door Sven » 14 Mrt 2009, 18:52
Belastingen:
Van zodra je gevestig bent als vennootschap val je onder de vennootschapsbelasting, en dien je jaarlijks naast je aangifte in de personenbelasting ook een aangifte in de vennootschapsbelasting te doen.
In tegenstelling tot de PB is de Venn. belastbaar op alle inkomsten ongeacht de aard ervan. Immers, alles wat de venn verwerft boven haar fiscale kapitaal, is een als bedrijfsinkomsten belastbare opbrengst. De belastbare winst van een vennootschap vloeit voort uit de boekhoudkundige winst. Deze ontstaat door van alle opbrengsten de kosten in mindering te brengen. De boekhoudkundige winst zal dan op basis van fiscale regels gecorrigeerd worden tot het fiscaal resultaat. (bv. het verworpen karakter van autokosten)
Ook zal elke vennootschap periodiek (maandelijks of per kwartaal) een BTW aangifte moeten indienen. Dit is een opgave waarin men alle transacties (levering van goederen of diensten) van de welbepaalde periode dient op te geven. Ook dient men voor BTW doeleinden eens per jaar een klantenlisting over te maken aan de administratie (voor 31/3) alsook per kwartaal een IC-listing voor de verkoop van goederen aan buitenlandse belastingsplichtigen.
Kosten:
Uiteraard zijn de kosten sterk afhankelijk van sector tot sector. De dagelijkse kosten die je zal maken dien je allemaal netjes te voorspellen (Huur, verzekeringen, erelonen, kantoorkosten, personeelskosten, bankkosten, verkeersbelasting, vennootschapsbijdrage, allerhande gewestbelastingen, onroerende voorheffing, ...) . Deze zullen ook vervat zitten in het financieel plan dat dient opgesteld te worden nav de oprichting van de venn.
Boekhouder:
Zoals ik meermaals herhaald heb op het forum. Een goede boekhouder kost geen geld, maar zal je geld besparen. Indien je toch wil besparen op de boekhoudkosten dien je niet alle financiële administratie aan de boekhouder over te laten. Wat je zelf kan, kan je uiteraard zelf doen. Zo werk heb ik een aantal klanten dewelke hun boekhouding zelf voeren, en waarop ik dan een controle uitvoer inzake BTW, venn. belasting, JR, verslagen, ... . Dit is natuurlijk goedkoper dan het volledig aan de boekhouder over te laten.
Zo, indien er nog vragen moesten zijn... jullie weten mij te vinden!
grtz...
Sven
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..