ontwerp kost logo

Reclame, marketingmix, do's en don'ts

Moderators: cookie, Sven

ontwerp kost logo

BerichtDoor Fille op 20 Dec 2008, 10:09

Ik ben op zoek gegaan naar een logo voor visitekaartjes, mijn website (under construction :-)) en briefpapier. Omdat ik geen ontwerptalent heb en zeker geen ervaring met tools zoals photoshop/Illustrator heb, (waarvan ik veronderstel dat deze wel gangbaar zijn in die wereld?) zou ik graag een antwoord hebben op volgende vragen:

Ik heb gemerkt dat een mogelijk logo qua kost heel ver uiteen kan liggen. Dit gaat van een bedrag met 3 cijfers tot wel 5 cijfers? Betekent goedkoper slechter? Hoe weet ik of mijn logo uniek is?

Nu, wat voor kosten moet ik rekening mee houden? Heeft iemand een aanbeveling voor goede ontwerper/ontwerpster? Zijn websites zoals elance / bobex te vertrouwen?

't Gaat over een IT projectmanagement bvba..
Fille
Recruit
Recruit

Re: ontwerp kost logo

BerichtDoor cookie op 21 Dec 2008, 11:29

Ga eens naar Elance of een gelijkaardige site dat je makkelijk via google kunt vinden. Registreer je, noteer wat de vereisten zijn ,wat je zoekt, welke stijl etc..
Dan zullen de offertes binnenlopen en dan kijk je gewoon van elke persoon die je een offerte stuurt wat zn feedfback is en kijk je eens naar zijn portfolio.
Is zeker te vertrouwen dergelijke sites.
Voor een logo zou ik zelf zeker niet meer dan 200€ neerleggen (via freelancer sites zal je gemakkelijk een goede ontwerper vinden voor minder dan 150€)
cookie
Practitioner
Practitioner

BerichtDoor Lowetconsulting op 25 Jan 2010, 16:46

Belangrijk bij het kiezen van een ontwerper is dat in het portfolio ontwerpen zitten die u aanspreken daarna is het voornaam dat jullie op dezelfde golflengte .
In deze wereld is voornamelijk naam en bekendheid doorslaggevend voor de extra cijfers , je kan trouwens al een mooi loge bekomen vanaf 75€ .
Lowetconsulting
Newbie
Newbie

BerichtDoor greyfox op 10 Feb 2010, 21:11

Ik wil hier toch wel even een noot bij optekenen.

Zelf ben ik grafisch ontwerper en het bepalen van een bedrag op een logo is zeer moeilijk. Voor een ontwerper kan een goed idee plots invallen en heeft ie op een uur iets klaar. Soms kan het langer duren en neemt het bedenken van een idee enkele dagen in beslag.

Ik heb dan ook het gevoel dat hier de toon hangt van 'je moet er zeker niet teveel voor betalen'.
Spijtig genoeg merk ik dat veel zaakvoerder geen flauw benul hebben van wat aantrekkelijk of degelijk werk is. Ze hebben zelf een idee in hun hoofd dat je als ontwerper moet volgen, maar dat er uit ziet als een draak. Ik denk dat de rol van een goede, professionele communicatie (naamkaartjes, logo's, briefpapier, website, folders...) zwaar onderschat wordt.

Om met enkel getallen te gooien. Ik weet dat een 'gerenomeerd' communicatie bureau makkelijk 800 euro vraagt voor alleen een logo. Natuurlijk kostte het nieuwe logo van bv. Unilever een veelvoud van dat...alles een beetje in perspectief zien. De meeste bedrijven vragen dan ook meestal voor het ontwerpen van een 'huisstijl' (= briefpapier, naamkaartje, envellop (incl logo's)).
Bij startende of jonge ontwerpers vind je lagere prijzen, vanaf 100 euro.

Maar duur is niet gelijk aan goed en goedkoop hoeft niet persé slecht werk te zijn. Een jonge hond zal zich veel harder willen bewijzen en misschien meer zijn best doen dan een gevestigde waarde.
greyfox
Recruit
Recruit

Terugkeren naar Marketing