Efficiënter werken dankzij freeware - Bizz.be

Actualiteit, artikels, columns, boeken, etc.

Moderators: cookie, Sven

Efficiënter werken dankzij freeware - Bizz.be

Berichtdoor cookie » 27 Nov 2008, 14:36

Op het internet staan talloze eenvoudige computerprogramma's die uw werkleven efficiënter en aangenamer kunnen maken. Bizz deed de test.

E-mail zoals het zou moeten zijn
Wat? Xobni ('inbox' achterstevoren) analyseert al uw inkomende en uitgaande mails en stelt hieruit profielen op van uw contactpersonen. U ziet hun contactgegevens, hoe vaak u met hen mailt, welke andere namen er in deze mails opduiken en u krijgt een overzicht van het recentste mailverkeer. Alle ooit uitgewisselde attachments kunt u rechtstreeks openen.
Hoe? Xobni is eenvoudig te downloaden. Geef uw e-mailadres in en klik op de download-knop. Al een halfuur later is uw hele inbox geïnventariseerd.
Resultaat? Xobni is zoals e-mail zou moeten zijn: een soort combinatie tussen een community, archief en mail. Ik krijg rechts op het scherm, naast het Outlook-vensters, de profielen van mijn contactpersonen, aangevuld met informatie uit LinkedIn. Met de precieze zoekfunctie vind ik alles en iedereen meteen terug in mijn mailbox, zonder dat ik de mails nog moet onderbrengen in een (intussen te ingewikkeld) mappensysteem.
Kritiek? Deze tool is zo'n welkom geschenk dat kritiek bijna onmogelijk is. Volgens Bill Gates is dit "the next generation of social networking". Of toch een minpuntje: het werkt uitsluitend met Outlook.
www.xobni.com

Plan snel een vergadering
Wat? When is Good is een makkelijke manier om uit te zoeken wie wanneer beschikbaar is voor een vergadering of evenement.
Hoe? U hoeft niets te downloaden. Wanneer u een vergadering met meerdere personen wilt beleggen, surft u naar When is Good om de uren en dagen die u passen groen te kleuren. Vervolgens noteert u uw codeletters en mailt u de link door naar de mensen die u wilt uitnodigen. Als zij aanduiden wanneer ze kunnen, is het een fluitje van een cent om een datum en uur te bevestigen.
Resultaat? In korte tijd slagen we erin een vergadering met mensen van verschillende afdelingen te beleggen. De genodigden hebben de kans een korte commentaar toe te voegen aan hun data. Kan niet iedereen op hetzelfde moment aanwezig zijn, dan tonen rode bolletjes wanneer het laagste aantal personen afwezig is.
Kritiek? U moet steeds codes en links noteren voor elke ontmoeting die u wilt vastleggen. Opgelet! Wacht niet op bevestigingsmails van de genodigden. U kunt alleen via een resultatenlink kijken of iedereen geantwoord heeft.
www.whenisgood.net

Schrijf 100 e-mails in 1 uur
Wat? In Word worden typefouten en afkortingen automatisch hersteld of voluit geschreven. Texter bouwt verder op die functie. Niet alleen in documenten, ook in uw mails hoeft u standaardzinnen, adressen, beleefde afwijzingen, ontvangbevestigingen, goedendag- en besluitzinnetjes of ondertekeningen niet langer honderd keer per dag in te typen. Ze verschijnen automatisch wanneer u een code ingeeft.
Hoe? De installatie duurt niet langer dan vijf seconden. Het icoontje verschijnt onderaan rechts in de balk. U brengt uw eigen (onbeperkt aantal) hotstrings in. Dat zijn de letter- en cijfercombinaties die automatisch vervangen worden door de zinnen of alinea's die u hebt ingegeven.
Resultaat? Na de installatie ben ik het programma kwijt. Hoe ik het kan terugvinden en opstarten in mijn mail is me niet duidelijk. Tot blijkt dat het automatisch werkt in alle programma's, zelfs in e-mail en zoekvelden. Via het logootje onderaan rechts kan ik nieuwe lettercodes ingeven. Om het me nog makkelijker te maken, beperk ik het aantal codes met een cijfer. Die typen iets minder vlot.
Kritiek? Het programma start niet automatisch op wanneer u de computer aanzet. Creëer een snelkoppeling op uw bureaublad om zoeken te vermijden en klik die open zodra u de computer opgestart hebt.
http://tinyurl.com/texter
www.smileonmymac.com/TextExpander

Bron: Bizz.be
cookie
Practitioner
Practitioner

Re: Efficiënter werken dankzij freeware - Bizz.be

Berichtdoor mrjohn » 27 Nov 2008, 14:52

past dit niet beter in de open-source topic of toch tenminste in het ICT forum? of wordt alles ivm media zowiezo hier gepost? omdat er hier dan wel een wirwar van onderwerpen terecht komen vind ik..
mrjohn
Rookie
Rookie

Terug naar Mediaboard