De moeite om op te starten?

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

De moeite om op te starten?

BerichtDoor Hanz op 23 Mei 2009, 18:06

Het zit zo dat ik momenteel aan het overwegen ben om op te starten als zelfstandige in bijberoep.

Ben momenteel nog student, wel met het plan om later fulltime te gaan werken maar zit met het volgende:

-wil in de toekomst consultant worden in de logistieke sector (bijberoep)

-organiseer regelmatig events en dat is niet altijd in samenwerking met een vereniging of ander statuut dat bepaalde risico's aankan (met events weet je nooit).

-omdat voor bepaalde events decoratie nodig is, en ik die dan aankoop en achteraf uitleen zien ik daar soms ook grote delen van mijn spaarcentjes in verdwijnen (ok momenteel is het een hobby). Maar leen het ook uit voorlopig en dat komt niet altijd in goede staat terug. (ok ze herstellen het wel, maar het duurt altijd nen tijd)...
En soms heb je een wat mindere fuif, maar doe je investeringen om een concept op te bouwen en achteraf te recuperen

-ik wordt ook dikwijls betrokken bij organisaties van andere events voor advies, helpen op en afbouwen...

- heb ook een vrachtwagen rijbewijs en wordt soms gevraagd om in nood in te springen; en had onlangs een minder aangename ervaring dankzij een politiecontrole. Dit omdat door de korte tussentijd, om 8u op een zondag morgen gebeld en om 9u al vertrekken er geen contract was. (ging dagje interim worden, zoals we meestal doen, maar dan wel opvoorhand geregeld).

Toen werd mij geadviseerd om voor het vrachtwagen rijden alleen al gewoon in bijberoep te doen aangezien ik die activiteit wss nog wel meer zal gaan doen in de weekends.

Eventjes niet naar mijn studentenstatuut te kijken, want hierover heb ik de wetgeving al goed uitgepluisd.

Maar lijkt het jullie verstandig om voor bovenstaande opgesomde activiteiten in bijberoep een bvba of eenmanszaak op te richten?

Ok het verschil tussen eenmanszaak en bvba is wel groot.
Hanz
Recruit
Recruit

Re: De moeite om op te starten?

BerichtDoor Sven op 24 Mei 2009, 10:28

Maar lijkt het jullie verstandig om voor bovenstaande opgesomde activiteiten in bijberoep een bvba of eenmanszaak op te richten?

Je moest al lang een BVBA of eenmanszaak hebben opgericht!!! :D

Ik begrijp zelfs niet hoe je het voordien deed. Indien je in bijberoep zou gaan kan je:
- Alle investeringen afschrijven
- Kosten aftrekken
- BTW op aankopen recupereren
- Risico's beperken
- dmv contracten je materiaal veilig stellen of waarborgen voorzien
- grotere contracten aannemen, extra opdrachten aannemen (groeien!!)
- zelfstandiger werken
- ...

De keuze van BVBA of eenmanszaak is iets wat je zelf moet afwegen (voordelen - risico's). Hoewel ik in uw geval zou opteren voor (E)BVBA (al dan niet in de startersversie).

mvg

Sven
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Re: De moeite om op te starten?

BerichtDoor Hanz op 24 Mei 2009, 11:11

Bedankt Sven!
Hanz
Recruit
Recruit

Terugkeren naar Een zaak opstarten