Eenmanszaak of EBVBA?

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Re: Eenmanszaak of EBVBA?

BerichtDoor Sven op 07 Dec 2009, 12:43

Ik heb daar verschillende reden voor hoor ;). Hier even de (imo) voornaamste reden...

Een minimumkapitaal van 1 euro staat gelijk aan liquiditeitsproblemen.

Elke ondernemer moet weten dat startkapitaal ook werkkapitaal is, dat je startkapitaal een investering is om te kunnen werken en winst te maken. Hoe kan je facturen betalen met een werkkapitaal van 1 euro? Ondernemen wil bovendien zeggen dat je tijd en geld in een project of een idee stopt omdat je erin gelooft. Als je als ondernemer niet durft investeren in je onderneming is het gedoemd om slecht af te lopen...

Verder ga ik volledig akkoord met deze mening:
De meeste faillissementen ontstaan door liquiditeitsproblemen en onderkapitalisatie. De overheid zou dit toch moeten weten. Het is niet alleen de oorzaak van de kredietcrisis; in het verleden heeft het al problemen veroorzaakt. Je kon voor 1 Belgische frank een bedrijf oprichten. Wat je toen zag, is dat het aantal faillissementen juist toenam.

De overheid zou je juist moeten verplichten om er zelf geld in te steken. Dan denk je op zijn minst twee keer na over waar je mee bezig bent. Dat je een financieel plan moet opstellen onder toezicht van een expert uit de cijferberoepen is een prima maatregel, maar hoe kunstmatig gaat dat wel niet worden met 1 euro kapitaal? Na de eerste vergadering met de boekhouder is de ondernemer in spe al gedemotiveerd als die ziet dat oprichten met 1 euro een illusie is. Het belangrijkste aspect van een financieel plan zijn namelijk niet de cijfers, maar de assumpties achter de cijfers. Iemand laten vertrekken met de illusie dat het allemaal niets kost en vanzelf gaat is vragen om problemen, want zo kweek je gebrek aan visie en een realistisch plan over hoe je je zaak rendabel gaat maken. Iemand die zijn eigen geld in de zaak steekt heeft hier ongetwijfeld heel goed over nagedacht. (Cynex)

Ten tweede is er ook een fiscaal aspect dat sinds 2007 enorm speelt: de Aftrek voor risicokapitaal.
Deze aftrek is een "rechtrstreekse" fiscale verlaging die elke onderneming kan krijgen op basis van zijn eigen vermogen (kapitaal + reserves - correcties). Het spreekt voor zich, dat een hoog kapitaal gelijk staat aan een hoge aftrek. (voor aj 2009 (kmo) zou de belastbare basis met +/- 1000 euro dalen indien de bvba haar kapitaal volstort)
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor frebo op 07 Dec 2009, 15:17

OVer het eerste ben ik het volledig met je eens, als er sprake is grote investeringen/stock. In mijn specifiek geval, heb ik dit niet en zie het nut niet in om 12k€ te moeten voorzien.
Het 2de puntje, tja, dat is weer zoiets specifiek dat je moet weten of waarmee je dan de "kosten" van een boekhouder/accountant laat renderen.
Zeker de moeite om hiervan te kunnen genieten.
frebo
Recruit
Recruit

BerichtDoor Sven op 09 Dec 2009, 12:53

Je zegt dat je onvoldoende kapitaal hebt om (nu) 12k te financieren. Weet goed, dat indien je een starters BVBA als vennootschapsvorm zou kiezen, je uiteindelijk ook verplicht zal worden om die 12k te investeren. (na 5 jaar?)

In uw situatie een cv'tj meer dan genoeg! :) (indien je niet als zelfstandige aan de slag zou gaan!)
* geen minimumkapitaal, weinig oprichtingskosten, belast in de venn. belasting, ...
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor cookie op 10 Dec 2009, 09:58

Sven schreef:Hier even de (imo) voornaamste reden...

Een minimumkapitaal van 1 euro staat gelijk aan liquiditeitsproblemen.

En in de situatie als 2 vrienden die goed zijn in informatica een webshop uitbouwen
meer dan 3000€ heb je hier niet voor nodig om te starten..

Is idd wel zeer situatieafhankelijk
cookie
Practitioner
Practitioner

Vorige

Terugkeren naar Een zaak opstarten