EBVBA IT

Leg contact met mede ondernemers, off-topic, wat niet past op andere fora

Moderators: cookie, Sven

EBVBA IT

BerichtDoor Luddie op 20 Sep 2009, 11:12

Hallo,

ik heb net dit forum ontdekt, en maak dan maar meteen van de gelegenheid gebruik om eens mijn dilemma voor te leggen.

Ik heb zo'n 15 jaar ervaring in IT als software architect, waarvan bijna 10 jaar als consultant voor een firma. Ik ben iemand die mee is met de laatste technologieen, altijd goede referenties heeft gehad en een passie heeft voor IT. Ik heb onlangs paar mensen leren kennen zie als freelancer aan de slag zijn, en uiteraard ben ik mij ervan bewust dat zelfstandige zijn ook nadelen zijn; maar blijkaar zou het op financieel vlak toch wel een stuk meer verdienen als je het slim speelt.

Niet te verwonderen dat ik met een aantal vragen zit, en ik dus op dit moment aan het uitzoeken ben of het voor mij een goede zaak zou zijn om een eenpersoons BVBA op te starten.

We zitten in een moeilijke tijd maar dat wil zeggen dat het nu enkel maar kan verbeteren. Maar is dit een goed moment om als zelfstandige te starten? Vind je makkelijk IT jobs voor zelfstandigen en hoe? Wat is jullie mening? Eventueel mensen die vanuit ervaring kunnen spreken?

Alvast bedankt!
Luddie
Recruit
Recruit

Re: EBVBA IT

BerichtDoor Sven op 22 Sep 2009, 12:27

Ikzelf heb weinig IT ervaring, maar doe wel regelmatig een aantal boekhoudkundige opdrachten voor (freelance) IT-bedrijven. Mijn ervaring is dat deze mense vooral vorig jaar en begin dit jaar zware klappen te verduren kregen, maar dat er op dit moment wel enige vorm van herstel aan de gang is. Vooral de freelancers met sterke subcontracten zijn goed op het droge gebleven. Diegene die ik ken die slechts op sporadische basis een contract vastkregen hebben meer last (gehad) van de crisis.

Dus wat ik als tip kan meegeven voordat je als freelance IT'er aan de slag zou gaan is om na te gaan of je op voldoende regelmatige basis opdrachten voor een klant zal krijgen en dit contractueel laten vastleggen.
(ga ook na of je klanten niet op de rand van faillesement zitten!)

Indien je als IT'er in bijberoep zou gaan werken, is die basis minder van belang aangezien je steeds kan terugvallen op je hoofdberoep, en je contacten stelselmatig kan vergroten.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Terugkeren naar Ondernemerscafé