Opstarten eenmanszaak -> kosten??

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Opstarten eenmanszaak -> kosten??

Berichtdoor markn » 04 Jan 2011, 13:12

Dag forumgebruikers,

Ik ben aan het denken om een eenmanszaak te beginnen als bijberoep. Het gaat om het verkopen van goederen met een prijs tussen de 5€ en 200€ die met de post kunnen verstuurd worden. Ik heb reeds via Ebay en consoorten getest of er animo is naar de producten en dit is het geval, vandaar dat ik als bijberoep zou willen starten.

Ik ben reeds enkele dagen op zoek naar info maar ik heb nog enkele vraagjes en hopelijk kunnen jullie mij helpen:

- Is het sowieso best voor een eenmanszaak te beginnen? Ik zou dit alleen doen, en zeker als bijberoep (toch in het begin). Mijn investeringen zijn miniem: kleine voorraad, verkoop via Internet (website en dergelijke onderhoud ik zelf), geen personeel, ik kan alles van thuis regelen. De "winst" (omzet min kostprijs goederen) zou ongeveer 5000€ bedragen het eerste jaar (daarvan moet ik nog btw betalen + boekhouder), jaar daarop zou dit gemakkelijk kunnen verdubbelen.

- Hoeveel kost het om een eenmanszaak te beginnen puur en alleen voor administratie? Dus btw nummer, KvK, enz. ?

- Hoeveel kost een boekhouder per jaar? Het gaat over een 200-tal facturen voor het eerste jaar die ik zelf bijhoud en aanmaak. Offertes geef ik zelf, voorraad hou ik zelf bij, enz.

- Heeft er iemand ervaringen met Exact Online? Is dit rendabel met een kleine onderneming als bijberoep? Zijn er boekhouders die hier mee werken?

- Is dit gemakkelijk te combineren met de personenbelasting als ik een eenmanszaak begin? Ik heb zo de indruk dat alles in elkaar overloopt en men geen overzicht zal hebben.

Dit is het zowat. Alvast bedankt voor de moeite ;)
markn
Rookie
Rookie

Re: Opstarten eenmanszaak -> kosten??

Berichtdoor cookie » 06 Jan 2011, 12:54

Ik denk dat Sven je hier heel gedetailleerd gaat kunnen over inlichten ;)
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Sven » 06 Jan 2011, 22:49

cookie schreef:Ik denk dat Sven je hier heel gedetailleerd gaat kunnen over inlichten ;)

Eigelijk is het toch moeilijk om zo op basis van een paar zinnetjes te zeggen wat men het beste kan doen.

De voor en nadelen van een eenmanszaak en een onderneming staan hier al op het forum. Die kan je daar raadplegen. :D

Indien we spreken van een netto winst van 5.000 en nadien 10.000 euro valt het misschien te overwegen (vanuit fiscaal oogpunt) om voor een onderneming te kiezen. Immers in de PB zal je per belastbare euro, hoofd en bijberoep samen, die je verdient boven de 34.330,00 euro (AJ2010) 50% terug betalen aan de staat.

Uiteraard zal het oprichten van een vennootschap wel meer kosten dan een eenmanszaak (vrijwel kosteloos...), zo denk ik aan notariskosten in bepaalde gevallen, (boekhouder), publicatiekosten, ...
De kosten een boekhouder kunnen inderdaad beperkt worden als je veel zelf verwerkt.

Wat betreft de aangehaalde software, Exact online. Ik ken geen kantoren die hier mee werken. Naar mijn mening is een goed boekhoudpakket geen kost maar een investering.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor markn » 07 Jan 2011, 10:07

Bedankt voor uw reply Sven.

Ik zou toch opteren voor een eenmanszaak. Ik ben van plan om klein te beginnen en grote risico's kan ik mij niet permitteren want ik heb net gebouwd.

Van die 5000€ "winst" zou ik wel nog een aantal zaken moeten betalen zoals webhosting, domeinnamen, boekhouder, etc. Mijn winst zou ik de eerste jaren sowieso in mijn bedrijf laten.

Ik had graag geweten hoeveel een boekhouder "ongeveer" kost voor ongeveer 200 facturen per jaar. Dus de boekhouder zou dan btw aangifte moeten doen (is dit nodig per kwartaal bij 1manszaak?), jaarrekening, enz. Is het ook mogelijk om bvb alle facturen als pdf door te sturen of ergens op een webspace te plaatsten zodat ik niet telkens terplaatse naar de boekhouder moet gaan?

Hoeveel kost het om een eenmanszaak te beginnen puur en alleen voor administratie? Dus btw nummer, KvK, enz. ?

Bedankt!
markn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 07 Jan 2011, 13:25

De keuze van de vorm hangt niet alleen af van fiscale aspecten... ;)

De kosten van een boekhouder... check pm!
Als kleine onderneming zal je inderdaad een BTW-aangifte opstellen per kwartaal, en dien je GEEN jaarrekening op te maken en te publiceren.

De kosten om te starten als zelfstandige in bijberoep liggen < 100 euro.
(sociale bijdragen niet meegerekend)

groeten,
Sven
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor markn » 08 Jan 2011, 17:00

Thanks Sven!

Stel nu dat ik 2500€ over hou op het einde van het boekjaar, dien ik hierop belastingen te betalen als dit op de rekening van mijn onderneming blijft? Zolang ik mijzelf geen winst uitkeer moet ik er geen belastingen op betalen me dunkt? Ik weet dat dit bij een vennootschap zo is, maar bij een eenmanszaak ben ik niet zeker..
markn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 09 Jan 2011, 12:18

Je zal belasting betalen op die 2500 EUR.

Omgekeerd is het ook mooi hoor in de pb. Stel dat je op het einde van het jaar 1000 EUR verlies hebt, dan kan dit gecompenseerd worden met je inkomen in hoofdberoep.

Op inkomen moet je altijd belastingen betalen. Er zit wel een belangrijk verschil tussen ondernemingen en vennootschappen. Zo zal je in de pb al snel belast worden tegen 40 à 50% afhankelijk van je inkomen in hoofdberoep. Terwijl een (kleine) vennootschap die kan genieten van het verlaagd opklimmend tarief voor de eerste 25.000 EUR (enkel inkomsten uit bijberoep) maar 24,98% belastingen moet betalen.

U rekent het snel uit hé! ;)

opmerking; zoals hierboven aangehaald zijn de oprichtingskosten, en jaarlijks terugkomende kosten hoger voor een vennootschap, die compenseren dan de winst aan belastingen.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor markn » 09 Jan 2011, 16:14

De belastingen worden dus verrekend met de personenbelasting, dit gebeurt dus 1x per jaar. Als ik net voor de jaarrekening mijn winst investeer in een grotere voorraad zodat er 0€ op mijn rekening staat dan veronderstel ik ook dat ik geen belastingen moet betalen?
markn
Rookie
Rookie

Berichtdoor Sven » 09 Jan 2011, 16:23

markn schreef:De belastingen worden dus verrekend met de personenbelasting, dit gebeurt dus 1x per jaar. Als ik net voor de jaarrekening mijn winst investeer in een grotere voorraad zodat er 0€ op mijn rekening staat dan veronderstel ik ook dat ik geen belastingen moet betalen?

In de personenbelasting dien je geen jaarrekening op te stellen en te publiceren. Je kan best wel een overzicht van de opbrengsten en kosten opstellen om bij de aangifte te voegen.

Of je belasting betaalt of niet hangt NIET af met hoeveel geld er op het einde van het jaar op je rekening staat. Wel met het verschil tussen de belastbare opbrengsten en de aftrekbare kosten.

Indien je een machine (lees investering) aankoopt zal je deze moeten afschrijven over de vermoedelijke economische duur. (3 / 5 jaar). Waardoor niet onmiddellijk het volledige bedrag van je investering in aanmerking komt als aftrekbare kost. Maar het is dus wel een manier om de belastbare winst op het einde van het jaar te verkleinen.

(Opmerking: indien je een pc aankoopt, en deze ook privématig gebruikt, kan ENKEL het (geraamde) beroepsgebruik in aftrek genomen worden!)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor DenisDenis » 06 Feb 2011, 18:36

vergeet ook niet dat er gemeente- en provincie belastingen moeten worden betaald!

Die gemeentebelasting had ik wel al eens van gehoord, maar provincie belasting had ik nog nooit van mijn leven van gehoord...

Het exacte bedrag zal je moeten navragen in je gemeente/provincie.
DenisDenis
Recruit
Recruit

Volgende

Terug naar Een zaak opstarten