BTW Zwitserland

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

BTW Zwitserland

Berichtdoor Tommeke » 24 Apr 2009, 14:33

Beste,

Ik doe verkopen van cosmetica en nu heeft er mij iemand uit Zwitserland zijn factuur teruggestuurd met een stempel op van de douane met de vraag hem de (Belgisiche) BTW terug te betalen.
Klopt dit en kan ik dit zomaar doen?
Tommeke
Recruit
Recruit

Re: BTW Zwitserland

Berichtdoor Sven » 25 Apr 2009, 18:10

Dat lijkt mij een raar verhaal...

Ik moet hiervan wel meer uitleg en informatie hebben om hierop een antwoord te geven. Ik ben wel benieuwd want hier wil ik wel hetfijne van weten!

Mvg

Sven
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Tommeke » 29 Apr 2009, 07:44

Wel is als volgt. Ik doe een verkoop van produkten in de winkel en die klant vraagt mij hem een factuur op te maken. Ik maak gewoon een standaardfactuur op met Belgische BTW (particuliere verkoop) aan de klant en hij geeft me zijn adresgegevens, zijnde een adres in Zwitserland. Klant betaald en vertrekt.

Nu stuurt hij me de factuur terug, met daarop een stempel van de douane, waarschijnlijk om aan te tonen dat de goederen het land hebben verlaten en vraagt hij me om op basis hiervan hem de BTW, ong 125 euro, terug te betalen.

Ik zou eerder denken dat hij die BTW evt kan terugvorderen bij de Belgische BTW administratie, maar toch niet bij mij???
Tommeke
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 29 Apr 2009, 22:34

U zegt particuliere verkoop.

Was de klant ook effectief een particulier, of handelt hij voor zijn beroepsactiviteiten? Dit is nog een zeer belangrijk gegeven. Indien het ook mogelijk is, zou je dan een kopie van de factuur kunnen plaatsten. :)

In ieder geval kan hij de BTW niet zomaar bij u terugvorderen. Maar ik krijg hier het gevoel dat je factuur verkeerd werd opgesteld. Lees onderstaand artikel dat terug te vinden is in het BTW wetboek:

Artikel 39 Wetboek BTW

§ 1. Van de belasting zijn vrijgesteld :

1° de leveringen van goederen die door of voor rekening van de verkoper worden verzonden of vervoerd naar een plaats buiten de Gemeenschap;

2° de leveringen van goederen die door of voor rekening van een niet in België gevestigde koper worden verzonden of vervoerd naar een plaats buiten de Gemeenschap, met uitzondering van de door de koper zelf vervoerde goederen bestemd voor de uitrusting of de bevoorrading van pleziervaartuigen en sportvliegtuigen of van andere vervoermiddelen voor privé-gebruik, en van de door een reiziger in zijn persoonlijke bagage meegenomen goederen;

[...]

4° de leveringen van goederen aan een niet in de Gemeenschap gevestigde reiziger, die deze goederen in België in bezit neemt en ze in zijn persoonlijke bagage uitvoert naar een plaats buiten de Gemeenschap.

Er is nog te weinig informatie voor handen om hierop volledig uitsluitsel te kunnen geven, maar ik denk dat het onderstaande uw oplossing is:

Ik vermoed dat je een CN zal moeten opstellen met BTW (om de originele factuur te annuleren), en hem nadien te factureren zonder BTW (vergeet de vrijstellingsregeling niet te vermelden op je factuur!!). Op deze manier dien je hem inderdaad de Belgische BTW terug te betalen. Maar deze kan dan op jouw beurt (door de CN) weer terugvorderen van de Belgische Administratie.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Tommeke » 04 Mei 2009, 13:04

Dank voor uw reactie. Ik heb die persoon nog even gecontacteerd en hij handelt idd als particulier. Een copij van de factuur bijvoegen doe ik liever niet op het internet. Ze is heel eenvoudig opgesteld (x aantal produkten x eenheidsprijs = totaal vermeerderd met 21% BTW en opgemaakt aan iemand met een adres in Zwitserland.

Kan ik dan in het vervolg direct een factuur maken met toepassing van het door u vermelde artikel? En nogmaals bedankt om hierin wat klaarheid te brengen.
Tommeke
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 04 Mei 2009, 13:36

Het betreft hier een particulier dus is Artikel 39 § 1, 4° van toepassing. Hieromtrent heb ik recentelijk nog een BTW-beslissing gelezen:

In het kader van de BTW-vrijstelling bedoeld in artikel 39, § 1, 4° van het BTW-Wetboek [...], bepaalt [...] het koninklijk besluit nr. 18 [...] dat de verkoper de echtheid van de uitvoer moet aantonen aan de hand van een exemplaar van de factuur of van een als zodanig geldend stuk dat bekleed moet zijn met het visum van het douanekantoor van uitgang uit de Gemeenschap.

M.a.w. hou alle documentatie omtrent de voldoening van de BTW aan de douane zeer goed bij. Zo heb je later een bewijsstuk ingeval van controle!

En om tot slot nog op uw vraag te antwoorden:
Kan ik dan in het vervolg direct een factuur maken met toepassing van het door u vermelde artikel?

Neen dat kan je niet. Elk geval zal afzonderlijk bekeken moeten worden om de factuur zowel vormelijk als technisch in orde te hebben.

mvg,

Sven
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Algemene administratie