Gelijkstelling bijberoep?

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Gelijkstelling bijberoep?

Berichtdoor biancib » 27 Sep 2011, 11:30

Hey,

Ik ben net nieuw op het forum. Ik ben een jonge thuisblijfmama met een uit de hand gelopen hobby. In het begin maakte ik enkel spullen voor vrienden en familie. Ik gaf het dan gratis weg, hoewel de meesten wel iets in mijn hand stopten voor het materiaal.
Nu krijg is steeds meer en meer vragen om iets te maken voor 'vreemden', vrienden van familie, kennissen van vrienden, je kent het wel... Omdat ik niet van me wil laten profiteren door dingen aan spotprijsjes te maken voor vreemden en ik niet in het zwarte circuit wil stappen weiger ik dus deze opdrachten. Toch blijven de meesten lang aandringen, wat ik erg lastig vind. Langs de ene kant zou het een leuke manier zijn om mijn hobby draaiende en betaalbaar te houden.
Aangezien er dus steeds meer en meer vraag is naar de dingen die ik maak zou ik graag een webshopje starten om mijn spullen zo te verkopen aan een eerlijke prijs (zowel voor mij als de klanten).
Graag had ik hiermee van start gegaan in bijberoep, omdat ik niet van plan ben om er mijn hoofdbezigheid van te maken.
Maar ik heb begrepen dat dit niet kan omdat ik slechts wettelijk samenwonend ben met mijn partner? Moet je nu echt gehuwd zijn om een vrijstelling bijberoep te krijgen?
Nog even voor de duidelijkheid, ik ben dus een huisvrouw zonder enige uitkering en sta sociaal ten laste op de loonbrief van mijn partner.

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Groetjes
Bianca
biancib
Recruit
Recruit

Re: Gelijkstelling bijberoep?

Berichtdoor Sven » 28 Sep 2011, 07:58

Heb je een bron die zegt dat je gehuwd moet zijn?!

Ik zou het straf vinden dan de keuze van samenwonen of huwen het al dan niet opstarten van een zaak in bijberoep in de weg staat.

In de personenbelasting zijn er nog wel steeds een aantal verschillen tussen de twee, maar geen daarvan belet het werken in bijberoep.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor biancib » 28 Sep 2011, 09:50

Ja op de site van zenito vond ik dit;
http://www.zenito.be/nl/ondernemer/arti ... oep-art-37

"Indien u als zelfstandige in hoofdberoep aan de opgesomde voorwaarden voldoet, kan u zich aansluiten als zelfstandige in hoofdberoep met gelijkstelling aan bijberoep (art. 37):

U heeft zeer beperkte inkomsten als zelfstandige.
U bent getrouwd.
Uw echtgenoot heeft een eigen volwaardig statuut (zelfstandige in hoofdberoep, werknemer, een vervangingsinkomen).
U dient een aanvraag in (kan niet met terugwerkende kracht tenzij uw bijdragen onbetaald bleven of wanneer het voorlopige bijdragen zijn die nog niet herberekend werden)."

Ook bij unizo bevestigen ze dit. Wettelijk samenwonend is niet genoeg, je moet gehuwd zijn... Hoe belachelijk is dit nu...

Gisteren sprak ik met een boekhouder en die sprak over een constructie waarbij mijn partner op zijn naam een zaak start in bijberoep en ik meewerkende partner ben.
Mijn partner heeft wel geen bedrijfsbeheer, ik wel. Kan dit dan wel?
Maar hoe zit het dan met de sociale bijdragen voor mij als meewerkende partner?
biancib
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 28 Sep 2011, 16:08

jaja ok nu snap ik wat u wil doen. Eigelijk wil u gewoon als bijberoeper starten, maar gezien u geen hoofdberoep heeft wordt uw bijberoep geklasseerd als hoofdberoep.

Zo'n gelijkstelling vereist dat u getrouwd bent. Jammerlijke wetgeving inderdaad!

Zeg tegen uw boekhouder maar dat hij eens moet kijken om een CV op te richten.
Dit kan u doen op uw naam, en blijft in de vennootschapssfeer. Als u dan geen inkomen uitkeerd via deze vennootschap, dan kan u toch van uw hobby een "beroep" maken en hiervoor een vergoeding vragen in de vennootschap. In de personenbelasting blijft uw inkomen dan 0,00000.

;)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor biancib » 28 Sep 2011, 19:47

Mijn boekhouder raadde me zoiezo af om een venootschap op te richten omdat de opstart ervan simpelweg te duur is in mijn geval.

Ondertussen had ik wel contact met iemand van unizeb, later op de week heb ik een afspraak. Zij zouden wel een oplossing voor ons probleem hebben...
biancib
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 29 Sep 2011, 07:08

biancib schreef:Mijn boekhouder raadde me zoiezo af om een venootschap op te richten omdat de opstart ervan simpelweg te duur is in mijn geval.

Ondertussen had ik wel contact met iemand van unizeb, later op de week heb ik een afspraak. Zij zouden wel een oplossing voor ons probleem hebben...

een CV vereist geen startkapitaal
een CV vereist geen financieel plan
een CV vereist geen oprichting voor de notaris.

Een CV kost u "niets" en u heeft een vennootschap.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor biancib » 29 Sep 2011, 09:03

Dan moeten we ons daar zeker eens in verdiepen!
Alleen vind ik er maar weinig informatie over...
De boekhouder zal me weer horen afkomen :oops: "die met al haar vragen"
biancib
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 29 Sep 2011, 09:43

biancib schreef:De boekhouder zal me weer horen afkomen :oops: "die met al haar vragen"

Daarvoor bestaan die hé ;)

Ik ben ook wel benieuwd naar wat unizeb zal zeggen. Keep us posted!
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Een zaak opstarten