Sven schreef:markn schreef:De belastingen worden dus verrekend met de personenbelasting, dit gebeurt dus 1x per jaar. Als ik net voor de jaarrekening mijn winst investeer in een grotere voorraad zodat er 0€ op mijn rekening staat dan veronderstel ik ook dat ik geen belastingen moet betalen?
In de personenbelasting dien je geen jaarrekening op te stellen en te publiceren. Je kan best wel een overzicht van de opbrengsten en kosten opstellen om bij de aangifte te voegen.
Of je belasting betaalt of niet hangt NIET af met hoeveel geld er op het einde van het jaar op je rekening staat. Wel met het verschil tussen de belastbare opbrengsten en de aftrekbare kosten.
Indien je een machine (lees investering) aankoopt zal je deze moeten afschrijven over de vermoedelijke economische duur. (3 / 5 jaar). Waardoor niet onmiddellijk het volledige bedrag van je investering in aanmerking komt als aftrekbare kost. Maar het is dus wel een manier om de belastbare winst op het einde van het jaar te verkleinen.
(Opmerking: indien je een pc aankoopt, en deze ook privématig gebruikt, kan ENKEL het (geraamde) beroepsgebruik in aftrek genomen worden!)
En wat als ik een eenmanszaak in bijberoep heb met vrijstelling van btw (omzet < 6000€): Er staat op het einde van het jaar 3000€ op mijn bedrijfsrekening. Ik koop een pc aan van 2000€. Dan moet ik toch enkel belastingen betalen op de 1000€ die overblijft op mijn rekening?
In het begin zou ik geen investeringen moeten doen. Enkele kleine kosten zoals webspace en boekhouder enzo. Moet ik dan een startkapitaal op mijn bedrijfsrekening overschrijven (als er kapitaal overblijft moet ik daar dan belastingen op betalen op het einde van het jaar) of als ik iets wil aankopen doe ik dit gewoon met geld van mijn persoonlijke rekening?