Bijverdienste als tekstschrijver/copywriter

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Bijverdienste als tekstschrijver/copywriter

Berichtdoor Jonathan L. » 17 Mei 2010, 21:26

Vorig jaar ontdekte ik dat het schrijven van teksten me wel lag. Na enkele positieve ervaringen, heb ik besloten om eind juni/begin juli een BTW-nummer aan te vragen om mijn diensten te optimaliseren. Omdat ik nog studeer dien ik me, als ik me niet vergis, te houden aan het max. bedrag van 2881 euro/jaar, zodat mijn ouders hun kinderbijslag niet verliezen. Het gaat dus om een bijverdienste.

Echter, ik ben er nog steeds niet uit welk tarief ik dien te hanteren om goed over te komen. Voorheen werkte ik enkele opdrachten af aan 2 tot 4 eurocent/woord. Dit tarief is blijkbaar te laag om echt serieus over te komen. Ik raadpleegde een ander forum en daar vertelde men dat het gebruikelijk was 15 tot 20 eurocent te vragen, maar dit lijkt me er toch wat over...
Nu vroeg ik me af of hier iemand ervaring mee heeft? Wat zou een ideaal tarief zijn?

Ik heb enkele referenties, kan eerder geschreven werk tonen... maar heb geen vooropleiding (momenteel studeer ik sociaal werk). Het schrijven zit me wel in 't bloed denk ik. :D

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Jonathan L.
Recruit
Recruit

Re: Bijverdienste als tekstschrijver/copywriter

Berichtdoor Sven » 20 Mei 2010, 20:18

Ik denk dat ik je hier wel bij kan helpen.

Ik ken namelijk iemand die een vertaalonderneming heeft. Ik vraag het hem morgen wel even voor u!

*update:

in zie prijzen, afhankelijk van het onderwerp tussen de 0,15 en de 0,085
Laatst gewijzigd door Sven op 21 Mei 2010, 13:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Sven » 20 Mei 2010, 20:52

Jonathan L. schreef:Vorig jaar ontdekte ik dat het schrijven van teksten me wel lag. Na enkele positieve ervaringen, heb ik besloten om eind juni/begin juli een BTW-nummer aan te vragen om mijn diensten te optimaliseren. Omdat ik nog studeer dien ik me, als ik me niet vergis, te houden aan het max. bedrag van 2881 euro/jaar, zodat mijn ouders hun kinderbijslag niet verliezen. Het gaat dus om een bijverdienste.

Je mag meer verdienen hoor. Het nettobedrag bedraagt voor aj 2830 eur. Het nettobedrag bereik je door een forfait van 20% af te trekken van je inkomsten (baat of bezoldiging). Dus je kan in principe al tot 3.500 euro gaan.

Bovendien kan je dit volgens mij omzeilen (niet 100% zeker, daar ik niets heb opgezocht) door middel van een vennootschap.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jonathan L. » 24 Mei 2010, 17:16

Bedankt voor je posts Sven!
Tussen de 0,15 en 0,85 eurocent zal je bedoelen?

Dat laatste, met betrekking tot het nettobedrag, begrijp ik niet goed...
Jonathan L.
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 24 Mei 2010, 21:10

neen, zoals ik het gepost heb... 0,15 en 0,085 (+afronding op het einde natuurlijk)

Ivm het nettobedrag. De grens die jij opgeeft is het NETTObestaansminimum.
Dat wil zeggen dat je reeds kosten mag hebben afgetrokken. Deze kosten worden forfaitair geraamd op 20% (indien je ze niet werkelijk wil bewijzen). Derhalve mag je eigelijk een brutobedrag verdienen van ongeveer 3.500.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jonathan L. » 25 Mei 2010, 15:30

Ok, ik dacht dat je bedoelde 85 eurocent. Dat is veel, maar voor mensen met enorm veel ervaring zal dit misschien wel aan de orde zijn...

Het is me nu duidelijk wat je wou zeggen. Bedankt!
Jonathan L.
Recruit
Recruit

Terug naar Een zaak opstarten