Opstarten eenmanszaak -> kosten??

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Re: Opstarten eenmanszaak -> kosten??

Berichtdoor markn » 17 Feb 2011, 12:27

Sven schreef:
markn schreef:De belastingen worden dus verrekend met de personenbelasting, dit gebeurt dus 1x per jaar. Als ik net voor de jaarrekening mijn winst investeer in een grotere voorraad zodat er 0€ op mijn rekening staat dan veronderstel ik ook dat ik geen belastingen moet betalen?

In de personenbelasting dien je geen jaarrekening op te stellen en te publiceren. Je kan best wel een overzicht van de opbrengsten en kosten opstellen om bij de aangifte te voegen.

Of je belasting betaalt of niet hangt NIET af met hoeveel geld er op het einde van het jaar op je rekening staat. Wel met het verschil tussen de belastbare opbrengsten en de aftrekbare kosten.

Indien je een machine (lees investering) aankoopt zal je deze moeten afschrijven over de vermoedelijke economische duur. (3 / 5 jaar). Waardoor niet onmiddellijk het volledige bedrag van je investering in aanmerking komt als aftrekbare kost. Maar het is dus wel een manier om de belastbare winst op het einde van het jaar te verkleinen.

(Opmerking: indien je een pc aankoopt, en deze ook privématig gebruikt, kan ENKEL het (geraamde) beroepsgebruik in aftrek genomen worden!)

En wat als ik een eenmanszaak in bijberoep heb met vrijstelling van btw (omzet < 6000€): Er staat op het einde van het jaar 3000€ op mijn bedrijfsrekening. Ik koop een pc aan van 2000€. Dan moet ik toch enkel belastingen betalen op de 1000€ die overblijft op mijn rekening?

In het begin zou ik geen investeringen moeten doen. Enkele kleine kosten zoals webspace en boekhouder enzo. Moet ik dan een startkapitaal op mijn bedrijfsrekening overschrijven (als er kapitaal overblijft moet ik daar dan belastingen op betalen op het einde van het jaar) of als ik iets wil aankopen doe ik dit gewoon met geld van mijn persoonlijke rekening?
markn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 17 Feb 2011, 13:26

Wat betreft uw vraag mbt de investering: zie mijn voorgaande post (in uw quote!)

De verschuldigde belasting hangt niet af van het kaptiaal dat op de bedrijfsrekening staat op het einde van het boekjaar. (Indien dat het geval is, dan is mijn rekening per 31/12/AJ steeds 0,00 EUR. Je zal daarentegen WEL belasting betalen op het positieve verschil tussen de opbrengsten - de AANVAARDE kosten (auto = 75%, resto = 69%, ...).

Dus stel dat je opbrengsten 5000 EUR zijn, en je koopt een dienst van een boekhouder aan van 2000 EUR, dan zal je belasting betalen op 3000 EUR. In het geval van een PC (=investering) moet je de kost afschrijven over de economische levensduur. (aangenomen = 3 jaar). Dat maakt: Opbrengsten 5000 EUR - 666,67 EUR (2000 / 3jaar) = 4.333.33 EUR waarop belastingen betaald zullen worden.

In een zelfstandige activiteit heb je geen verplicht kapitaal. Er is immers geen balans.... (tenzij je wenst om gebruik te maken van dubbel boekhouden). Waar het hier over gaat is het grote verschil tussen de onderneming en de vennootschap. in een onderneming (PB) is er geen juridische "muur" tussen privé en beroeps, waar dat bij een vennootschap wel is.

Voorbeeld, indien je een vennootschap zou hebben en je koop een PC aan van 2000 EUR dewelke je met privémiddelen betaald. Dan dient je vennootschap dit terug te betalen. Immers de vennootschap heeft een schuld aan de privépersoon.

Indien je in de PB een PC aankoopt van 2000 EUR, die je volleidg beroepsmatig gebruikt, is er geen schuld van je onderneming aan de privépersoon.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor markn » 09 Mrt 2011, 16:56

Bedankt Sven voor alle info.

Ik heb nu net mijn ondernemingsnummer aangevraagd. Dit kostte mij ~70€. Om dit te kunnen betalen, schrijf ik eerst een startbedrag over van mijn priverekening naar mijn ondernemingsrekening om vervolgens van die rekening te kunnen betalen? Dit zal zowat de enige kost zijn die ik voorlopig heb :) Dus veel meer zou ik niet overschrijven op mijn ondernemingsrekening.
markn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 11 Mrt 2011, 18:26

markn schreef:Bedankt Sven voor alle info.

Ik heb nu net mijn ondernemingsnummer aangevraagd. Dit kostte mij ~70€. Om dit te kunnen betalen, schrijf ik eerst een startbedrag over van mijn priverekening naar mijn ondernemingsrekening om vervolgens van die rekening te kunnen betalen? Dit zal zowat de enige kost zijn die ik voorlopig heb :) Dus veel meer zou ik niet overschrijven op mijn ondernemingsrekening.

En hopelijk kan je nu alle kosten betalen via je inkomsten hé :D
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor greyfox » 27 Apr 2011, 14:35

Om hier even op in te pikken...
Als ik het goed begrijp is het dus belangrijk om kosten te maken.
Indien ik mijn bijberoep thuis zou uitoefenen, kan ik ook internetkosten/stroomkosten/autokosten doorrekenen in de onderneming, om niet te veel 'winst' te maken? Want op dat laatste betaal ik toch 50% belasting?

Is zo'n doorrekening mogelijk voor een leek, belastingbrief-gewijs dan? Of wordt zoiets toch best aan boekhouder uitgegeven? Kwestie van alle getallen op de juiste plaats in te vullen...

En wat kost een gemiddelde boekhouder jaarlijks? (pm mag ook als hier een taboe over bestaat)

Alvast bedankt
greyfox
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 27 Apr 2011, 19:17

ik zal later de tarieven hier posten. (Boekhouders moeten zich min of meer aan bepaalde prijzen houden, dus daar is geen geheim over)

Kosten maken is niet het juist woord :D. Maar waarom zou je de kosten die je toch hebt, en die je in principe gebruikt voor het uitoefenen van je activiteit (of toch een % ervan) niet mogen inbrengen?

Kosten van een huis kunnen vaak een toffe aftrekpost zijn, maar je moet hier wel mee opletten. Iemand die bv huurt kan dit niet zomaar. In de meeste huurcontracten is namelijk opgenomen dat er geen beroepsactiviteit mag worden uitgevoerd (omdat de verhuurder hier anders op belast zal worden).

Werderom is het elke zaak verschillend bekijken en kijken waar er ruimte is voor optimalisatie.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Vincentcnbres » 12 Aug 2011, 07:08

Ik denk dat Sven je hier heel gedetailleerd gaat kunnen over inlichten
Vincentcnbres
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 12 Aug 2011, 09:10

Vincentcnbres schreef:Ik denk dat Sven je hier heel gedetailleerd gaat kunnen over inlichten

Met wat? :D
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor SandraSmit » 25 Sep 2011, 15:57

Sven schreef:
markn schreef:Bedankt Sven voor alle info.

En hopelijk kan je nu alle kosten betalen via je inkomsten hé :D

haha dat is wel te hopen ja..

gr,
Sandra
SandraSmit
Recruit
Recruit

Berichtdoor Matthias.H » 23 Feb 2012, 11:55

Ik denk dat hier de kosten voor het opstarten van een eenmanszaak zeer licht opgevat worden.
Je dient belastingen te betalen, huur, verzekeringen, loon ( je moet van iets leven), etc
Hier heb je een overzicht van alle mogelijke kosten.

Moderated By: maartentk

Gelieve de eigen reclame binnen de perken te houden.. Je kan altijd een link in je signature zetten of in je profiel.
Matthias.H
Recruit
Recruit

Vorige

Terug naar Een zaak opstarten