Nieuw met vraagje

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Nieuw met vraagje

Berichtdoor project g » 14 Sep 2011, 10:57

Hoi

Zoals de titel zegt, nieuw op het forum + gelijk een vraagje over onkosten...
Ik ben zelfstandige in bijverdienste in belettering en groot-/kleinhandel motorfietsonderdelen

Ik ben bezig met de opbouw van een motorfiets met uiteindelijk doel deze als uithangsbord/ firma-voertuig te gebruiken.
De onderdelen koop ik (meestal) 2dehands, zowel in Belgie als in het buitenland, en met betalingsbewijs, en dit zowel van partikulieren als van bedrijven.

De vraag is, hoe geef ik dit in?
Als onkosten, als aankoop firmavoertuig of als aankoop stock?

En verder, wat doe ik met BTW ?
- Als ik van een partikulier in Belgie koop
- Als ik van een partikulier in 't buitenland koop

Ik hoop dat iemand me kan helpen

G
project g
Recruit
Recruit

Re: Nieuw met vraagje

Berichtdoor Sven » 15 Sep 2011, 07:10

Hallo en welkom.

Het hangt er een beetje van af waarvoor de motorfiets gebruikt wordt.

- gebruik je hem als bedrijfsmiddel (vervoer, ...) dan moet je activeren en vervolgens stelselmatig in kosten nemen (afschrijven)
- is het puur reclame, dan is dit onmiddellijk een kost
- stock lijkt me niet mogelijk, tenzij het doel is om deze te vervaardigen en nadien te verkopen.

Hoe zit het met de BTW: al de btw op je aankopen is aftrekbaar. Je dient uiteraard een btw nummer te hebben en dus geregistreerd te zijn bij de btw administratie.

gr
Sven.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor project g » 15 Sep 2011, 08:50

Thanks Sven

Het is zowel bedrijfsreclame als vervoermiddel.

Normaal zou ik dit als een firmawagen inbrengen, echter zal de aankoop van de stukken over een periode lopen van ongeveer een jaar.