freelance IT

Website, netwerk, infrastructuur, automatisatie, hard- en software, telecom.

Moderators: cookie, Sven

freelance IT

Berichtdoor woll » 09 Sep 2008, 19:32

Mensen,

momenteel werk ik bij een IT-integrator (Dolmen CA) in brussel. Ik werk daar nu al zo'n 6-tal jaar en voel zelf dat ik al heel wat ervaring heb opgedaan in m'n vak. Nu heb ik twijfel om als freelancer verder te gaan (en dus ontslag te nemen :() en eventueel mezelf opnieuw bij m'n job of andere job aan te bieden. Ik vraag me af zijn hier gevaren aan? Voor informatie moet ik uiteraard niet bij m'n huidige werkgever aankloppen en om meteen een consultatie te doen bij een boekhouder en fiscaal expert zie ik ook niet direct zitten... Iemand ervaring hieromtrent?
woll
Recruit
Recruit

Re: freelance IT

Berichtdoor cookie » 18 Sep 2008, 16:41

* Inschrijven in het handelsregister bij de Rechtbank van Koophandel als een bedrijf in "dienstverlening in de informatica" of "consultancy".
* Kostprijs voor inschrijving : ± 50 €
* Kostprijs voor wijziging : ± 30 €
* Vooraleer inschrijving in het Handelsregister dient men te beschikken over een "attest van bedrijfsbeheer".
De vereiste hiervoor is dat men minimum een diploma van Middelbaar (gelijk aan A2) heeft en dan kan men bij de Kamer van Ambachten en Neringen genoemd attest bekomen. Wel niet vergeten een fiscale zegel van 5€ mee te nemen.
* BTW-nummer aanvragen bij het BTW-kantoor in uw gemeente. (dit is gratis)
* Inschrijven in een sociaal secretariaat (sociale zekerheid !).

meer info op http://www.hqservices.be/nl/advies-freelancers.php :idea:
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Karel » 13 Mrt 2009, 16:36

woll schreef:Mensen,