China betrouwbaar?

Import & export, uitbreiding, buitenlandse contacten, etc.

Moderators: cookie, Sven

China betrouwbaar?

Berichtdoor mrjohn » 23 Sep 2008, 14:05

Ik heb reeds in andere posts vermeld dat ik bezig ben met een import zaakje op te starten. Maar nu heb ik al enkele ervaringen gelezen waarbij de leveringen allesbehalve correct waren! Verschilt dit van land tot land? Kan ik mij verzekeren hiertegen?

Het gaat niet echt over het feit dat ik bang ben dat ze niets gaan leveren en ik mijn geld kwijt ga zijn, ik vraag me gewoon af in welke mate leveranciers verkeerde/defecte/te weinig goederen leveren en of ik dit op 1 of andere manier kan voorkomen.

Help would be appreciated!
mrjohn
Rookie
Rookie

Re: China betrouwbaar?

Berichtdoor cookie » 24 Sep 2008, 11:04

Is het niet gangbaar om eerst een aantal leveranciers aan te spreken en samples aan te vragen? daaruit kan je al een analyse maken omtrent kwaliteit/contact met leverancier/transport/... en dit vergelijk je met de andere leveranciers en uiteindelijk pik je er de beste en meest betrouwbare uit.

bij de meeste bestellingen betaal je 100% vooraf, zeker in het begin. vraag naar referenties, zoek op het internet, enz. op trade sites ala alibaba, made-in-china staat het aangegeven of de leverancier betrouwbaar is

je kan eens de incoterms bekijken (fob, cif) maar dit is enkel voor het transport denk ik. als de leverancier maar de helft van de goederen opstuurt kun je met die incoterms niets aanvangen denk ik.
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor mrjohn » 24 Sep 2008, 12:47

Samples heb ik al es aangevraagd en die zijn perfect toegekomen. Communicatie met leverancier is ook OK. Vertrouwen zal pas echt aanwezig zijn denk ik als mijn eerste grote bestelling perfect toekomt. Ik laat het CIF opsturen dus het transport is verzekerd en de leverancier is verantwoordelijk voor de goederen tot de goederen hier in haven van Antwerpen uitgeladen zijn. Maar de vraag is nu wat ik evt kan ondernemen als de leverancier slechts de helft van de goederen opstuurt of als er 10 van de 100 stuks beschadigd zijn enz
mrjohn
Rookie
Rookie

Berichtdoor maartentk » 25 Sep 2008, 09:17

Wat je kan doen:

> lijkt het contact (mails wsh) met de leverancier betrouwbaar?
> De website checken van de leverancier. ziet die er professioneel uit?
> vraag samples aan, hoewel dit soms ook enkel maar kan dienen als lokker
> Verkiezen ze WesternUnion of Paypal (voorzichtig!) als betalingsmiddel of wired transfer (overschrijving)? elk bedrijf dient namelijk ingeschreven te zijn vooraleer ze een bankrekening op bedrijfsnaam kunnen openen wat dus veiliger is.
> Bij echt grote bestelling: ga terplaatse!
> Neem een agent in de hand die je zending ter plekke inspecteert
> vraag de leverancier om een kopie van de business certificate
> bel de leverancier eens op via het vaste nummer van het bedrijf

Succes!
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor mrjohn » 26 Sep 2008, 11:21

nice one maartentk!

Persoonlijk langsgaan is geen optie maar ik ga zeker wel eens bellen.
Contact met leverancier is ok, betaling gebeurd 100% vooraf via wired transfer, website oogt professioneel, ze hebben een goede status op alibaba.com, enz. denk dat het wel goed zit.

Weet er toevallig hoe dat in zijn werk gaat voor een grote order? Stelt de leverancier dan een contract op die jij vervolgens tekent en terugstuurt of hoe gaat dat? Ik veronderstel dan ook als je leverancier uiteindelijk maar de helft levert dan wat in het contract staat, je dat kan aanvechten? Hoe pakt men dit het best aan?

Wat is de marge ongeveer van beschadigde producten? Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je moet rekenen dat er ~5% van je geleverde producten niet meer verkoopbaar zijn wegens schade/slechte afwerking/verkeerd materiaal/kleur.

Bedankt!
mrjohn
Rookie
Rookie

Berichtdoor cookie » 26 Sep 2008, 11:43

Kan je de defecte goederen niet gewoonweg terugsturen en nieuwe vragen? Garantie enzo.. Denk dat dat toch de normale gang van zaken is. Als je een heel klein en goedkoop product heb bvb een stylo dan moe je 1 kapotte stylo wel niet terugsturen he :) Misschien laten opnemen in het contract to be sure.

Heb hier een startersboekje gevonden in PDF formaat. Geldt wel voor Nederland maar kan hier ook nuttig zijn:
http://www.kvk.nl/Images/Startersboekje ... 160490.pdf
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor timdl » 26 Sep 2008, 13:17

Mja, chinezen gaan niet zo secuur te werk als jij zou willen. Het komt veelal bij grotere leveringen aan om de bestelde hoeveelheid te halen, dan zich zorgen te maken over de kwaliteit.

Hier kan een tussenpersoon in china voor zorgen (distributor) die voor een geringe meerprijs weliswaar, zal zorgen voor feilloze goederen. Dan nog heb je geluk als 99% van de goederen die je hebt besteld goed en wel uit de doos komen.
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Geluwnaar » 06 Okt 2008, 19:40

Ter plaatse gaan is voor de starter geen prioriteit denk ik. Gewoon proberen achterhalen met allerhande vragen of je aan de andere kant van de wereld au serieux wordt genomen. Je voelt dat al snel aan als je samples vraagt of foto's, responstijden en taal van de e-mail enzo. Een belletje kan ook worden verrichten..!
Geluwnaar
Recruit
Recruit

Terug naar Internationaal ondernemen