Hoe Google Adwords optimaal benutten

Reclame, marketingmix, do's en don'ts

Moderators: cookie, Sven

Hoe Google Adwords optimaal benutten

BerichtDoor cookie op 27 Dec 2008, 23:20

Ik wil de stap zetten naar betaalde internet marketing en hiervoor zou ik graag de services van Google gebruiken aangezien ik daar toch het meest vertrouwen in heb.

> Is Adwords wel degelijk beter dan een andere betalende service? Zonee, wat zijn de alternatieven?
> Is er een merkbaar verschil van de omzet na het activeren Adwords? Zoja, hoe snel doet zich dat voor?
> Wat kost Adwords?
> Kan men traceren of mensen die op jouw AdWords klikken wel degelijk iets kopen of zich registreren etc.?

Ik weet dat er op het www veel informatie hierover te vinden is maar ik had graag concrete gebruikerservaringen gehoord van ondernemers die zelf een webshop/online bedrijf hebben
cookie
Practitioner
Practitioner

Re: Hoe Google Adwords optimaal benutten

BerichtDoor cookie op 09 Jan 2009, 12:05

Niemand die hier ervaring mee heeft?
cookie
Practitioner
Practitioner

BerichtDoor mrjohn op 10 Jan 2009, 21:11

cookie schreef:> Is Adwords wel degelijk beter dan een andere betalende service? Zonee, wat zijn de alternatieven?

Geen idee. Het is in ieder geval makkelijk en praktisch.

cookie schreef:> Is er een merkbaar verschil van de omzet na het activeren Adwords? Zoja, hoe snel doet zich dat voor?

Je gaat zeker en vast meer bezoekers trekken maar of je omzet daardoor stijgt dat hangt van veel factoren af. AdWords heef een heel gebruiksvriendelijke configuratie interface waar je veel analyses kunt raadplegen: hoeveel keer is de adwords banner reeds vertoond? hoeveel keer is er op geklikt? enz. Dan kan je er ook onmiddellijk uit afleiden hoeveel meer traffiek dit genereert naar uw webwinkel. Of de bezoekers dan daadwerkelijk iets gaan kopen en jij meer omzet genereert hangt natuurlijk af van de winkel zelf.

cookie schreef:> Wat kost Adwords?

Dat specificieer jij volledig zelf. Je stelt een maximum bedrag in dat je per dag wilt spenderen aan adwords. Vervolgens geef je ook een maximum cost per click aan.

Google kan het beter uitleggen denk ik :) http://adwords.google.be

cookie schreef:> Kan men traceren of mensen die op jouw AdWords klikken wel degelijk iets kopen of zich registreren etc.?

Ik dacht van wel. Ik weet dat dit via Google Analytics mogelijk is, van AdWords ben ik niet zeker of je zo rechtstreekse verbanden kunt achterhalen.
http://www.usabilityweb.nl/artikel.php?id=50
mrjohn
Rookie
Rookie

BerichtDoor Frank op 01 Mrt 2009, 11:38

Hey,

Adwords is 1 ding.
Je mag echter ook het 'design' van je website niet over het hoofd zien.
Hiermee bedoel ik onder andere voorzien van de jusite 'meta' tags. Dit zijn de onzichtbare woorden welke best op elke pagina staan. Ook een overeenkomstige beschrijving bij diezelfde meta tags mag niet ontbreken.
Waar je ook al kan op werken is het voorzien van sitemaps bij google.
Er is een systeem binnen google dat je website bouwer of jijzelf een specifiek bestand 'sitemap.xml' upload naar google.
Deze sitemap wordt dan (na verloop van tijd) door google opgenomen.

Dit kan je zoekpositie beinvloeden.

Greetz
Frank
Recruit
Recruit

BerichtDoor maartentk op 01 Mrt 2009, 12:09

Frank schreef:Waar je ook al kan op werken is het voorzien van sitemaps bij google.
Er is een systeem binnen google dat je website bouwer of jijzelf een specifiek bestand 'sitemap.xml' upload naar google.

Thanks, wist ik niet. Ga ik meteen proberen voor dit forum
ondernemersforum.be - ondernemers voor ondernemers
maartentk
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor ZyllyZ op 01 Mrt 2009, 20:12

cookie schreef:Ik wil de stap zetten naar betaalde internet marketing en hiervoor zou ik graag de services van Google gebruiken aangezien ik daar toch het meest vertrouwen in heb.

Google Adwords is in essentie de melkkoe van Google. Google doet er daarom alles aan om hoge CTR's te krijgen voor kliks. Vroeger kon je op een aantal manieren geld verdienen met Adwords, de meest gebruikte was "arbitrage". Lijkt erg op de economische variant, waarbij je afficheerde op lowcost hightraffic keywords (wortel, lepel, ..), en die klikkers dan naar een pagina bracht met reclames erop met een hoge CTR (bijv.: leningen).

Enfin, dit brengt me te ver. Adwords betekent dat je
1/ moet tegenbieden tegen je concurrenten (zijn er veel concurrenten? Zijn dat grote bedrijven gesteund door een sea-bedrijf, of individuen? Wat vind je zelf van hun adwords-tekstjes? )
2/ een site (landingspagina) moet aanbieden met hetzelfde onderwerp als wat je bezoekers willen (arbitrage uitsluiten). Dit zou geen probleem mogen zijn.

Zie ook:
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
ZyllyZ
Apprentice
Apprentice

BerichtDoor mbclicks op 09 Apr 2009, 21:12

cookie schreef:Ik wil de stap zetten naar betaalde internet marketing en hiervoor zou ik graag de services van Google gebruiken aangezien ik daar toch het meest vertrouwen in heb.

> Is Adwords wel degelijk beter dan een andere betalende service? Zonee, wat zijn de alternatieven?

Adwords is niet beter dan een andere service. Deze Google dienst is een veiling en de hoogste bieder krijgt de beste plek. De prijzen schommelen zo gemakkelijk en een paar Euro's per klik kan vrij normaal zijn. Dat maakt het geheel erg kostelijk.
De service is ook erg fraudegevoelig, doordat zowel Adsense gebruikers (zij die Adwords banners opnemen op hun websites) als concurrentie van de adverteerders weleens zelf op de advertenties klikken. Het eerste heeft reeds tot een gigantische rechtelijke schikking van méér dan 60 miljoen Euro geleid, die Google uitkeerde aan slachtoffers. Het tweede circuleert op het internet, en stel uzelf de vraag of u het zou doen.
Een andere punt is wanneer een hoger geplaatste advertentie geen of nauwelijks kliks aantrekt, Google Adwords deze automatisch naar beneden degradeert, omdat ze zo anders inkomsten mislopen. Geen aantrekkelijke advertenties betekenen weinig inkomsten voor Google Adwords.
Men betaalt ook voor de views. Dit betekent dat gezien worden ook geld kost.

Alternatieven zijn er zeker. En ik zou voor het volgende kiezen en hierbij de nodige tips:
- Het bedrijf heeft weinig kosten, geen of zo weinig mogelijk personeel, zodat de prijs erg laag is. Zo ken ik een goede service voor de vaste prijs van 77 Euro/maand met alles erop en eraan. Bedrijven met veel personeel en hiermee hoge kosten, kosten ook veel meer dan de service eigenlijk waard is. Ik spreek dan over 10-15x de genoemde prijs voor dezelfde periode.
- Het bedrijf heeft een origineel idee en kan daarvan een werkende demo laten zien. Vooral de vindingrijkheid is van groot belang, omdat alleen slimme marketingsystemen kunnen overleven. Bedrijven die met een verouderd systeem werken, proberen u om te praten via een slimme verkoper (vaak weet deze niet veel over internet marketing, buiten hetgeen hij van buiten moest leren). Dat zijn dan bedrijven die kennis overkopen, zodat ze nog mee kunnen.
- Het bedrijf kan al uw trefwoorden inzetten voor een optimale campagne.
- Het bedrijf kan u nuttige advies geven, ook over webdesign. Stel vragen over zoekmachine optimalisatie, waarmee u bijvoorbeeld problemen heeft. Tijdens het gesprek kan u achterhalen of het bedrijf veel kennis heeft.
- Het bedrijf heeft andere projecten lopen waarmee aangetoond wordt dat er bezoekers verkregen kan worden. Het gaat niet om de aantallen, maar wel om de kwaliteit. 10 bezoekers die binnenkomen op trefwoorden gerelateerd aan het geadverteerde product zijn 1000x meer waard dan 50 op nietszeggende woorden.
- Het bedrijf kan de campagne snel online plaatsen.

cookie schreef:> Wat kost Adwords?

Dat hangt van hoeveel concurrentie u heeft voor die trefwoorden. Een gewone bedrijf zal wel onder de 500 Euro per maand blijven. Er zijn genoeg internetbedrijven die 5000 of méér per maand betalen. Vooral webhostingbedrijven zitten met deze kosten, vanwege de grote concurrentie.
mbclicks
Recruit
Recruit

BerichtDoor mbclicks op 09 Apr 2009, 21:30

Frank schreef:Hey,

Adwords is 1 ding.
Je mag echter ook het 'design' van je website niet over het hoofd zien.
Hiermee bedoel ik onder andere voorzien van de jusite 'meta' tags. Dit zijn de onzichtbare woorden welke best op elke pagina staan. Ook een overeenkomstige beschrijving bij diezelfde meta tags mag niet ontbreken.
Waar je ook al kan op werken is het voorzien van sitemaps bij google.

Greetz

De belangrijkste meta tag is 'description'. 'Keywords' heeft voor Google geen belang vanwege de vele misbruiken in het verleden.

Betreft 'sitemap' is deze functie handig bij de eerste aanmelding, of als uw website niet erg overzichtelijk is voor zoekrobots. Het zal uw website zeker niet hoger laten scoren in Google. Daar zijn andere zaken voor nodig.
mbclicks
Recruit
Recruit

Terugkeren naar Marketing