjohn
Rookie
Rookie

BerichtDoor maartentk op 24 Sep 2008, 14:00

Er bestaan idd reeds gsm's (bvb iPhone) waarmee je gewoon kan bellen en als hij wifi detecteert schakelt hij automatisch over op voip (bvb Skype). In kleinere bedrijven wordt meestal zonder PBX (telefooncentrale) gewerkt en met rechtstreekse lijnen. Bvb 2 pc's met op elke pc een usb skype vaste telefoon aangesloten. bij grotere bedrijven worden PBX'en gebruikt (bvb Avaya, Siemens HiPath2000/8000, ...) waardoor je bijkomende functies hebt (voicemail/call forwarding/call queue/music on hold/...)

Een algemene infosite over voip -> http://www.voiptelecom.be
Koop eens een usb foon (~20€), maak een Skype account aan en testen die handel!
ondernemersforum.be - ondernemers voor ondernemers
maartentk
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor kiwi op 30 Sep 2008, 11:30

als ik van jou was mark zou ik gewoon zo'n skypephone aanschaffen (op ebay vind je er massa's) van 10€ en account aanmaken en hop bellen. is supereenvoudig op te zetten. als het je bevalt kan je idd wat meer nadenken over volledige voip integratie in uw bedrijf
kiwi
Rookie
Rookie

BerichtDoor mrjohn op 03 Okt 2008, 13:55

kiwi schreef:als ik van jou was mark zou ik gewoon zo'n skypephone aanschaffen (op ebay vind je er massa's) van 10€ en account aanmaken en hop bellen. is supereenvoudig op te zetten. als het je bevalt kan je idd wat meer nadenken over volledige voip integratie in uw bedrijf

tis dat.. of eens referenties opzoeken en daar es checken
gaat het om een klein of groot bedrijf?
mrjohn
Rookie
Rookie

BerichtDoor markn op 03 Okt 2008, 14:09

nah klein bedrijfje, geen sprake van een telefooncentrale :)
heb ondertussen een toestelletje gekocht en een Skype account aangemaakt and it works fine! thanks
markn
Newbie
Newbie

Volgende

Terugkeren naar ICT & Telecom