btw recuperen factuur van voor start zaak

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

btw recuperen factuur van voor start zaak

Berichtdoor kiwi » 30 Sep 2008, 11:16

snel een vraagje

wij hebben dus een vof in oprichting (zie eerdere posts). het probleem is dat wij reeds enkele facturen hebben betaald (webspace,neerlegging statuten,...) maar onze vof is nog niet officieel van de grond. Kunnen wij van die facturen alsnog de btw recupereren? Het gaat namelijk over diensten/producten voor onze firma...

thanks!
Gebruikers-avatar
kiwi
Rookie
Rookie

Re: btw recuperen factuur van voor start zaak

Berichtdoor maartentk » 01 Okt 2008, 13:22

Dat is idd mogelijk. Best wel overal bijzetten "[bedrijfsnaam] [rechtsvorm] in oprichting" en dan alle facturen en bankuitreksels bijhouden.
Later kun je dit dan in boekhouding van je firma steken. Ik weet wel niet of je dat er zomaar mag tussen plakken en of dat zo eenvoudig gaat
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor mrjohn » 03 Okt 2008, 13:54

ja is perfect mogelijk
ik weet wel niet of het verplicht is dat je telkens "firma in oprichting" vermeldt en hoever je terug kan gaan in de tijd (damn dit forum ontbreekt een goede boekhouder) maar het is zeker mogelijk

heb snel es gegoogled maar zonder resultaat
mrjohn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Anne » 06 Okt 2008, 19:17

Volgens mij boekhoudster moet je dat ook vermelden zodat de fiscus zonder twijfel kan zien dat die betaling is gebeurd tijdens of voor de oprichting van je rechtsvorm...
Anne
Newbie
Newbie

Berichtdoor kiwi » 20 Okt 2008, 14:10

thx voor de info. heb ook dit nog gevonden op http://www.vangogh.be/pagina6.html

Wanneer uw BTW-nummer nog niet geactiveerd is en u aankopen doet, laat dan op de factuur vermelden “BTW-nummer in aanvraag”. Vermeld op uw facturen hoe en wanneer deze betaald zijn (vb. “KBC op 06/01/2007”). Wanneer het onduidelijk zou kunnen zijn of een bepaalde aankoop een “kost” is voor uw vennootschap of een “aankoop van handelsgoederen” is, vermeld dit dat op de factuur. Deze opmerking geldt ook wanneer u relatiegeschenken e.d. koopt.
Gebruikers-avatar
kiwi
Rookie
Rookie

Berichtdoor cookie » 24 Okt 2008, 18:04

is idd noodzakelijk
bvb je vraagt rekeningnr aan > in vele gevallen wordt het rekeningnr geblokkeerd tot je een btwnr kan geven
vervolgens vraag je btwnr aan etc en daar moet je dan voor betalen maar aangezien rekening geblokekerd is zal je dit met eigen middelen moeten betalen. later kan je dit wel regelen en in boekhouding brengen als je alles goed bijhoudt
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Sven » 16 Dec 2008, 23:05

Om het antwoord te kennen op deze vraag dienen we ART4 W.BTW er even bij te nemen, en zorgvuldig te lezen.

Artikel 4
§ 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

§ 2. De Koning kan, in de gevallen en volgens de regels die Hij bepaalt, de in België gevestigde personen die juridisch gezien wel zelfstandig zijn, doch financieel, economisch en organisatorisch nauw met elkaar verbonden zijn, voor de toepassing van dit Wetboek als één belastingplichtige aanmerken.

Art 4 W.BTW stelt dat van zodra je handelingen verricht die in het BTW-wetboek zijn bedoeld (levering van goederen en diensten) voor je economische activiteit, ongeacht of in hoofd of bijberoep, met of zonder winstoogmerk je als belastingsplichte wordt aangemerkt.

M.a.w. van zodra je de intentie hebt om een belastbare activiteit uit te voeren, heb je recht op aftrek van BTW (zie ook arrest rompelman)

Uiteraard zijn er ook een aantal verplicht te vermelden gegevens op een aankoopfactuur, zoals het BTW-nr, maar voor de aanvangsfase geldt er binnen de administratie een soort van tollerantie. Zo is het volgens mij voldoende als je, zoals eerder aangegeven, volgende elementen op de factuur noteert "[bedrijfsnaam] [rechtsvorm] in oprichting"
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor kiwi » 17 Dec 2008, 12:36

En hoe gaat dit concreet in zijn werk? Wij hebben reeds enkele facturen van voor we ons btwnr hadden. Dit is bvb een factuur van onze webspace en die gaat al een jaar terug (in die tijd hebben wij gewerkt aan de website etc). We hebben deze factuur betaald via onze persoonlijke rekening.

Stoppen we deze factuur in de boekhouding en schrijven we het bedrag excl btw nu terug over van onze zakelijke rekening naar onze persoonlijke rekening?
Gebruikers-avatar
kiwi
Rookie
Rookie

Berichtdoor timdl » 17 Dec 2008, 21:47

De eerste vereiste is wel traceerbaarheid. Zorg dat je kan aantonen wat je van je rekening, gelinkt aan je zelfstandig statuut, heb overgeschreven naar je persoonlijke rekening. En zorg dat je eveneens kan aantonen dat je van je persoonlijke rekening dit bedrag hebt gebruikt voor het correcte doeleinde.

Waarom zou je dit doen? Ik kan me niet veel inbeelden. Misschien aanvraag van extra mogelijkheden van een bankkaart zoals ViSA? Uitbreiding krediet? Dan nog, dit duurt niet langer dan een aantal dagen...
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor kiwi » 17 Dec 2008, 22:45

Waarom dit doen? Ik weet het niet :) Ik zoek gewoon de correcte manier om op een perfect legale manier btw te recupereren van facturen die betaald zijn vóór de officiele start van mn bedrijf.

Dus bij de eerstvolgende btw aangifte geef ik die facturen aan, ik recupereer mijn btw en laat de btw op mijn zakelijke rekening storten?
de facturen + rekeningafschrift als bewijs van betaling van persoonlijke rekening hou ik zorgvuldig bij.
Gebruikers-avatar
kiwi
Rookie
Rookie

Volgende

Terug naar Algemene administratie