Hoe betaalt een Belgisch bedrijf een factuur uit de USA

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Hoe betaalt een Belgisch bedrijf een factuur uit de USA

Berichtdoor wbruneel » 23 Jan 2011, 21:00

Hallo,

Hoewel ik Belg ben werk ik al een aantal jaar in de States en ben ik hier ook officieel gedomicilieerd. Nu krijg ik steeds vaker de vraag van Belgische bedrijven om aan projecten mee te werken. Als ze me vragen hoe de betaling voor mijn diensten dan in zijn werk gaat, moet ik het antwoord schuldig blijven.

Dus. Wat moet een belgische bedrijf precies doen om een buitenlandse factuur, in dit geval niet-EU factuur, te betalen? Hoe zit het met BTW en dergelijke?

vriendelijke groeten,

Wouter
wbruneel
Recruit
Recruit

Re: Hoe betaalt een Belgisch bedrijf een factuur uit de USA

Berichtdoor Sven » 24 Jan 2011, 22:07

Kunnen die Belgische klanten niet gewoon een betaling overmaken naar je US account? (via swift?). Je zou ook kunnen overwegen om een Belgisch bankrekening te openen op je USA onderneming, zo kunnen Belgische klanten in EUR betalen op een Belgische rekening en spelen de koersverschillen niet (direct).

Met betrekking tot de BTW is het afhankelijk van welke dienst of goederen je zal aanbieden aan deze (particuliere?) klanten. Je moet de plaats van de handeling bepalen, en vervolgens nagaan wie de schuldenaar is van de BTW (omzetbelasting). Is er eventueel vrijstelling? (In B2B zal dit vaak Belgische BTW zijn, en moeten uw klanten een verlegging toepassen in hun BTW aangifte)

Let op, bovenstaand is zeer algemeen, en het kan evengoed zijn dat het voor uw situatie geheel verschillend is.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor wbruneel » 25 Jan 2011, 16:23

Bedankt voor je antwoord Sven. Toen ik onlangs voor een Belgisch productie huis werkte, betaalde dit bedrijf mijn factuur gewoon op mijn persoonlijke Belgische rekening.

De plaats van handelen is de USA. Ik ken de regelgeving rond de BTW onvoldoende om zeker te weten wie de schuldenaar is. Ik geef gewoon mijn factuur aan bij de Amerikaanse fiscus en betaal daar op het einde van het jaar belasting op.

Veronderstel ik dit juist. Of moet ook het Belgische bedrijf BTW betalen?
wbruneel
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 25 Jan 2011, 17:26

wbruneel schreef:De plaats van handelen is de USA.

Ik bedoel niet de "werkelijke plaats" van handelen...
je moet de plaats van handelen bepalen volgens het BTW wetboek. Dit is afhankelijk van het soort dienst, en mogelijks of het aan een B2B of B2C is.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Sven » 25 Jan 2011, 17:28

wbruneel schreef:Ik geef gewoon mijn factuur aan bij de Amerikaanse fiscus en betaal daar op het einde van het jaar belasting op.

Omzetbelasting <> Inkomstenbelasting!!
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor wbruneel » 27 Jan 2011, 00:11

Ik denk dat ik in als gedomicilieerd "permanent resident" helemaal geen BTW hoef te betalen op diensten. Mijn Amerikaanse klanten betalen ook nooit BTW op hun facturen. Er is hier wel een sales tax maar die is enkel op goederen.
wbruneel
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 27 Jan 2011, 08:27

wbruneel schreef:Ik denk dat ik in als gedomicilieerd "permanent resident" helemaal geen BTW hoef te betalen op diensten. Mijn Amerikaanse klanten betalen ook nooit BTW op hun facturen. Er is hier wel een sales tax maar die is enkel op goederen.

Dat is allemaal mogelijk. Ik heb weinig kennis van het amerikaans belastingssysteem.

Maar het kan evengoed zijn dat omwille van het soort diensten jij verricht, schuldenaar wordt van Belgische BTW. Of dat uw klanten BTW moeten voldoen over uw facturen. Vanaf 1 januari 2010 bestaan voor de plaatsbepaling van diensten immers twee hoofdregels: één voor dienstprestaties aan btw-plichtigen (zogenaamde B2B-transacties) en een ander voor dienstprestaties aan “niet-btw-plichtigen” (zogenaamde B2C-transacties). Diensten verstrekt aan een btw-plichtige afnemer (B2B-transacties) zullen geacht worden plaats te vinden “waar de ontvanger is gevestigd, of waar hij zijn vestiging heeft waarvoor de dienst wordt verricht”. Diensten verstrekt aan een niet-btw-plichtige (B2C-transacties) zullen geacht worden plaats te vinden “waar de dienstverrichter is gevestigd, of waar hij zijn vestiging heeft van waaruit de dienst wordt verricht”.

Dit is de hoofdregel die momenteel geldt voor de plaatsbepaling van diensten. Daarnaast zijn er afwijkingen indien het ondermeer gaat over diensten mbt onroerende goederen, vermakelijkheidsactiviteiten, restaurant en cateringdiensten, ...

*edit: ik vermoed dat uw diensten belastbaar zijn in België, maar dat jij geen BTW moet aanrekenen op uw factuur. Uw Belgische klanten passen dan verlegging toe in België en voldoen de Belgische BTW dan in uw plaats). Opmerking; je moet dit ook afstemmen met de Amerikaanse wetgeving, aangezien jij geen "Belgische BP" bent. Let er dan ook op dat uw factuur opgesteld is conform de amerikaanse wetgeving (idneien hier regels voor bestaan.)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor wbruneel » 27 Jan 2011, 22:18

Sven, laat ik je in ieder geval al bedanken voor je hulp ik krijg stilaan kijk op de situatie.

Zo zie ik het nu zelf. Ik vermoed dat de meest van mijn facturen B2B zijn. De afnemer is immers een bedrijf. Indien het om een belgische afnemer gaat, is de plaats van handelen Belgie. Dus er moet wel degelijk BTW betaald worden aan de Belgische fiscus.

Je vertelt me dat ik dat niet via mijn factuur hoef te doen maar dat een Belgisch bedrijf verlegging kan toepassen en de BtW in mijn plaats betaalt. Kan je dit wat meer uitleggen. Om hoeveel procent gaat het dan en in principe betaalt een klant dan bovenop de factuur ook nog eens een procentuele BTW toesleg. Zie ik dit juist?

Nogmaals bedankt,

Wouter
wbruneel
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 29 Jan 2011, 16:56

wbruneel schreef:Indien het om een belgische afnemer gaat, is de plaats van handelen Belgie. Dus er moet wel degelijk BTW betaald worden aan de Belgische fiscus.

Indien het gaat om een Dienst die volgens het wetboek belast is waar de afnemer van de dienst gevestigd is (België) is op de dienst Belgische BTW verschuldigd.

wbruneel schreef:Om hoeveel procent gaat het dan en in principe betaalt een klant dan bovenop de factuur ook nog eens een procentuele BTW toesleg. Zie ik dit juist?

Het percentage is wederom afhankelijk van de levering of de dienst. In België is dit veelal 21%. Indien uw klant recht op aftrek van BTW heeft zal hij in zijn aangifte +21% (de verlegging) en -21% de aftrek aanrekenen. Derhalve is de BT W geen extra kost voor de klant. Anders is dit wanneer hij geen (of slechts gedeeltelijke) aftrek heeft, dan is het niet aftrekbare gedeelte wel een kost voor uw klant.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Algemene administratie