Wij zijn van plan om met 4 mensen een spin-off bedrijf (teleradiologie) op te richten als bijberoep. Mijn boekhouder had me aangeraden om een comm.v te nemen. Maar ik ben hier niet echt voor te vinden gezien de onbeperkte hoofdelijke aansprakelijkheid. Qua belastingsvoordeel zou me dit wel wat kunnen opleveren,maar ik wil gerust inleveren op mijn extra 'loon' als dit betekent dat ik beperkt aansprakelijk ben.
De spin-off zou in de vorm zijn van een BVBA. Ik zou willen instappen in de BVBA als natuurlijke persoon en als één van de oprichters (dus 3j aansprakelijkheid). Ik zou me dan laten uitbetalen als consultant in mijn eigen Comm.v. De zaakvoerder zou 1 van ons worden.
Kan dit wettelijk of kan ik beter via de BVBA uitbetaald worden (in de vorm van een loon of onkosten)?
Mijn boekhouder opperde dat 4 personen in een Bvba mogelijk problemen zouden kunnen ondervinden als we vb allemaal een leasewagen zouden willen aankopen. Is dit zo?
Het is zo dat de inkomsten van de BVBA kunnen variëren van maand tot maand.
Hoe zit het met de aansprakelijkheid van mijn Comm.V ten opzichte van de BVBA en mogelijke externe schadeclaims (ziekenhuizen)? Het is een bedrijf wat in de medische sector gaat werken en mogelijke schadeclaims kunnen enorm zijn.
Zou ik een extra verzekering nemen op mijn eventuele Comm.V of ben ik gedekt door de BVBA?
Bedankt voor de info