Inbrengen facturen voor start zelfstandige

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Inbrengen facturen voor start zelfstandige

BerichtDoor tasari op 25 Jan 2009, 08:09

Ik hou dit forum een beetje bezig, zodat het meer succes kan krijgen..

Hier nog zo'n vraag....
Voor de start hebben we een kast gekocht voor de zelfstandige uitoefening (alleen daarvoor !!).
Dit was enkele maanden voor start.

Normaal gezien mag je tot 1 jaar voor start deze in de boekhouding zetten, omdat je het deed voor het kunnen starten als zelfstandige.

Klopt dit :
1) Dus logischerwijze mag je dit inbrengen als uitgaven dus ook BTW terug te vorderen
2) Zelfs tot 2 jaar voor start (komt niet van mij !)
3) Nog handige weetjes ? :-)
tasari
Newbie
Newbie

Re: Inbrengen facturen voor start zelfstandige

BerichtDoor tasari op 25 Jan 2009, 09:24

Extratje :-)

4) Indien men gewoon een ticket heeft bekomen van de winkel en niet een factuur, mag dit dan ingebracht worden ? Want gekocht voordien en natuurlijk hadden we nog geen BTW nummer :D
Dus natuurlijk staat BTW code + tarief erop.. en IDNR is Ondernemings/BTW nr hé ?
tasari
Newbie
Newbie

BerichtDoor cookie op 25 Jan 2009, 15:18

cookie
Practitioner
Practitioner

BerichtDoor tasari op 25 Jan 2009, 21:03

tasari schreef:Extratje :-)

4) Indien men gewoon een ticket heeft bekomen van de winkel en niet een factuur, mag dit dan ingebracht worden ? Want gekocht voordien en natuurlijk hadden we nog geen BTW nummer :D
Dus natuurlijk staat BTW code + tarief erop.. en IDNR is Ondernemings/BTW nr hé ?

Dankje cookie.. ik was die vergeten, ik heb het hele forum gelezen, maar ja VEEL informtie, nu al :-)

Dus als ik goed versta is aankoopfactuur, gewoon ticket met info bedrijf erop en BTW want je hebt nog geen btw nummer, dus kan je geen factuur vragen :)

en IDNR is Ondernemings/BTW nr, juist ?
tasari
Newbie
Newbie

BerichtDoor harpastum op 25 Dec 2009, 12:05

ik heb een gelijkaardige vraag
heb nu reeds aankopen gedaan en start mijn zaak vanaf januari. mag ik deze kosten dan inbrengen al kosten van 2010? en dan gewoon een puntje maken op 1/1/2010 investeringen opstart zaak? want ik zit anders met 2 verschillende boekjaren en dat is toch wat moeilijk he
harpastum
Recruit
Recruit

BerichtDoor Sven op 30 Dec 2009, 17:38

Algemeen principe is terug te vinden in artikel 49 WIB92

Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.

Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden beschouwd, de kosten die in dat tijdperk werkelijk zijn betaald of gedragen of het karakter van zekere en vaststaande schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig zijn geboekt.

Met de term 'gedaan' wordt de werkelijke betaling bedoeld.

Kosten zijn 'gedragen' wanneer ze toegewezen worden aan het boekjaar waarop ze werkelijk betrekking hebben. Kosten die m.a.w. dit boekjaar betaald worden, maar die betrekking hebben op volgende jaren kunnen fiscaal naar de desbetreffende jaren worden overgedragen.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Terugkeren naar Algemene administratie