open-source

Website, netwerk, infrastructuur, automatisatie, hard- en software, telecom.

Moderators: cookie, Sven

open-source

BerichtDoor timdl op 20 Nov 2008, 22:23

Indien men gebruik wil maken van open-source software voor dagelijkse handelingen in het bedrijfsleven, welke zijn dan de belangrijkste office-pakketten, (Open-office?), communicatietools (mail, fax programma, ...) en eventuele open-source boekhoudsystemen?
Is het onderhoud hiervan duurder dan betalende systemen? Wie heeft hiermee ervaring?
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

Re: open-source

BerichtDoor Fille op 14 Dec 2008, 14:58

Als je groeit, kan je niet alles zelf blijven doen (aan de lijve ondervonden..) en dan heb je nood aan makkelijk beheerbare infrastructuur met ondersteuning. In België zijn er wel heel wat box-movers die Microsoft aanbieden maar minder die linux/unix systemen als oplossing aanbieden. Moet beter/eenvoudiger zijn op vlak van ondersteuning/support?
Fille
Recruit
Recruit

BerichtDoor kiwi op 17 Dec 2008, 12:42

en wat met open source en helpdesk support etc?
kiwi
Rookie
Rookie

BerichtDoor timdl op 17 Dec 2008, 21:58

Is de helpdesk support van open-source vergelijkbaar qua prijs en kwaliteit? Bij besturingssystemen op Windowsbasis is Microsoft de drijvende kracht...
timdl
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor markn op 19 Dec 2008, 11:25

Open source software heeft niet echt mensen zitten aan een helpdesk denk ik :) wel meestal een grote community die genoeg support geeft.

Bekijk maar eens de sites van Joomla, Drupal, etc
markn
Rookie
Rookie

BerichtDoor ginsys op 21 Dec 2008, 16:46

Verschil in support hoeft er niet echt te zijn. Open source of niet, wat belangrijk is, is de partner die je support geeft en welke kennis hij in huis heeft. Beschouw open source gewoon als een extra set opties, programma's, technieken, waar men kennis moet van hebben indien men er goede wil support wil op kunnen geven.

Community? Internet? Zelf op zoek gaan naar oplossingen is even zeer mogelijk met open source (en wellicht nog meer dan bij de klassieke oplosingen).
Professionele support? Die is er zeker, doch het hangt af wat je juist zoekt. Veel bedrijven actief in Open Source focussen vaak op hetzij
  • zeer specifieke oplossingen
  • puur en exclusief op Open Source
  • support aar grotere bedrijven die bij hen slechts een deel van hun ICT support opvangen
De gemiddelde KMO heeft echter meer nood aan, en vraagt gewoonlijk naar één partner die het totaalplaatje opvangt, en in het gros van de gevallen zit daar minstens een stevige dosis support voor Microsoft producten in. Zulke partners bestaan zeker en vast, doch zijn wat dunner bezaaid: de meesten focussen op heden nog vaak exclusief op Windows omgevingen, al evolueert dit de laatste jaren enorm.

Het ene hoeft ook niet duurder te zijn. Door de band heen mag je een gelijke prijs verwachten voor support. Sommige oplossingen vragen natuurlijk meer onderhoud of installatie tijd dan andere. Voo rhet ene is WIndows beter, vor het andere is Linux beter. Voor sommige gevallen spaar je een flinke duit over met Open Source, in andere gevallen heb je een snellere installatie en gebruiksvriendelijker systeem mits het betalen van een licentie.

Zo is mijns inziens de functionaliteit van een Windows Small Business Server zeer volledig en vrij snel opgezet. Voor een KMO van 5-15 man kan je voor de prijs van de licenties niet snel iets vlotter opzetten met enkel Open Source. Veel functionaliteiten van SBS bestaan simpelweg niet op Linux platform.

Veel hangt ook weer af van de verwachte functionaliteit, welke andere software compatibel moet zijn, welke keuzes je als bedrijfsleider zelf wil maken, etc.

Bekijk Open Source oplossingen gewoon als alternatieve applicaties, kijk naar de aanschafprijs, kijk naar de support die je van je ICT partner kan krijgen.
Serge van Ginderachter

http://www.ginsys.be
ICT Infrastructuur voor de KMO
ginsys
Recruit
Recruit

BerichtDoor timdl op 21 Dec 2008, 19:59

Achzo - prijs komt grotendeels overeen maar uiteindelijk is het appels met peren vergelijken want de beschikbare functionaliteit verschilt tussen open source en bijvoorbeeld Windows.

Ik heb me inderdaad ook laten vertellen dat Windows server een vrij goeie reputatie hebben. Es over nadenken.

Bedankt voor de info Serge!
timdl
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor kvaes op 11 Mrt 2009, 20:35

Veel functionaliteiten van SBS bestaan simpelweg niet op Linux platform.

Een Novell Open Enterprise server komt in de buurt, maar is niet bepaald gratis. Langs de andere kant is het ook wel een verkeerde opvatting dat OpenSource altijd gratis is. In de meeste gevallen is dit wel zo, maar de OpenSource gedachtengang bevindt zich erin dat men toegang heeft tot de broncode van de programma's die verkregen worden.
kvaes
Recruit
Recruit

BerichtDoor WebinCreations op 23 Mrt 2011, 11:29

Open source betekend vooral geen licentie kosten voor het stukje software. Op het gebied van website servers heeft linux zich meer dan bewijzen bekijk een website als Facebook deze draait op verschillende Linux servers. Doordat de code (besturingssysteem) door iedereen bekeken kan worden worden foutjes snel gevonden en opgelost. Ik maak al jaren gebruik van opensource en gratis software welke even goed zijn als commerciele software.

Een van de opkomende trends op het web is de cloud. Een website dat als een website (applicatie) functioneert waarin je bevoorbeeld je boekhouding, facturatie, .. kan uitvoeren. Het grote voordeel aan deze cloud systemen is dat je zelf niet moet zorgen voor updates je groeit immers met de functionaliteit mee. Natuurlijk afhankelijk of er al dan niet met betalende pakketten gewerkt word.

Een bedrijfskritische programma kan dus net zo goed als website applicatie opgezet worden dan als echte windows applicatie. Bij een website applicatie is er het voordeel dat je minder afhankelijk bent van het platform en afhankelijk van of je opensource kiest waardoor je niet afhankelijk bent van één software leverancier. Websites zijn praktische overal te bekijken denk hierbij aan telefoons, tabbladen, pc, laptop noem maar op.

Open source is in mijn ogen flexibler naar het bedrijfsleven toe. Dat er kosten zijn voor het aanpassen en de ondersteuning van deze software dat is logische. Maar de licentie kosten die niet opensource software met zich mee brengen zonder persoonlijke aanpassingen gedaan te hebben lijken me immers ook een hoge kost waarschijnlijk komt het totaal plaatje duurder uit. Ja je kan ze zien als investering maar dit kan ook bij opensource die aangepast word naar jou behoefte.

Enkele handige gratis programma's

Ik stel altijd de vraag aan mensen die mij vragen open source of niet? Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er een goede open source oplossing bestaat die perfect aan te passen is aan je wensen?

Neem nu een goed voorbeeld vind ik zelf Wordpress begonnen als blog software. Op dit moment is het een volwaardige CMS wanneer je dit vanaf 0 laat ontwikkelen ga je ofwel moeten inkrimpen in functies ofwel ga je een aardig bedrag uitgeven. Zeker om de flexibiliteit te bekomen die Wordpress de dag van vandaag heeft.

(Ik weet dat dit topic verouderd is maar op deze manier hoop ik mijn visie te delen met andere)
WebinCreations
Recruit
Recruit

Terugkeren naar ICT & Telecom