gezamelijke zwarte lijst wanbetalers opstellen?

Ondernemers gerelateerde zaken die in geen enkel ander forum passen

Moderators: cookie, Sven

gezamelijke zwarte lijst wanbetalers opstellen?

BerichtDoor netec op 04 Nov 2008, 10:15

Zoals topic zegt, mag dit?

Stel ik heb een aantal wanbetalers. Ik heb een aantal vrienden die ook zelfstandig zijn.. mogen wij gegevens uitwisselen? Daarvoor niet publiek maar toch. Ik zou niet graag tegen één of andere grote lamp lopen!
netec
Recruit
Recruit

Re: gezamelijke zwarte lijst wanbetalers opstellen?

BerichtDoor kiwi op 04 Nov 2008, 15:56

Volgens mij is dit strict legaal niet mogelijk omdat je dan de rechten van de privacy schendt... Maar dit wordt uiteraard gedaan bij bedrijven in dezelfde sector etc bvb www.wanbetalers.nl en in België hebben de telecomoperatoren ook gezamelijk zo'n zwarte lijst aangelegd met +200000 namen dus in uw geval zou ik er niet te zwaar aan tillen.
Ze moeten maar op tijd betalen :)
kiwi
Rookie
Rookie

BerichtDoor Gobijn op 04 Nov 2008, 19:56

Ja, vind ik ook. Mensen die zaken doen met andere mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de reputatie die ze daarbij opbouwen. Ik vind echter niet dat je die mensen voor de rest van hun dagen links moet laten liggen maar ze mogen het toch voelen dat koppige wanbetalers op lange termijn toch negatief staan.
Gobijn
Recruit
Recruit

BerichtDoor cookie op 05 Nov 2008, 10:45

zolang die lijsten niet publiekelijk bekend geraken of in de gazet komen ofzo ben ik ook voorstander. denk wel dat dit enkel binnen hetzelfde marktsegment mogelijk is of een verbond tussen enkele bedrijven die dezelfde diensten aanbieden.
cookie
Practitioner
Practitioner

BerichtDoor timdl op 08 Nov 2008, 17:02

Uitstekend idee! Dit heeft zeker en vast een positief effect op laatbetalers enzo. Mijn vraag is echter wel: hoe bepaal je of de info doorgegeven van een lid van de "wanbetaler"-community correct is? Wie weet wil iemand je wel een hak zetten en jouw data doorgeven? Zal je voor 't harde bewijs moeten vragen of zal je vrij los te werk gaan? Een eventueel puntensysteem, zowel goed als minder goed zie ik wel zitten. Er hoeft niet zozeer op de negatief getinte informatie van de website wordt geaccentueerd maar de website mag ook sterke kanten van leveranciers tonen... Enfin, mijn gedacht :-)
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor ZyllyZ op 11 Nov 2008, 17:23

door de toevoegers te doen betalen voor een account ofzo. Als je dan merkt dat ze moedwillig foute informatie doorsturen, dan kan je de account vroegtijdig laten aflopen :twisted:
ZyllyZ
Apprentice
Apprentice

BerichtDoor timdl op 13 Nov 2008, 23:49

Hm, good point :-)

Misschien moeten we wel denken aan een waterdicht systeem die invoeren van dubieuze informatie voorkomt of sterk ontmoedigd... Volledige openbaring van alle gegevens aan de eigenaars van het systeem zou een must zijn, maar strookt dit met wetten voor privacy? Tricky.
timdl
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor kiwi op 17 Nov 2008, 12:07

Sedert 1992 bestaat in België een wet die ervoor zorgt dat uw persoonlijke gegevens niet zomaar kunnen worden verwerkt. Deze wet is beter gekend als de privacywet. De Belgische privacywet omschrijft heel precies op welke manier en onder welke omstandigheden persoonlijke gegevens mogen worden verwerkt of doorgegeven. Met " gegevensverwerking" wordt bedoeld: elke mogelijke bewerking die op die gegevens wordt uitgevoerd, zoals, verzamelen, gebruiken, beheren of meedelen. Enkele voorbeelden:

de winkel die u vraagt een antwoordstrookje in te vullen, verwerkt gegevens;
een hotel dat u de mogelijkheid biedt online te reserveren verwerkt eveneens gegevens wanneer het daarvoor uw naam, de data van uw verblijf en uw kredietkaartnummer opvraagt.
De privacywet wil de burger beschermen tegen het gebruik van zijn persoonlijke gegevens. De privacywet bepaalt de rechten en plichten van de persoon wiens gegevens verwerkt worden, net als de rechten en plichten van de verwerker zelf.

Voor u verder leest, is het belangrijk dat u weet dat de privacywet niet van tel is als u gegevens verzamelt die enkel voor u persoonlijk zullen dienen of enkel nuttig zijn voor huishoudelijk gebruik. Dat is bijvoorbeeld het geval voor uw persoonlijke elektronische agenda of uw privéadressenbestand. Ook journalisten, schrijvers en kunstenaars moeten niet alle regels uit de privacywet naleven wanneer ze gegevens verwerken.

Volledig artikel over de privacywet te vinden op http://www.privacycommission.be/nl/in_practice/privacy/
kiwi
Rookie
Rookie

BerichtDoor timdl op 20 Nov 2008, 22:21

Inderdaad. Als dit idee al levensvatbaar is zal het serieus onder de loupe mogen worden genomen :-)
timdl
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor cookie op 21 Nov 2008, 13:29

mja zowiezo zijn er wel sectoren actief hierin. zoals eerder vermeld spelen de telecomoperatoren ook informatie aan elkaar door. ze hebben ook een gezamelijke lijst van wanbetalers dus het is zowiezo wettelijk mogelijk en legaal. wsh zal er wel een uitgebreide privacyverklaring en voorwaarden zijn etc om zich te dekken tegen alle mogelijke aantijgingen.

spreek eens met een boekhouder/jurist
cookie
Practitioner
Practitioner

Volgende

Terugkeren naar Algemene ondernemerszaken