Marketingbureau starten

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Marketingbureau starten

BerichtDoor Brecht07 op 21 Aug 2010, 16:40

Ik ben van plan mijn eigen marketingbureau op te starten, en dit aanvankelijk doen in bijberoep. Nu heb ik enkele vraagjes:

- Ik zou dit ofwel een VOF of een Com.V willen doen. Is het enige verschil dat bij een Com.V. je een stille, onaanspraakbare kunt hebben naast de beherende vennoot ? Of zijn er qua belastingen e.d. nog verschillen ?
- Er is volgens mij slechts een klein risico aan gemoeid aangezien de geringe opstartkosten. Ik moet alleen een website hebben, geen gebouw, geen personeel, geen dure aankopen,...
- Wat is het vermoedelijk kostenplaatje van de boekhoudkundige verplichtingen ? Welke kosten mag ik nog verwachten (Oprichting,... )
- Hoe zit het met de belastingen ? Hoe zwaar wordt je belast ? Als ik in het eerste jaar bv. 11.000 euro omzet heb en 3.000 kosten.... (hypothetisch)
-Hoe zit het met mijn verdiensten van mijn hoofdberoep en mijn belastingen ?
Brecht07
Recruit
Recruit

Re: Marketingbureau starten

BerichtDoor Sven op 23 Aug 2010, 17:49

pffff :-) veel vragen!

klein overzicht.

- VOF = vennootschapsvorm aangegaan tussen twee of meer personen onder een gemeenschappelijke naam. De vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle aangegane verbintenissen

- GCV = vennootschap aangegaan tussen één of meer beherende vennoten (hoofdelijk aansprakelijk) en één of meer stille vennoten.

Beide vennootschappen worden op dezelfde manier belast = in de vennootschapsbelasting (stel 33,99%).
Echter je mag dit percentage niet 'gewoon' toepassen op het nettoresultaat (omzet - kosten) er dient immers rekening gehouden te worden met uitgaven die verworpen zullen woden (bv: autokosten) en fiscale aftrekken (bv: notionele interestaftrek)

Het grootste risico in beide vennootschapsvormen is de hoofdelijke aansprakelijkheid. Bovendien heb ik ondervonden dat zulke vennootschapsvormen (indien nodig) minder snel een lening verkrijgen van banken omdat deze argwanend staan tov deze vennootschappen. (zeker indien de zetel hiervan zich in het buitenland (lees UK) bevindt.)

De oprichtingskosten kunnen laag gehouden worden voornamelijk omdat beide vennootschappen kunnen opgericht worden via onderhandse akte (geen notaris vereist). Bovendien is er geen minimumkapitaal voorzien.

Hoofdberoep = bediende of arbeider worden belast in de Personenbelasting
Bijberoep in vennootschapsvorm = belast in de vennootschapsbelasting.

Indien je verder advies wil zal je toch een accountant moeten raadplegen.
(Normaal is de eerste x 'free of charge' indien je beslist om klant te worden... ;) enfin, bij mij toch!)

mvg,
Sven
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Terugkeren naar Een zaak opstarten