Inbreng kosten deel van huis

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Re: Inbreng kosten deel van huis

BerichtDoor Sven op 17 Jan 2009, 17:30

Misschien toch nog enkele bedenkingen die ik niet in de tekst gezet heb:

tasari schreef:Betreft : zelfstandige in bijberoep
Mijn vraag... als na tijd meer en meer klanten komen, mag ik dan nog tijdens het jaar de percentage verhogen ? of kan dat pas jaar na jaar ? dus in het begin bvb 4 klanten hebt en na enkele maanden is het ineens 10, dan dus meer van dat alles gebruikt.

Eens je het KI bepaald hebt dat gebruikt zal worden voor het beroep dien je dit KI aan te houden. Het kan niet verhoogd worden naar aanleiding van meer klanten daar de gebruikte plaats dezelfde zal blijven. Indien je verbouwingen doet, kan dit uiteraard wel aangepast worden.

Het KI is dus NIET afhankelijk van je omzet of aantal klanten.

De beroepskosten die je kan inbrengen zoals bv. water, elektriciteit, ... kunnen wel de hoogte ingaan door meer klanten. Ik denk hier bv. aan een kapper. Stel dat deze 100 klanten per maand heeft en 15% van de waterkosten inbrengt. Als zijn klanten na een aantal jaar verdubbeld zijn, dan is dit ook zo voor het water dat deze kapper gebruikt.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor tasari op 20 Jan 2009, 21:27

dank je wel voor de informatie...

Ik had zelf nog niet gedacht aan het inbrengen van KI. Dus dat moet blijkbaar ook aangegeven worden ?
Maar hoe weet je dan of je riskeert meer te moeten betalen op privé gedeelte door dat beroepsgedeelte ?
Bvb een KI van 800 euro. of maakt dat uiteindelijk niets uit omdat het zo laag KI is ?
tasari
Newbie
Newbie

BerichtDoor Sven op 20 Jan 2009, 23:08

tasari schreef:dank je wel voor de informatie...

Ik had zelf nog niet gedacht aan het inbrengen van KI. Dus dat moet blijkbaar ook aangegeven worden ?
Maar hoe weet je dan of je riskeert meer te moeten betalen op privé gedeelte door dat beroepsgedeelte ?
Bvb een KI van 800 euro. of maakt dat uiteindelijk niets uit omdat het zo laag KI is ?

Het gedeelte van je (tweede) woning dat je in code [105] aangeeft is niet belast het vakIII van de aangite. (onroerend inkomen) Er wordt geacht dat het beroepsmatig KI opbrengsten opbrengt die belast kunnen worden in het vak van de beroepsinkomsten.

Indien je evewel iets aangeeft in code [109] en [110] wordt je wel belast op het onroerend inkomen (voor zover je niet kan genieten van gewone interestaftrek). Belast is dan:

Bruto-huurprijs plus huurvoordelen
minus 40% kosten (*)
-----------------------------------------
= Netto-bedrag huurprijs plus huurvoordelen (**)

(*) maximum beperking kosten: 2/3 x (niet geïnd.) KI x reval. coëfficient
(**) minimaal belastbaar inkomen: geïnd. KI x 1,40
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor tasari op 23 Jan 2009, 21:36

Bedankt Sven !! Goeie hulp !!!

Dus KI moet enkel aangegeven worden als je een kamer van je huis verhuurt aan jezelf, juist ?
Indien je gewoon alle kosten van gas/electriciteit... etc inbrengt zonder te verhuren dan moet dit niet ?

Tx
tasari
Newbie
Newbie

BerichtDoor Sven op 24 Jan 2009, 16:12

tasari schreef:Bedankt Sven !! Goeie hulp !!!

Dus KI moet enkel aangegeven worden als je een kamer van je huis verhuurt aan jezelf, juist ?
Indien je gewoon alle kosten van gas/electriciteit... etc inbrengt zonder te verhuren dan moet dit niet ?

Tx

Fout ;)

Het deel van het KI dat betrekking de verhuring aan een derde die het niet voor zijn beroep gebruikt dien je aan te geven in code [106] van de aangifte.

Indien je je huis verhuurt aan een derde die de huurkost met betrekking tot de huur aangeeft in zijn personenbelasting onder de vorm van een beroepskost, dien je het KI en de brutohuur aan te geven in code [109] en [110]

Indien je een deel van het huis ZELF gebruikt voor de beroepsuitoefening, geef je het deel van het KI aan in code [105]

Het tweede deel van je vraag begrijp ik niet.
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor tasari op 24 Jan 2009, 22:13

Sven schreef:
tasari schreef:Bedankt Sven !! Goeie hulp !!!

Tx

Het tweede deel van je vraag begrijp ik niet.

Dit heb je eigenlijk beantwoord met :

"Indien je een deel van het huis ZELF gebruikt voor de beroepsuitoefening, geef je het deel van het KI aan in code [105]"

Tx...
tasari
Newbie
Newbie

BerichtDoor tasari op 18 Mrt 2009, 22:14

Niet eens aan gedacht !!!!

"inkomende facturen gedeeltelijk voor uw beroepsactiviteit :
indien deze niet op naam staan van de onderneming zal er geen btw afgetrokken worden voor deze factuur"

Nu de vraag...
Als de privé facturen op naam staan van mevrouw X of meneer Y (getrouwd) en niet op naam van het bedrijf (cfr. naam die je moet geven als zelfstandige!!!), kan je dan de BTW recupereren ? Of kan je enkel het kost inbrengen (dus in boekhouding) ? Want ik heb dat nu wel gedaan :(
tasari
Newbie
Newbie

BerichtDoor tasari op 21 Mrt 2009, 22:16

tasari schreef:Niet eens aan gedacht !!!!

"inkomende facturen gedeeltelijk voor uw beroepsactiviteit :
indien deze niet op naam staan van de onderneming zal er geen btw afgetrokken worden voor deze factuur"

Nu de vraag...
Als de privé facturen op naam staan van mevrouw X of meneer Y (getrouwd) en niet op naam van het bedrijf (cfr. naam die je moet geven als zelfstandige!!!), kan je dan de BTW recupereren ? Of kan je enkel het kost inbrengen (dus in boekhouding) ? Want ik heb dat nu wel gedaan :(

Ondertussen weet ik zelf het antwoord.. Eigenlijk simpel..
Indien je een factuur hebt met je BTW nummer op, dan mag je de BTW recupereren ! Anders niet (dus kasticketten tellen ook niet)!
Dus gas / electriciteit kan je de BTW niet recupereren, maar wel je deel dat je beroep gebruikt.

Dus in dien je 60 euro (BTW incl) gas hebt met voor 25% beroep, kan je 15 euro inbrengen in boekhouden en dat gedeelte betalen.
tasari
Newbie
Newbie

BerichtDoor renardo op 01 Jun 2009, 19:08

Als je huis privé huurt als particulier dan kan je in principe het niet doorverhuren naar je vennootschap (tenzij dit voorzien is in het huurcontract). De eigenaar zal dit meestal niet willen want wordt er dan zwaarder op belast dan residentiele huur .

Om dit op te lossen krijg ik als privé huurder en privépersoon een gebruikersvergoeding. De verhuurder ondervindt hiervan niets.
Die gebruikersvergoeding is een vergoeding voor het gebruik van de lokalen tijdens zelfstandige activiteit (en daarin zit ook een vergoedigng voor electriciteit, gas, algemene onkosten): dus het is een forfait door jezelf te bepalen. NIET belastbaar!
Het gezond verstand is de regel: dan zal de fiscus niet moeilijk doen.

opm:
Als je van thuis uit werkt is het normaal dat je ook rekening houdt met ganse dag verwarming , gebruik water (toilet...). Toch extra kosten waar iemand die enkel 'smorgens en 's avonds thuis is geen last van heeft.
renardo
Recruit
Recruit

BerichtDoor tasari op 01 Jun 2009, 20:45

Ben je zeker of dit klopt renaldo ???? Volgens mij doe je daar een activiteit waardoor verhuurder wordt belast.

Iemand anders die dit kan bevestigen ? "Gebruikersvergoeding" ?

Zou natuurlijk wel voor veel mensen het "probleem" oplossen..
tasari
Newbie
Newbie

VorigeVolgende

Terugkeren naar Algemene administratie