Hoe creditnota boeken?

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Hoe creditnota boeken?

Berichtdoor mrjohn » 19 Dec 2008, 15:14

Ik heb een factuur ontvangen van een leverancier en daaropvolgend een creditnota omdat niet alles uitgevoerd werd zoals voorzien was.

Nu is mijn vraag of ik de factuur mag boeken met het bedrag van de creditnota reeds in vermindering gebracht?
In mijn map met facturen stop ik dan de factuur en creditnota samen.

Of moet ik dit wel degelijk apart boeken?

Thanks in advance!
mrjohn
Rookie
Rookie

Re: Hoe creditnota boeken?

Berichtdoor seiganjo » 19 Dec 2008, 17:47

Hallo,

Wettelijk ben je verplicht de twee documenten één voor één te boeken. Dus zonder compensatie.

Mvg
Dirk
seiganjo
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 19 Dec 2008, 18:11

artikel 6, koninklijk besluit van 8 oktober 1976, Boekhoudrecht
Compensatie tussen tegoeden en schulden, tussen rechten en verplichtingen en tussen kosten en opbrengsten is verboden behalve in de gevallen voorzien door dit besluit.

Maw, om boekhoudkundig in orde te zijn met je boekhouding dien je, zoals aangehaald door Dirk, beide documenten te registreren in je boekhouding.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor mrjohn » 21 Dec 2008, 19:44

En hoe gaat dit praktisch in zijn werk? Ik doe mijn boekhouding in Excel (nog maar net begonnen, voor mijn btw aangifte ga ik toch eens bij een boekhouder aankloppen). Ik hou gewoon al mijn aan- en verkoopfacturen bij in verschillende tabbladen..
mrjohn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 22 Dec 2008, 09:02

Oei in excel :)

Kleine opmerkingen:
- Een KMO is verplicht om een dubbele boekhouding aan te houden. Dus spreek jij hier over een onderneming, en hou je daarvan de boekhouding bij in excel, dan ben je niet in orde met de wettelijke verplichtingen.

- Een zelfstandige MAG in excel, maar ik raad ook altijd aan om naar een dubbele boekhouding te gaan daar de mogelijkheden tot (tegen)bewijs makkelijker zijn.

Praktisch inboeken van de factuur en CN (in excel)

AANKOOP ==> 80, 81 of 82 EN 59

De maatstaf boek je in 80,81 of 82
De aftrekbare BTW in 59

CN ==> (-) 80,81 of 82 EN 86 EN 55

De maatstaf boek je in - in 80,81 of 82
De maatstaf boek je in 86
De correctie BTW in 55

Mvg,

Sven
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor mrjohn » 22 Dec 2008, 16:20

Ik heb een VOF dus een vereenvoudigde boekhouding is voldoende dacht ik?

Bedankt alvast voor de uiteenzetting. Ik begrijp wel niet alles maar kom :) (naar waar refereren de getallen 80, 81, etc?).

De bedoeling zit eigelijk zo:
Alle facturen worden opgemaakt in Excel. Elke factuur wordt automatisch opgeslagen + in een lijst gezet met alle verkoopfacturen. We houden ook een lijst bij van alle aankoopfacturen. Elke lijst entry bevat de factuurnummer, datum, debiteur/crediteur, netto prijs, btw, etc

Dus dit zouden we allemaal zelf doen en dan 4 keer per jaar voor de btw aangifte bij een boekhouder aankloppen. Ik dacht dat dit zo voldoende was?
mrjohn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 22 Dec 2008, 20:43

mrjohn schreef:Ik heb een VOF dus een vereenvoudigde boekhouding is voldoende dacht ik?

Mooi, een VOF :)

Een VOF is een vennootschap (rechtspersoonlijkheid) met de MINSTE formaliteiten. Indien uw VOF cumulatief aan onderstaande voorwaarden beantwoordt, kan jij opteren (niet verplicht) voor de vereenvoudigde boekhouding.

* het moet gaan om natuurlijke personen die koopman zijn, om vennootschappen onder firma of om gewone
commanditaire vennootschappen;
* de omzet (exclusief BTW) over het laatste boekjaar mag niet meer bedragen dan 500.000 EUR

Art 2 Boekhoudwetgeving stelt het volgende:
Artikel 2
Elke onderneming voert een voor de aard en de omvang van haar bedrijf passende boekhouding en neemt de bijzondere wetsvoorschriften betreffende dat bedrijf in acht.

Bovenstaand artikel legt de verplichting op aan elke vennootschap om een passende boekhouding te voeren. Voor de zeer kleine ondernemingen wil dit zeggen dat alle verrichtingen zonder uitstel, getrouw volledig en naar tijdsorde moeten worden geregistreerd in ten minste drie dagboeken: een financieel dagboek, een inkoopboek en een verkoopboek.

De zeer kleine ondernemingen moeten ook ten minste eens per jaar een inventaris opmaken van alle bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen en alle bronnen bestemd voor de uitbating.

Zoals bovenstaande uiteenzetting weergeeft; zeer weinig formaliteiten! MAAR een VOF heeft ook donker kantje. Zo zijn ALLE vennoten hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijke voor de aangegane rechten en verplichtingen, en dit is toch wel het belangrijkste nadeel van een VOF.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Sven » 22 Dec 2008, 20:53

mrjohn schreef:Bedankt alvast voor de uiteenzetting. Ik begrijp wel niet alles maar kom :) (naar waar refereren de getallen 80, 81, etc?).

De getallen (80 ,81 etc) verwijzen naar de corresponderende code in de BTW-aangifte.

Dus als ik zeg, maatstaf van heffing = code 81, dan wil dit zeggen dat u ALLE maatstaven van uw aankoopfacturen dient op te tellen (CN in -) en deze dient in te geven in de BTW aangifte in code 81.

Of om verder te gaan via uw excel, de som van uw tabelletje "netto prijs"

De manier waarop jij tewerk gaat (alles in excel en per kwartaal de BTW aangifte laten opstellen door de boekhouder) is helemaal ok. Hoewel ik verwacht dat je boekhouder in het begin veel werk zal hebben. Ik merk dat je boekhoudkundige achtergrond (bijna) onbestaande is, en bijgevolg verwacht ik veel fouten in de excel, en dient je boekhouder deze helemaal te controleren.

Moest jij mijn klant zijn, ik zou je voorzien van een makkelijke exceltool, alsook van een kleine cursus zodat mijn werk beperkt blijft, en zo jouw kosten.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor mrjohn » 24 Dec 2008, 18:10

Thanks. Mijn boekhoudkennis is idd niet je dat maar ik ben ze aan het bijschaven en mbv dit forum kom ik ook al een stap verder :) De btw aangifte gaan we zowiezo door een boekhouder laten uitvoeren.
mrjohn
Rookie
Rookie

Terug naar Algemene administratie