Door Sven op 01 Dec 2009, 18:54
Hoewel je na verloop van tijd steeds kan overstappen van een éénmanszaak naar handelsvennootschap of omgekeerd is het toch aangeraden om meteen voor de juiste “vorm” te kiezen. De beweegredenen om al dan niet een vennootschap op te richten kunnen zowel van economische, juridische en fiscale aard zijn.
economische aard: Wil je een zaak uitbouwen door gebruik te maken van verschillende investeerders of door samenwerking, dan is de oprichting van een vennootschap wenselijk. Voor de oprichting van een vennootschap dien je immers een akte op te stellen waarin alle spelregels (tussen de verschillende vennoten) worden vastgelegd om het goed functioneren van de zaak te bevorderen.
juridische aard: Bij een éénmanszaak bestaat er geen rechtspersoonlijkheid. Dit wil zeggen dat in geval van faillissement de ondernemer als natuurlijk persoon met al zijn bezittingen instaat voor de verbintenissen die hij afsloot. Een vennootschap geniet wel van zo’n apparte rechtspersoonlijkheid, waardoor het vermogen van de vennoot gesheiden is van de vennootschap. Als natuurlijk persoon-vennoot staat men dan niet met heel het vermogen borg voor de verbintenissen, maar is men maar gehouden tot zijn inbreng. (Opgelet voor bestuurders- en oprichtersaansprakelijkheid!)
fiscale aard: De tarieven van personenbelasting versus vennootschapsbelasting verschillen grondig. In de vennootschapsbelasting is er sprake van 1 vlak tarief (33% + 3 % crisisbrijdrage) terwijl men in de personenbelasting van een progressief tarief spreekt. Hoe meer inkomen (winst) men maakt, hoe meer belastingen men zal betalen. Het hoogste tarief loopt op tot 50%. Verder dient men ook rekening te houden met de verschillen in de bijdragen voor Sociale Zekerheid.
U begrijpt dat de beslissing die u neemt (hoewel ze niet definitief is) voor grote verschillen kan zorgen. Het spreekwoord ‘Verzint eer je begint’ lijkt me hier dan ook meer dan gepast! Maar, (ik ken uw persoonlijk dossier niet in detail) volgens mij lijkt het voor u toch aangeraden om als zelfstandige van start te gaan. Gezien de beperktere inkomsten speelt het fiscaal belang minder en ook het financieel en juridisch risico lijkt me hier te verwaarlozen om een vennootschap op te richten.
Ik hoop dat dit een voldoende antwoord op uw vraag is.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..