freelance IT

Website, netwerk, infrastructuur, automatisatie, hard- en software, telecom.

Moderators: cookie, Sven

freelance IT

Berichtdoor woll » 09 Sep 2008, 19:32

Mensen,

momenteel werk ik bij een IT-integrator (Dolmen CA) in brussel. Ik werk daar nu al zo'n 6-tal jaar en voel zelf dat ik al heel wat ervaring heb opgedaan in m'n vak. Nu heb ik twijfel om als freelancer verder te gaan (en dus ontslag te nemen :() en eventueel mezelf opnieuw bij m'n job of andere job aan te bieden. Ik vraag me af zijn hier gevaren aan? Voor informatie moet ik uiteraard niet bij m'n huidige werkgever aankloppen en om meteen een consultatie te doen bij een boekhouder en fiscaal expert zie ik ook niet direct zitten... Iemand ervaring hieromtrent?
woll
Recruit
Recruit

Re: freelance IT

Berichtdoor cookie » 18 Sep 2008, 16:41

* Inschrijven in het handelsregister bij de Rechtbank van Koophandel als een bedrijf in "dienstverlening in de informatica" of "consultancy".
* Kostprijs voor inschrijving : ± 50 €
* Kostprijs voor wijziging : ± 30 €
* Vooraleer inschrijving in het Handelsregister dient men te beschikken over een "attest van bedrijfsbeheer".
De vereiste hiervoor is dat men minimum een diploma van Middelbaar (gelijk aan A2) heeft en dan kan men bij de Kamer van Ambachten en Neringen genoemd attest bekomen. Wel niet vergeten een fiscale zegel van 5€ mee te nemen.
* BTW-nummer aanvragen bij het BTW-kantoor in uw gemeente. (dit is gratis)
* Inschrijven in een sociaal secretariaat (sociale zekerheid !).

meer info op http://www.hqservices.be/nl/advies-freelancers.php :idea:
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Karel » 13 Mrt 2009, 16:36

woll schreef:Mensen,

momenteel werk ik bij een IT-integrator (Dolmen CA) in brussel. Ik werk daar nu al zo'n 6-tal jaar en voel zelf dat ik al heel wat ervaring heb opgedaan in m'n vak. Nu heb ik twijfel om als freelancer verder te gaan (en dus ontslag te nemen :() en eventueel mezelf opnieuw bij m'n job of andere job aan te bieden. Ik vraag me af zijn hier gevaren aan? Voor informatie moet ik uiteraard niet bij m'n huidige werkgever aankloppen en om meteen een consultatie te doen bij een boekhouder en fiscaal expert zie ik ook niet direct zitten... Iemand ervaring hieromtrent?

Hallo,

Ik zit in hetzelfde schuitje en heb uiteraard ook verschillende vragen.
Vooral op mijn kosten heb ik niet direct een zicht. De kosten die ik zou verwachten zijn :
1. Opstartkosten bvba
2. Eén a twee keer op jaar de boekhouder
3. Belastingen op de winst
4. Onkosten zoals vervoer, gsm, marketing , ...
5. ????

Zijn er kosten die ik over het hoofd zie ?
Zijn er maandelijkse kosten wat de bvba betreft?

Als freelancer kan het zijn dat je eens een periode zonder project zit en dus zonder inkomsten, daarom zou ik graag weten wa mijn jaarlijkse en maandelijkse kosten zijn.

Mvg
Karel.
Karel
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 14 Mrt 2009, 18:32

Deze topic hoort eigenlijk ergens anders thuis imo. Maar ik zal hier zo bondig mogelijk een antwoord op geven. Indien er specifiek advies gewenst is, kan men steeds contact met mij opnemen.

ALGEMEEN

1. Bekwaamheden.
a. Kennis van het basisbeheer:
De ondernemer dient zijn kennis van de juridische en praktische omgeving van zijn op te richten vennootschap voldoende te beheersen

b. Vestigingsattest

2. Vergunningen, erkenning of melding
Naargelang de activiteit zal de ondernemer ook specifieke toelating moeten verkrijgen om zich te vestigen. Bijvoorbeeld: Zo dien je bijvoorbeeld een erkenning te hebben van het Beroepsinstituut voor boekhouders indien men zich wil vestigen als boekhouder.

3. Verder dient men nog een aantal regels na te leven inzake vestiging, milieuvergunningen, … . Elk afhankelijk van de gekozen sector.

OPSTARTEN VAN VENNOOTSCHAPPEN

1. Voorbereiding
a. Financieel plan
Voor vennootschappen met een wettelijk vastgesteld minimumkapitaal (bv. BVBA) dient voorafgaand een financieel plan te worden opgesteld. De rede hiervan is eenvoudig. De vennoten of aandeelhouders van deze vennootschap kennen in principe beperkte aansprakelijkheid, nl ten belope van hun inbreng.

b. Naam vennootschap
Elke vennootschap moet een naam voeren die verschillend is van die van een andere vennootschap.

c. Openen van een financiële rekening op naam van de vennootschap.

2. Oprichtingsakte
a. Naargelang de juridische vorm van de vennootschap kan de oprichting plaatsvinden bij onderhandse akte, en dus zonder officiële tussenkomst van een notaris, of bij authentieke akt. De oprichtingsakte van de vennootschap dient bekendgemaakt te worden. Tevens moeten de belangrijkste spelregels in de statuten vastgelegd worden zodat derden deze kunnen inzien. Aan de oprichtingsakte zijn een aantal kosten verbonden die voor de vennootschap kunnen geactiveerd worden. Zo zal er ondermeer een vast recht verschuldigd zijn, alsook zegelrechten, notariskosten, de publicatie van de acte zelf, en eventueel diverse erelonen van consultants en boekhouders.

3. Kruispuntbank van Ondernemingen.
De registratie van het bestaan en de werking van de vennootschap is gecentraliseerd in de KBO. Een uniek ondernemingsnummer of vestigingsnummer van 10 cijfers zal aan de onderneming worden toegekend. Dit nummer dient op alle documenten (facturen, brieven, faxen) vermeld te worden. Het is als het ware de identiteit van de vennootschap.

4. BTW inschrijving
Aan de hand van het verkregen ondernemingsnummer dient een formulier ingediend te worden bij het BTW kantoor van de plaats van de maatschappelijke zetel voor de aanvraag tot identificatie en bekendmaking van de aanvang der activiteiten. Na controle van het dossier activeert het btw-controlekantoor het ondernemingsnummer en bevestigt dit aan de nieuwe belastingsplichtige.

Dit zijn zowat de belangrijkste stappen die men dient te doorlopen bij het oprichten van een vennootschap. Merk wel op dat ik hierboven ZEER KORT door de bocht ben gegaan. Afhankelijk van in welke sector je jezelf wil vestigen dienen er meer of minder formaliteiten voldaan te zijn.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Sven » 14 Mrt 2009, 18:52

Belastingen:

Van zodra je gevestig bent als vennootschap val je onder de vennootschapsbelasting, en dien je jaarlijks naast je aangifte in de personenbelasting ook een aangifte in de vennootschapsbelasting te doen.

In tegenstelling tot de PB is de Venn. belastbaar op alle inkomsten ongeacht de aard ervan. Immers, alles wat de venn verwerft boven haar fiscale kapitaal, is een als bedrijfsinkomsten belastbare opbrengst. De belastbare winst van een vennootschap vloeit voort uit de boekhoudkundige winst. Deze ontstaat door van alle opbrengsten de kosten in mindering te brengen. De boekhoudkundige winst zal dan op basis van fiscale regels gecorrigeerd worden tot het fiscaal resultaat. (bv. het verworpen karakter van autokosten)

Ook zal elke vennootschap periodiek (maandelijks of per kwartaal) een BTW aangifte moeten indienen. Dit is een opgave waarin men alle transacties (levering van goederen of diensten) van de welbepaalde periode dient op te geven. Ook dient men voor BTW doeleinden eens per jaar een klantenlisting over te maken aan de administratie (voor 31/3) alsook per kwartaal een IC-listing voor de verkoop van goederen aan buitenlandse belastingsplichtigen.

Kosten:

Uiteraard zijn de kosten sterk afhankelijk van sector tot sector. De dagelijkse kosten die je zal maken dien je allemaal netjes te voorspellen (Huur, verzekeringen, erelonen, kantoorkosten, personeelskosten, bankkosten, verkeersbelasting, vennootschapsbijdrage, allerhande gewestbelastingen, onroerende voorheffing, ...) . Deze zullen ook vervat zitten in het financieel plan dat dient opgesteld te worden nav de oprichting van de venn.

Boekhouder:

Zoals ik meermaals herhaald heb op het forum. Een goede boekhouder kost geen geld, maar zal je geld besparen. Indien je toch wil besparen op de boekhoudkosten dien je niet alle financiële administratie aan de boekhouder over te laten. Wat je zelf kan, kan je uiteraard zelf doen. Zo werk heb ik een aantal klanten dewelke hun boekhouding zelf voeren, en waarop ik dan een controle uitvoer inzake BTW, venn. belasting, JR, verslagen, ... . Dit is natuurlijk goedkoper dan het volledig aan de boekhouder over te laten.

Zo, indien er nog vragen moesten zijn... jullie weten mij te vinden!

grtz...

Sven
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Karel » 16 Mrt 2009, 15:47

Thx voor info Sven !

Indien ik nog vragen heb zal ik je contacteren.

Mvg
Karel.
Karel
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 16 Mrt 2009, 17:59

np.

Als ik eens de tijd vind, zal ik proberen de verschillende stappen op een rijtje te zetten in een eenvoudige checklist. Ik vermoed dat dit voor startende ondernemers die het forum bezoeken een handig hulpmiddel kan zijn om de bomen door het bos te blijven zien tijdens de opstartadministratie. ;)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar ICT & Telecom