De omzetting van een VOF naar een andere vennootschapsvorm kan. Er zijn echter zeer strikte formaliteiten te vervullen en hieraan hangt een prijskaartje. Ik som de grote stappen even op:
Voor de omzetting van een vennootschap onder firma in een vennootschap met een andere rechtsvorm is de eenparige instemming van alle vennoten vereist. (Art.781 wv § 5, 1°)
Maar voordat tot een omzetting kan worden besloten, dient een staat van activa en passiva te worden opgemaakt, die niet meer dan drie maanden voordien is vastgesteld en waarin wordt opgegeven hoeveel het maatschappelijk kapitaal na de omzetting zal bedragen. (Art.776 wv)
Een door de vennoten aangewezen Commissaris, Bedrijfsrevisor of een Accountant brengt vervolgens verslag uit over die staat en vermeldt inzonderheid of daarin de toestand van de vennootschap op volledige, getrouwe en juiste wijze is weergegeven. (Art.777 wv)
Het voorstel tot omzetting wordt toegelicht in een verslag dat door het bestuursorgaan wordt opgemaakt en wordt vermeld in de agenda van de algemene vergadering, die het besluit moet nemen. Bij dat verslag wordt de staat van activa en passiva gevoegd.
Opmerking: (Art.786 wv)
In geval van omzetting van V.O.F. , […], blijven de vennoten onder firma […] ten aanzien van derden hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk voor de verbintenissen van de vennootschap die dagtekenen van vóór het tijdstip vanaf hetwelk de akte van omzetting aan derden kan worden tegengeworpen overeenkomstig artikel 76.
Zoals je merkt is de omzetting van vennootschappen zeer strikt gereglementeerd in het wetboek vennootschappen, en zijn er voor een omzetting een aantal beroepsbeoefenaars nodig (bedrijfsrevisor, accountant, notaris,…) waaraan een prijskaartje hangt.

In het pdf-document van de minister spreekt men wel van een STARTENDE ondernemer, en van de OPRICHTING van een vennootschap. Hierbij stel ik me de vraag of je een bestaande VOF wel kan omvormen in een BVBA starter… .
In ieder geval kan je jouw bestaande vennootschap omvormen naar een BVBA (of andere vorm). Moest je hiertoe besluiten, kan ik je in contact brengen met een accountantsbureau die hierbij kunnen assisteren.