Lenen voor startkapitaal EBVBA?

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Lenen voor startkapitaal EBVBA?

Berichtdoor kaniemero » 07 Dec 2011, 10:30

Ben reeds een 8-tal jaar als zelfstandige werkzaam via een eenmanszaak, maar de laatste twee jaar stijgen mijn belastingsbijdragen exponentieel zodat ik dringend een vennootschap dien op te richten voor mij fiscaal 'te optimalizeren'.
Momenteel twijfel ik nog tussen een gcv en een bvba.
Wat me vooral 'afschrikt' is de hoge oprichtingskost van een ebvba (zijnde de volstorting van het startkapitaal tbv 12.400 €). Ik wens nl. al mijn cash langs de kant te houden voor mijn belastingen van volgend jaar. Ik vrees dat ik niet voldoende voorafbetalingen gedaan... :(
Is het mogelijk om te stappen naar bank om een lening te verkrijgen voor de volstorting van het startkapitaal? Heeft dit enige implicaties wat betreft de 'volstorting' van het kapitaal.
kaniemero
Recruit
Recruit

Re: Lenen voor startkapitaal EBVBA?

Berichtdoor Sven » 08 Dec 2011, 21:22

Je kan inderdaad bij de bank aankloppen voor een lening.

Opgelet, een vennootschap heeft meer vaste kosten dan een zelfstandige (gewest en provincie belastingen) tevens moet je als zelfstandige zaakvoerder ook per kwartaal de rsz bijdragen betalen. Akkoord je kan je bezoldiging optimaliseren en zo de belastingen (mogelijks) drukken.

Toch moet je volgens mij al een behoorlijk omzet bekomen om over te schakelen naar een vennootschapt (lees pb-schijf = 50%).
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Een zaak opstarten