Beroepskosten

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Beroepskosten

Berichtdoor ZyllyZ » 24 Sep 2008, 21:29

Kan je de kosten voor een woning (=huur, brandverzekering, ...) aftrekken als je kan bewijzen dat dat nodig is voor je werk (omdat je bijv. een kot neemt in Herentals als je oorspronkelijk in Brussel woonde en elke dag naar Luik moet)?

Indien ja, wat zijn de voorwaarden?
Gebruikers-avatar
ZyllyZ
Apprentice
Apprentice

Re: aftrekposten

Berichtdoor maartentk » 25 Sep 2008, 08:54

Welke beroepskosten kan je aftrekken bij het huren van een pand?

De huur die je betaalt voor een huurpand dat je volledig gebruikt voor de uitoefening van je beroep kan je aftrekken als beroepskost. Ook bepaalde huurlasten die je in de plaats van de eigenaar draagt, komen in aanmerking voor aftrek.

Gebruik je een deel van het huurpand om te wonen en een deel voor je beroep, dan zal het aftrekbare beroepsgedeelte van de huur moeten worden bepaald naargelang het belang van het beroepsgedeelte in het gehele onroerende goed. Een voorbeeld: je huurt een herenhuis met drie verdiepingen voor 1487.36 €. Je gebruikt de volledige tweede verdieping voor je beroep. Het belang van dat beroepsgedeelte wordt op de helft van het hele gebouw geschat. De huur die je mag aftrekken als beroepskost bedraagt dus 743.68 € (en niet 495.79 € of de verhouding in grootte van het beroepsgedeelte).

(...)

Als je behoorlijk ver van de plaats waar je je zelfstandig beroep uitoefent woont, kan je overwegen een tweede woning te huren. De huur en huurlasten van zo’n tweede woning zijn immers aftrekbaar. Zelfs je verhuiskosten kan je in aftrek brengen. Het vormt geen probleem om de aftrek van de huur te combineren met de gewone aftrek van je normale reiskosten tussen je woon- en werkplaats.

(...)

Bron: http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?id=91782
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor cookie » 25 Sep 2008, 13:03

Lijkt mij een interessante topic aangezien er veel starters in het begin van thuis uit werken

Dit is het belangrijkste gedeelte van een artikel dat ik vond op standaard.be en het beantwoordt perfect jouw vraag
Het gaat wel over beroepskosten van werknemers maar dit geldt ook voor zelfstandigen

(...)

Kosten verbonden aan de woning mogen ingediend worden, als ze tenminste gedeeltelijk voor het beroep wordt gebruikt. Het deel van de woning dat beroepshalve gebruikt wordt, kan over 33 jaar worden afgeschreven. Als basis gelden bouwfacturen (inclusief btw) of de aankoopprijs (inclusief registratierechten). De grond kan niet worden afgeschreven.

Is de belastingplichtige geen eigenaar, dan kan de huur worden ingebracht. Maar, pas op, in dat geval zal de verhuurder zwaarder worden belast. Daarom verbiedt bijna elk huurcontract zo'n beroepsmatige gebruik.

Hetzelfde probleem stelt zich bij de aftrek van de huur van een studio of appartement dichtbij de werkplaats.

Daarnaast is de rente op een (woon)krediet ook deels als beroepskosten aftrekbaar, naast de onroerende voorheffing, kosten van verzekering (brand, diefstal), verbruikskosten (water, elektriciteit, gas, stookolie, onderhoud, enz.), telkens beperkt tot het beroepsgedeelte.

In de praktijk kijkt de fiscus naar de gebruikte oppervlakte. De beroeps- en de privéruimte moeten niet echt gescheiden zijn. Zo kan een deel van de woonkamer beroepshalve worden gebruikt.

(...)

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... kanaalid=3
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor mrjohn » 26 Sep 2008, 11:12

Ga je de volledige boekhouding zelf doen? Vraag anders wat advies van een boekhouder bij de start van uw zaak of ben je al gestart? Het is zowiezo wel mogelijk om de infrastructuur die je gebruikt voor uw zelfstandige activiteit af te trekken van de btw, eveneens elektriciteit/water/gas. Maar voor de effectieve regeling daarvan, zeker als je ook een deel privé gebruikt, raad ik je toch aan om advies te vragen aan een boekhouder. Of misschien zit er een boekhouder op het forum die je dat kan zeggen..
mrjohn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 16 Dec 2008, 23:15

mrjohn schreef:... Het is zowiezo wel mogelijk om de infrastructuur die je gebruikt voor uw zelfstandige activiteit af te trekken van de btw, ...

Het bovenstaande heeft mijn inziens niet veel te maken met BTW, maar wel met PB of indien het een vennootschap betreft VENN BEL ;)

In ieder geval, ik heb het niet nagekeken, maar ik ben er vrijwel zeker van: ALLE kosten van je woning die je betrekt omwille van beroepsredenen (dichter bij werk) zou je kunnen aanduiden als een aftrekpost in je aangifte.

Hievoor verwijs ik weer naar ART 49 WIB92, dat stelt dat elke kost aangegaan om de belastbare inkomsten te behouden, kan aangemerkt worden als beroepskost.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Anne » 17 Dec 2008, 21:36

Aha! Bedankt voor de verduidelijking Sven!

Spreken we dan van 100%? Een forfaitair bedrag? Stel nu dat een dienst zoals internet wordt vergoed door een hoofdberoep. Ik betwist dat de fiscus hierover zal klagen? Of hoeft deze dat niet te weten dan?
Anne
Newbie
Newbie

Berichtdoor Sven » 16 Jun 2009, 09:53

Beroepskosten ook voor werknemers

Jan is bediende en woont 80 kilometer van zijn werkplaats. Hij werkte 215 dagen in 2008. Jan rijdt met zijn wagen naar het werk. In 2008 betaalde hij 500 euro interesten voor de financiering van zijn wagen, waarmee hij dat jaar 40.000 km aflegde. Hij beschikt thuis over een bureau. Het beroepsgedeelte van zijn woning bedraagt 10%. De aankoopprijs van de woning (inclusief de bijkomende kosten waaronder registratierechten), verminderd met de grondwaarde, bedraagt 270.000 euro. Jan sloot in 2005 een hypotheek en betaalde in 2008 interesten voor een bedrag van 6.000 euro. De onroerende voorheffing bedroeg 600 euro in 2008. De energie- en verbruikskosten van de woning bedroegen 3.000 euro.

Hij kocht dat jaar ook een nieuwe PC voor 1.200 euro, die hij over drie jaar lineair afschrijft (beroepsgebruik PC = 50 procent). Hij geniet een beroepsinkomen van 46.000 euro. De gemeentebelasting bedraagt 7 procent.

Optie 1: Jan bewijst zijn beroepskosten niet, maar neemt genoegen met het wettelijk kostenforfait:
Wettelijk kostenforfait = 3.056,94 euro
Voordeel = 1.635,46 euro

Optie 2: Jan bewijst zijn beroepskosten wel:
Woon-werkverkeer:
80 km x 2 x 215 x 0,15 euro = 5.160 euro
500 (intresten) x (80 x 2 x 215) / 40.000 = 430 euro
Woning:
270.000 / 33 (afschrijving) x 10% = 818 euro
600 (OV) x 10% = 60 euro
6.000 (intresten) x 10% = 600 euro
3.000 (energie) x 10% = 300 euro
1.200 / 3 (afschrijving PC) x 50% = 200 euro
TOTAAL werkelijke beroepskosten = 7.568 euro
Voordeel = 4.048,88 euro
Door de aftrek van zijn werkelijke beroepskosten bespaart Jan 2.413,42 euro.

Bron: nieuwsblad.be
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Algemene administratie