Nieuw met vraagje

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Nieuw met vraagje

Berichtdoor project g » 14 Sep 2011, 10:57

Hoi

Zoals de titel zegt, nieuw op het forum + gelijk een vraagje over onkosten...
Ik ben zelfstandige in bijverdienste in belettering en groot-/kleinhandel motorfietsonderdelen

Ik ben bezig met de opbouw van een motorfiets met uiteindelijk doel deze als uithangsbord/ firma-voertuig te gebruiken.
De onderdelen koop ik (meestal) 2dehands, zowel in Belgie als in het buitenland, en met betalingsbewijs, en dit zowel van partikulieren als van bedrijven.

De vraag is, hoe geef ik dit in?
Als onkosten, als aankoop firmavoertuig of als aankoop stock?

En verder, wat doe ik met BTW ?
- Als ik van een partikulier in Belgie koop
- Als ik van een partikulier in 't buitenland koop

Ik hoop dat iemand me kan helpen

G
project g
Recruit
Recruit

Re: Nieuw met vraagje

Berichtdoor Sven » 15 Sep 2011, 07:10

Hallo en welkom.

Het hangt er een beetje van af waarvoor de motorfiets gebruikt wordt.

- gebruik je hem als bedrijfsmiddel (vervoer, ...) dan moet je activeren en vervolgens stelselmatig in kosten nemen (afschrijven)
- is het puur reclame, dan is dit onmiddellijk een kost
- stock lijkt me niet mogelijk, tenzij het doel is om deze te vervaardigen en nadien te verkopen.

Hoe zit het met de BTW: al de btw op je aankopen is aftrekbaar. Je dient uiteraard een btw nummer te hebben en dus geregistreerd te zijn bij de btw administratie.

gr
Sven.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor project g » 15 Sep 2011, 08:50

Thanks Sven

Het is zowel bedrijfsreclame als vervoermiddel.

Normaal zou ik dit als een firmawagen inbrengen, echter zal de aankoop van de stukken over een periode lopen van ongeveer een jaar.
Zo ver ik begrijp, als ik de uiteindelijk gebouwde motorfiets inbreng als vervoermiddel, kan ik dit pas doen vanaf dat ie is ingeschreven. Dus in het beste geval midden volgend jaar.
Wat doe ik dan echter met de betalingsbewijzen van een jaar terug (Dus de zaken die ik nu heb gekocht). Mag ik gewoon de som maken van alle facturen/betalingsbewijzen en deze delen door het aantal jaren waarin ik deze mag afschrijven?

Als ik deze inbreng als onkosten (Reclame) breng ik de stukken die ik inkoop in op het moment dat ik deze maak.
Maar dan houd niets me tegen om er mee rond te rijden toch?

G
project g
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 20 Sep 2011, 12:39

Activa in aanbouw kan je niet afschrijven (of dus in kosten zetten).
Dit komt pas in de kosten als het activa volledig is en als de motorfiets wordt ingeschreven.

Als je met de motorfiets gaat rondrijden is het onderbrengen onder de post reclame niet echt mogelijk.
(tenzij je er natuurlijk letters op laat zetten of andere reclame dragende stukken, deze kan je in kost zetten)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor project g » 24 Sep 2011, 09:14

De bedoeling van de motorfiets is er een uithangsbord van te maken
Mijn job is namelijk Belettering, wrapping enz...
En 1 van de hoofddelen van mijn zelfstandigheid is het beletteren van motorfietsen...

In eerste instantie zal het een bloot kader zijn met kuipdelen die ik ga wrappen en beletteren
(Dus zuiver reclame)
Wil dit zeggen dat ik, als ik eind dit jaar het blote kader heb met de kuipdelen,dat ik dit volledig kan inbrengen als reclame voor 2011? (Aankoop kader en kuipdelen)
project g
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 25 Sep 2011, 19:45

Als dat het enige doel is, dan kan je in AJ2012 de reclamekosten volgens mij inbrengen ja.

Je zal de motor dus helemaal niet gebruiken om mee rond te rijden dan? (ik lees in je eerste post dat het mogelijks een firmawagen zou zijn, en dan is de behandeling anders...)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Algemene administratie