wbruneel schreef:Ik denk dat ik in als gedomicilieerd "permanent resident" helemaal geen BTW hoef te betalen op diensten. Mijn Amerikaanse klanten betalen ook nooit BTW op hun facturen. Er is hier wel een sales tax maar die is enkel op goederen.
Dat is allemaal mogelijk. Ik heb weinig kennis van het amerikaans belastingssysteem.
Maar het kan evengoed zijn dat omwille van het soort diensten jij verricht, schuldenaar wordt van Belgische BTW. Of dat uw klanten BTW moeten voldoen over uw facturen. Vanaf 1 januari 2010 bestaan voor de plaatsbepaling van diensten immers twee hoofdregels: één voor dienstprestaties aan btw-plichtigen (zogenaamde B2B-transacties) en een ander voor dienstprestaties aan “niet-btw-plichtigen†(zogenaamde B2C-transacties). Diensten verstrekt aan een btw-plichtige afnemer (
B2B-transacties) zullen geacht worden plaats te vinden “
waar de ontvanger is gevestigd, of waar hij zijn vestiging heeft waarvoor de dienst wordt verrichtâ€. Diensten verstrekt aan een niet-btw-plichtige (
B2C-transacties) zullen geacht worden plaats te vinden “
waar de dienstverrichter is gevestigd, of waar hij zijn vestiging heeft van waaruit de dienst wordt verrichtâ€.
Dit is de hoofdregel die momenteel geldt voor de plaatsbepaling van diensten. Daarnaast zijn er afwijkingen indien het ondermeer gaat over diensten mbt onroerende goederen, vermakelijkheidsactiviteiten, restaurant en cateringdiensten, ...
*edit: ik vermoed dat uw diensten belastbaar zijn in België, maar dat jij geen BTW moet aanrekenen op uw factuur. Uw Belgische klanten passen dan verlegging toe in België en voldoen de Belgische BTW dan in uw plaats). Opmerking; je moet dit ook afstemmen met de Amerikaanse wetgeving, aangezien jij geen "Belgische BP" bent. Let er dan ook op dat uw factuur opgesteld is conform de amerikaanse wetgeving (idneien hier regels voor bestaan.)