Bijberoep: Wat is de beste manier?

Alles over de BVBA, NV, VOF, ... Pros en contra's, verplichtingen, etc.

Moderators: cookie, Sven

Bijberoep: Wat is de beste manier?

Berichtdoor hologic » 19 Mrt 2009, 17:22

Wij zijn van plan om met 4 mensen een spin-off bedrijf (teleradiologie) op te richten als bijberoep. Mijn boekhouder had me aangeraden om een comm.v te nemen. Maar ik ben hier niet echt voor te vinden gezien de onbeperkte hoofdelijke aansprakelijkheid. Qua belastingsvoordeel zou me dit wel wat kunnen opleveren,maar ik wil gerust inleveren op mijn extra 'loon' als dit betekent dat ik beperkt aansprakelijk ben.

De spin-off zou in de vorm zijn van een BVBA. Ik zou willen instappen in de BVBA als natuurlijke persoon en als één van de oprichters (dus 3j aansprakelijkheid). Ik zou me dan laten uitbetalen als consultant in mijn eigen Comm.v. De zaakvoerder zou 1 van ons worden.

Kan dit wettelijk of kan ik beter via de BVBA uitbetaald worden (in de vorm van een loon of onkosten)?

Mijn boekhouder opperde dat 4 personen in een Bvba mogelijk problemen zouden kunnen ondervinden als we vb allemaal een leasewagen zouden willen aankopen. Is dit zo?

Het is zo dat de inkomsten van de BVBA kunnen variëren van maand tot maand.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid van mijn Comm.V ten opzichte van de BVBA en mogelijke externe schadeclaims (ziekenhuizen)? Het is een bedrijf wat in de medische sector gaat werken en mogelijke schadeclaims kunnen enorm zijn.

Zou ik een extra verzekering nemen op mijn eventuele Comm.V of ben ik gedekt door de BVBA?

Bedankt voor de info
hologic
Recruit
Recruit

Re: Bijberoep: Wat is de beste manier?

Berichtdoor Sven » 19 Mrt 2009, 22:45

Beste hologic.

Zou je de situatie nog eens duidelijk en gestructureerd willen samenvatten. Ik heb uw tekst al een aantal x gelezen, en er zijn zoveel mogelijkheden om het te lezen dat ik niet definitief kan besluiten waar welke vennootschap thuishoort.

- Bijberoep is de BVBA?
- waar stap je in als natuurlijk persoon?
- waar bevindt de comm v zich?
- Is de vennootschap voor alle 4 in bijberoep?

grtz

*edit: topic verplaatst naar Algmene ondernemerszaken - Rechtsvormen
Laatst gewijzigd door Sven op 29 Mrt 2009, 22:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor hologic » 20 Mrt 2009, 10:49

Hallo Sven,

Sorry als mijn post onduidelijk is overgekomen. Ik zal het proberen te verduidelijken:

- Bijberoep is de BVBA? -> JA
- waar stap je in als natuurlijk persoon? -> in de BVBA
- waar bevindt de comm v zich? -> comm v is van mij persoonlijk
- Is de vennootschap voor alle 4 in bijberoep? -> JA

We zijn met een aantal mensen die al een full-time job hebben. Nu zijn er een aantal nevenprojecten mogelijk die we met onze kennis kunnen opzetten. Deze projecten zouden zich situeren buiten het ziekenhuis waar wij werken.

Nu willen we met ons 4 een BVBA opzetten om een beetje te kunnen profiteren van de mogelijke inkomsten van deze projecten. Het is zuiver als bijberoep opgevat.

Nu heb ik met de boekhouder van mijn ouders gesproken. Hij raadde me aan om een eigen comm.v op te starten. Ik zou dan in de BVBA van ons 4'en instappen, maar mij laten uitbetalen in mijn comm.v als consultant (via onze eigen BVBA).

De boekhouder gaf volgende uitleg voor de Bvba - Comm.v constructie:
Het zal niet simpel zijn om ieder van die 4 personen in de BVBA zijn deel te geven. Er is 1 zaakvoerder en de 3 andere personen zijn gewoon aandeelhouders/oprichters. Stel dat de zaken goed draaien en we willen allemaal een leasewagen zou dit moeilijk kunnen worden idem met computer of AV-materiaal.
Ook qua belastingen zou het uitbetalen in de comm v minder zwaar zijn.

De BVBA gaat mogelijk vaste inkomsten gaat hebben, maar dat staat nog niet vast. Het kunnen ook kortere projecten zijn.

Ik heb een aantal bedenkingen bij de hele Bvba-comm v constructie:
- Mijn grootste zorg met de comm v is de onbeperkte hoofdelijke aansprakelijkheid. Ik wil het gewoon gebruiken als een spaarpot (dividend op het einde van het jaar).
- Is het echt noodzakelijk om een comm v op te zetten of kan ik genieten van een loon/onkosten via de BVBA, ondanks dat we met 4'en zijn?
- dubbele kosten doen -> Bvba & comm v
- aansprakelijkheid bij projecten: Waar zit de aansprakelijkheid bij mogelijke problemen, Bij de BVBA of bij mij in de comm v.?
? Kan mijn comm v bij een extern project aansprakelijk gesteld worden voor mogelijke problemen -> wordt altijd als consultant uitbetaald via onze eigen BVBA?

Het is een hele boterham en hoe langer ik erover nadenk hoe minder dat ik weet ;)

Het komt er bij mij vooral op aan om op een 'veilige manier' er iets aan over te houden. Liefst zonder ingewikkelde constructies of teveel kosten.
hologic
Recruit
Recruit

Berichtdoor hologic » 25 Mrt 2009, 17:17

Hallo iemand nog goed raad of ideeën over een goede bedrijfstructuur
hologic
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 26 Mrt 2009, 08:37

Ik ga hier zeker op antwoorden. Ik moet eerst de tijd vinden. :)

Maar dan nog mag je van mij geen gans advies verwachten over de beste structuur. Ik kan wel de voor- en nadelen van elke verschillende ondernemingsvorm bespreken.

Maar door hier ganse adviezen te schrijven ontneem ik collega's (en mezelf) werk, en dat kan niet de bedoeling zijn. Indien je een goed advies wil over de beste structuur voor je onderneming dien je echt contact op te nemen met een accountant.

Maar hoe dan ook, ik kom hier op terug....
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor hologic » 29 Mrt 2009, 16:12

Hallo Sven,

Geen enkel probleem, ik begrijp dat je het druk hebt.
hologic
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 29 Mrt 2009, 22:32

Ja, hoewel het crisis is, blijven het drukken tijden voor onze sector! ;)

Enfin, ik ben nog eens snel door deze topic gegaan, en kan zo zonder het een en ander op te zoeken toch een paar dingen zeggen hierover.

Er is 1 zaakvoerder en de 3 andere personen zijn gewoon aandeelhouders/oprichters

Dit klopt niet. In een BVBA is er minstens 1 zaakvoerder die wordt aangesteld. Er kunnen dus perfect 4 zaakvoerders zijn (die ook alle 4 aandeelhouder kunnen zijn).

Ook de ganse historie ivm de bedrijfswagens vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. Ik zie niet onmiddellijk een probleem mits hier goede contractuele afspraken genomen worden.

De constructie die ik hierbij voor ogen heb is een constructie waarbij elke zv in natuurlijk persoon of zijn eigen comm venn een wagen koopt (of in leasing neemt), en hiervan maandelijks een vast bedrag kan doorfactureren aan de BVBA.

Indien je nog specifieke vragen zou hebben verneem ik deze graag.
Ik hoop op deze topic nog eens terug te komen als ik meer tijd vind.

Mvg,

Sven
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Rechtsvormen