Beste,
Ik doe verkopen van cosmetica en nu heeft er mij iemand uit Zwitserland zijn factuur teruggestuurd met een stempel op van de douane met de vraag hem de (Belgisiche) BTW terug te betalen.
Klopt dit en kan ik dit zomaar doen?

Artikel 39 Wetboek BTW
§ 1. Van de belasting zijn vrijgesteld :
1° de leveringen van goederen die door of voor rekening van de verkoper worden verzonden of vervoerd naar een plaats buiten de Gemeenschap;
2° de leveringen van goederen die door of voor rekening van een niet in België gevestigde koper worden verzonden of vervoerd naar een plaats buiten de Gemeenschap, met uitzondering van de door de koper zelf vervoerde goederen bestemd voor de uitrusting of de bevoorrading van pleziervaartuigen en sportvliegtuigen of van andere vervoermiddelen voor privé-gebruik, en van de door een reiziger in zijn persoonlijke bagage meegenomen goederen;
[...]
4° de leveringen van goederen aan een niet in de Gemeenschap gevestigde reiziger, die deze goederen in België in bezit neemt en ze in zijn persoonlijke bagage uitvoert naar een plaats buiten de Gemeenschap.

In het kader van de BTW-vrijstelling bedoeld in artikel 39, § 1, 4° van het BTW-Wetboek [...], bepaalt [...] het koninklijk besluit nr. 18 [...] dat de verkoper de echtheid van de uitvoer moet aantonen aan de hand van een exemplaar van de factuur of van een als zodanig geldend stuk dat bekleed moet zijn met het visum van het douanekantoor van uitgang uit de Gemeenschap.
Kan ik dan in het vervolg direct een factuur maken met toepassing van het door u vermelde artikel?

Terug naar Algemene administratie
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten