Ben JIJ een bankhopper?

Actualiteit, artikels, columns, boeken, etc.

Moderators: cookie, Sven

Ben JIJ een bankhopper?

Berichtdoor Sven » 03 Jan 2009, 12:41

Fortis en Dexia verliezen 10 miljard euro spaargeld

De spaarboekjes van Fortis zagen in 2008 veel meer dan die van Dexia geld wegstromen naar andere banken en andere producten. Dat blijkt uit een peiling van de redactie. Fortis wil geen bedrag meedelen, maar wellicht gaat het om zowat 10 miljard euro, tegenover 1,4 miljard bij Dexia. Deutsche Bank, KBC en wellicht ook ING België zagen de inlagen op hun spaarboekjes sterk stijgen.

(tijd) - Naar jaarlijkse gewoonte peilde De Tijd bij de banken naar de evolutie van de tegoeden op de spaarboekjes. Alle belangrijke spelers antwoordden op onze vraag, behalve Fortis, dat meedeelde dat de inlagen van alle beleggingsproducten met 6 miljard euro zijn gedaald. Maar dankzij voorlopige cijfers van de Nationale Bank voor de hele spaarmarkt is het mogelijk een raming te maken van de uitstroom bij Fortis.

Renteopbrengst

Dexia, dat eind september samen met Fortis het zwaarst werd getroffen door de financiële crisis, zag 1,4 miljard euro wegstromen. Deutsche Bank won ruim 3 miljard en KBC bijna 2 miljard.

De inlagen bij de twaalf ondervraagde banken stegen met 8,5 miljard euro. De tegoeden bij alle banken verminderden de tien eerste maanden met 6,2 miljard. Maar de daling voor het hele jaar was veel kleiner, vooral omdat in december de renteopbrengst wordt toegevoegd. Wellicht werden alle spaarboekjes samen het voorbije jaar
1 tot 2 miljard lichter. Volgens die hypothese zakten de inlagen bij Fortis met zowat 10 miljard.
Wankelen

De slechte cijfers van Fortis zijn geen verrassing. Fortis was eind september de eerste Belgische bank die wankelde. ‘Klanten spreiden hun tegoeden over meerdere banken onder invloed van de onzekerheid en om maximaal te genieten van de depositogarantie’, zei de woordvoerster van Fortis gisteren.

Fortis had de steun nodig van de Nationale Bank en de regering om te overleven. De bank beloofde de Europese Commissie dat ze de komende twee jaar niet als prijsbreker zal optreden. Voor haar internetrekeningen zal ze niet een van de hoogste twee tarieven op de markt aanbieden.

De spaarboekjes bij Fortis en Dexia zagen ook geld wegstromen naar termijnrekeningen, kasbons, obligaties en verzekeringsproducten. Dat verklaart waarom Fortis de uitstroom voor alle beleggingsproducten samen in 2008 kon beperken tot 6 miljard euro of 4,5 procent.

WV/IDW

00:00 - 03/01/2009 Copyright © De Tijd
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Re: Ben JIJ een bankhopper?

Berichtdoor Sven » 03 Jan 2009, 12:55

Ik alvast wel!

Ik ben in de loop van 2008 overgestapt van een grote bank (dexia) naar een relatief kleinere bank (rabobank). Niet alleen is mijn rente gestegen, ondanks de RV-fout, maar ook voel ik mij door rabobank veel beter geholpen dan door dexia.

Bij mijn overstap (uiteraard) maar ook bij de aantal x ik contact had met de hulplijn van Rabobank werd ik steeds correct, snel en vriendelijk geholpen! Dat was niet het geval bij de grootbank!

ik ben content van mijn bankhop!

Hoe zit het met jullie?
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor timdl » 03 Jan 2009, 14:11

Om te antwoorden op je vraag of ik een bankhopper ben moet ik zeggen: Neen. Ik zal enkel van bank veranderen bij serieuze verschillen tussen de bankspelers.

Ik zit al enkele jaren bij Argenta (die toch wel bij de hogere rentes zit van alle banken en heel wat gratis diensten aanbiedt zoals ViSA/bankkaarten/...), maar ook bij Fortis. Ik heb het overwogen om m'n Fortis-spullen over te plaatsen naar een "stabielere/veiligere" bank maar 't is er toch niet van gekomen..

Ben altijd van mening geweest dat je best overal (lees: op meerdere banken) wel wat staan hebt, met het oog op toekomstige diensten zoals een lening enzo. Helpt altijd als je dan al klant bent. Uiteraard spreid je meteen ook een mogelijk risico :-)
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor cookie » 03 Jan 2009, 19:21

ik ben uit noodzaak veranderd van bank aangezien ik dan betere voorwaarden ging krijgen voor mijn lening. ik was zowiezo wel van plan om te veranderen van bank dus dit was voor mij geen negatief punt.

Wat ik wel eens zou willen weten is hetvolgende:
loont het de moeite om verschillende rekeningen te hebben op naam van de zaak bij verschillende banken? niet voor de rente of zekerheid maar voor snellere transacties? wanneer is dit interessant? wat zijn de voor- en nadelen?
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Sven » 04 Jan 2009, 22:01

Ik denk dat het soms loont bij meerdere banken klant te zijn. Mijn motivatie hierin is dat je op deze manier de keuze hebt van welke bank je een transacties laat verlopen. Bijvoorbeeld; als je leverancier bij dezelfde bank (als je tweede bank) klant is, kan het zo verlopen dat door een dag later betalen het geld toch tijdig op de rekening van de leverancier te krijgen. (waar dit bij de eerste bank niet het geval kan zijn).

Het bovenstaande lijkt misschien banaal, maar als de transactie een relatief grote som betreft, maakt een dag een wereld van verschil hé.

Ook denk ik dat het interessant is om een tweede bankrekening te openen in het land waar je veel transacties verricht. Op deze manier ontloop je de schommelende koers, en verlopen wederom je transacties sneller.

Conclusie: ik zou, net zoals bij paarden, nooit al mijn geld op 1 zetten. ;)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor markn » 06 Jan 2009, 20:31

Nog nooit echt gebankhopt. Ik ben wel klant bij meerdere banken omdat ik bij elke bank wel een specifiek voordeel heb maar ik ga bvb geen spaarrekening openen bij bank A om vervolgens na 2 maand die rekening te sluiten en over te lopen naar bank B omdat ik daar 0,2% meer krijg.
markn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Fille » 07 Jan 2009, 13:31

Geld dat in de komende jaren daar maar zou "staan" zet ik enkele jaren vast. Verbindt mij er wel toe voor lange(re) perioden bij eenzelfde bank te blijven maar vind ik wel ok. Tegenwoordig verzekerd tot 100.000 euro bij een bank..
Fille
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 07 Jan 2009, 21:14

markn schreef:Nog nooit echt gebankhopt. Ik ben wel klant bij meerdere banken omdat ik bij elke bank wel een specifiek voordeel heb maar ik ga bvb geen spaarrekening openen bij bank A om vervolgens na 2 maand die rekening te sluiten en over te lopen naar bank B omdat ik daar 0,2% meer krijg.

Dat is vaak ook niet aan te raden, omdat de kosten om uit te stappen bij een bank soms hoger liggen dan het rechtstreeks voordeel je verkrijgt via bankhoppen.

Bovendien was voordien was het verschil tussen een grootbank, en een kleine bank soms 1,5%. Dat maakte het toch de moeite waard om de overstap te overwegen. Vanaf 1/1/09 is dit verschil zo goed als onbestaande.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor maartentk » 12 Jan 2009, 14:25

Fille schreef:Geld dat in de komende jaren daar maar zou "staan" zet ik enkele jaren vast. Verbindt mij er wel toe voor lange(re) perioden bij eenzelfde bank te blijven maar vind ik wel ok. Tegenwoordig verzekerd tot 100.000 euro bij een bank..

Als je je geld op een spaarrekening zet is het inderdaad interessant om het even te laten staan omdat je dan kan genieten van getrouwheidspremies. Ik denk dat getrouwheidspremie en aangroeipremie ondertussen samengesmolten is.

Als je het echt jaren kan missen en niet teveel risico wil nemen waarom dan geen obligaties?
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor tasari » 12 Jan 2009, 15:53

"getrouwheidspremie en aangroeipremie" => dat verdwijnt binnenkort, 1 enkele premie binnenkort (denk vanaf april 2009, niet zeker)
tasari
Newbie
Newbie

Terug naar Mediaboard