Inbreng kosten deel van huis

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Re: Inbreng kosten deel van huis

Berichtdoor Sven » 02 Jun 2009, 22:15

Ik denk dat Renardo hier spreekt over de term Kost eigen aan de Werkgever.

In dat opzicht kan ik alleen maar bevestigen: Ja het is mogelijk, mits voldaan aan strikte voorwaarden.

Een aantal rulings bevestigen deze mogelijkheid.

In april 2006 werd aan de Dienst Voorafgaande Beslissingen de vraag voorgelegd of een forfaitaire vergoeding voor het gebruik van een kantoor in een privé woning aan een vertegenwoordiger kan beschouwd worden als kosten eigen aan de werkgever.

De rulingcommissie beantwoordde die vraag positief. Een forfaitaire vergoeding voor het gebruik van een deel van zijn woning als kantoor kan beschouwd worden als een terugbetaling van een forfaitaire vergoeding van kosten eigen aan de werkgever in de zin van artikel 31, tweede lid, 1° in fine WIB 92. De Dienst Voorafgaande Beslissingen wel een aantal modaliteiten op ( Voorafgaande beslissingen nr. 600.106 van 13 april 2006 en nr. 500.338 van 23 maart 2006 en nr. 500.282 van 2 februari 2006).

Zo zijn er onder meer volgende opgelegde voorwaarden:

1. De toekenning is functiegebonden en niet persoonsgebonden

6. De forfaitaire vergoedingen zijn in hoofde van de werkgever slechts aftrekbare beroepskosten in zoverre zij verantwoord worden door individuele fiches en bijhorende samenvattende opgave. [...]
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Re: Inbreng kosten deel van huis

Berichtdoor renardo » 08 Jun 2009, 12:10

Ja ik ben zeker: ik heb recent controle gehad en boekhouder (ik heb een goede!) heeft mij dit zelf aangeraden
Ondertussen pas ik dat al 3 jaar toe: het is een vergoeding zoals een maaltijdvergoeding
bij mij is het ongeveer 1/3 van de huurprijs : ik had tot de helft willen gaan en misschien was dat ook gelukt? anderzijds heb ik gewoon een aparte bureauruimte en zit ik met een gezin.

Je kan dan wel niet meer electriciteit en gas apart aftrekken: dat zit in gebruikersvergoeding, fyi
Renardo

tasari schreef:Ben je zeker of dit klopt renaldo ???? Volgens mij doe je daar een activiteit waardoor verhuurder wordt belast.

Iemand anders die dit kan bevestigen ? "Gebruikersvergoeding" ?

Zou natuurlijk wel voor veel mensen het "probleem" oplossen..
renardo
Recruit
Recruit

Vorige

Terug naar Algemene administratie