Ik ben aan het denken om een eenmanszaak te beginnen als bijberoep. Het gaat om het verkopen van goederen met een prijs tussen de 5€ en 200€ die met de post kunnen verstuurd worden. Ik heb reeds via Ebay en consoorten getest of er animo is naar de producten en dit is het geval, vandaar dat ik als bijberoep zou willen starten.
Ik ben reeds enkele dagen op zoek naar info maar ik heb nog enkele vraagjes en hopelijk kunnen jullie mij helpen:
- Is het sowieso best voor een eenmanszaak te beginnen? Ik zou dit alleen doen, en zeker als bijberoep (toch in het begin). Mijn investeringen zijn miniem: kleine voorraad, verkoop via Internet (website en dergelijke onderhoud ik zelf), geen personeel, ik kan alles van thuis regelen. De "winst" (omzet min kostprijs goederen) zou ongeveer 5000€ bedragen het eerste jaar (daarvan moet ik nog btw betalen + boekhouder), jaar daarop zou dit gemakkelijk kunnen verdubbelen.
- Hoeveel kost het om een eenmanszaak te beginnen puur en alleen voor administratie? Dus btw nummer, KvK, enz. ?
- Hoeveel kost een boekhouder per jaar? Het gaat over een 200-tal facturen voor het eerste jaar die ik zelf bijhoud en aanmaak. Offertes geef ik zelf, voorraad hou ik zelf bij, enz.
- Heeft er iemand ervaringen met Exact Online? Is dit rendabel met een kleine onderneming als bijberoep? Zijn er boekhouders die hier mee werken?
- Is dit gemakkelijk te combineren met de personenbelasting als ik een eenmanszaak begin? Ik heb zo de indruk dat alles in elkaar overloopt en men geen overzicht zal hebben.
Dit is het zowat. Alvast bedankt voor de moeite