Factureren aan werkgever

Juridische zaken, contracten, arbeidsrecht, etc.

Moderators: cookie, Sven

Factureren aan werkgever

BerichtDoor frebo op 31 Mei 2010, 21:21

Kan ik als arbeider 24/38ste in loondienst facturen opmaken aan mijn mijn werkgever door mijn zelfstandig bijberoep? War moet ik op letten, wat mag zeker niet en hoe kan je het dan wel aanpakken?

Kan iemand me hiermee helpen? Kan niks hieromtrent vinden. Meestal krijg ik de doorverwijzing van schijnzelfstandige, maar dit is toch iets anders?
frebo
Recruit
Recruit

Re: Factureren aan werkgever

BerichtDoor Sven op 02 Jun 2010, 08:34

De facturen die je zou opmaken... is dat voor dezelfde werkzaamheden als uw beroep als loontrekkende?
Want in dat geval, is het woord schijnzelfstandige hier op zijn plaats.

We spreken van schijnzelfstandigheid wanneer twee partijen voorhouden op zelfstandige basis samen te werken doch één van hen, de schijnzelfstandige, in feite zijn prestaties uitoefent onder het gezag van de andere, gezagsbepaling die kenmerkend is voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst en aldus ook voor de aanwijzing van de toepasselijke sociale zekerheidswetgeving.

M.a.w.: Stel je bent een vrachtwagenbestuurder in loondienst van je WG, deze WG bepaalt welke vervoeropdrachten je zal uitvoeren. Indien je naast deze werkzaamheden nog op "zelfstandige" basis vervoersopdrachten uitvoert voor dezelfde persoon (die hierdoor minder personeelslasten moet betalen), dan spreekt men van schijnzelfstandige. Het gevolg hiervan is dat ze je "zelfstandige" opdracht zullen gelijkstellen aan een loontrekker. (bovenstaand voorbeeld is kort door de bocht om de situatie te schetsen)
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Terugkeren naar Wetgeving