btw listing doorsturen

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

btw listing doorsturen

BerichtDoor ZyllyZ op 11 Okt 2008, 16:16

Ik heb een btw-nummer (weliswaar onder de vrijstellingsregeling..) en moet dus 1x per jaar een lijst doorsturen met mensen aan wie ik een factuur heb gestuurd. Nu, aangezien ik geen klanten heb gefactureerd voor meer dan 200€, heb ik dus een "lege" listing (-->nihil).

Wanneer moet ik die lijst doorsturen? Hoe kan je het nodige formulier verkrijgen? Hoe moet ik laten weten dat ik onder de vrijstellingsregeling val?
ZyllyZ
Apprentice
Apprentice

Re: btw listing doorsturen

BerichtDoor Anne op 23 Okt 2008, 14:27

Is dit niet 1x per boekjaar? Wanneer ben jij met je business begonnen? Die datum stelt normaal je start- en einddatum voor.

Ik denk niet dat je moet laten weten dat je onder die vrijstellingsregel valt, dat weet de fiscus wel..
Anne
Newbie
Newbie

BerichtDoor Dries op 04 Nov 2008, 19:42

Normaalgezien wordt je wanneer je verplicht bent een BTW-listing in te dienen hiervan tijdig op de hoogte gebracht. Bij dit schrijven ontvang je ook een handleiding. Deze BTW-listing moet ten laatste op 31/03 binnen zijn bij de BTW-administratie.

De BTW-listing is een verplichte opgave van de afnemers-belastingsplichtigen aan wie goederen en diensten geleverd werden. De BTW-wetgeving voorziet een aantal uitzonderingen die niet in de listing moeten worden opgenomen, o.a. klanten met een jaaromzet van minder dan € 125,00.
Dries
Recruit
Recruit

BerichtDoor Sven op 16 Dec 2008, 22:18

Anne schreef:Is dit niet 1x per boekjaar? Wanneer ben jij met je business begonnen? Die datum stelt normaal je start- en einddatum voor.

Ik denk niet dat je moet laten weten dat je onder die vrijstellingsregel valt, dat weet de fiscus wel..

Bovenstaande stelling is niet correct, de regeling is niet per boekjaar, maar per kalenderjaar.

Onderstaande belastingsplichtigen zijn verplicht om ten laatste tegen 31/03 van elk jaar een lijst op te stellen van de belastingsplichtigen aan wie zij goederen hebben geleverd of diensten hebben verstrekt in de loop van het voorafgaande kalenderjaar.

- btw-plichtigen die een identificatienummer hebben ontvangen.
- btw-plichtigen die onderworpen zijn aan de vrijstellingsregeling.
- btw-plichtigen die onderworpen zijn aan de bijzondere regeling voor landbouwers.

De volgende btw-plichtigen moeten geen opgave indienen:

- toevallige btw-plichtigen
- vrijgestelde btw-plichtigen
- schippers

Deze klantenlisting kan ingediend worden via de intervat-toepassing, of met het formulier 725.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor Anne op 17 Dec 2008, 21:39

Ik wist niet dat de regel per kalenderjaar was, evenmin dat eind maart de limiet was. Mooi zo Sven! ;)
Anne
Newbie
Newbie

BerichtDoor Sven op 17 Dec 2008, 23:25

Thx Anne ;)

Als stagiair accountant word ik geacht zulke dingen te weten hé. :mrgreen:
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor Sven op 17 Mrt 2009, 21:10

Beste ondernemers.

Deadline voor het indienen van de klantenlisting met betrekking tot de handelingen verricht in 2008 is 31/03/2009.

Moesten er nog ondernemers zijn die graag extra informatie willen of hulp, smijt het in de groep.

Mvg,

Sven
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor Sven op 26 Mrt 2009, 10:01

Jaarlijkse btw-listing : verlenging van de termijn voor indiening

De Vice-eersteminister en Minister van Financiën Didier REYNDERS deelt mee dat, ingevolge het niet tijdig toezenden van blanco formulieren aan de kleine ondernemingen, de termijn voor indiening van de jaarlijkse btw-listing uitzonderlijk met één maand wordt verlengd. De belastingplichtigen kunnen dus hun listing met betrekking tot de handelingen verricht tijdens het jaar 2008 bij de administratie indienen tot uiterlijk 30 april 2009. Met het oog op een gelijke behandeling van alle ondernemingen geldt deze beslissing voor alle btw-listings, ongeacht de wijze van indiening (elektronisch of op papier).

Bron: persmededeling van de FOD Financiën dd.25 maart 2009
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor Sven op 06 Mrt 2010, 15:52

Ondernemers,

Vergeet niet uw klantenlisting in te dienen voor 31 maart 2010!!!

mvg,

Sven
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor ZyllyZ op 08 Mrt 2010, 23:22

Heb de listing hier weer liggen ;-)

't zal weer een nihilstaat worden dat ik zal indienen :lol:
ZyllyZ
Apprentice
Apprentice