Overschakeling rechtsvorm

Alles over de BVBA, NV, VOF, ... Pros en contra's, verplichtingen, etc.

Moderators: cookie, Sven

Overschakeling rechtsvorm

Berichtdoor sylaro » 09 Sep 2008, 07:28

Dag allemaal,

Ik ben er bijna uit wat te kiezen. Ik zal klein beginnen met een eenmanszaak omdat ik alleen zal werken (softwareontwikkeling). Nu mijn vraag.

In hoeverre kan ik vooraf bepalen wat ik, indien ik later eventueel meer mensen in dienst neem (al dan niet vennoten), allemaal hoef te wijzigen en herbepalen indien ik overschakel naar bijvoorbeeld een BVBA? Wat kost mij dit?
sylaro
Recruit
Recruit

Re: Overschakeling rechtsvorm

Berichtdoor woll » 11 Sep 2008, 07:23

Het komt er in eerste instantie op aan jouw statuten op een degelijke manier op te gaan bouwen. Je kan zeker en vast in je statuten plaatsen dat je bijvoorbeeld door algemene vergadering nieuwe mensen, of dat vennoten moeten zijn of niet kies je zelf, kan aanstellen en inlijven. De beste manier is je statuut zelf opbouwen en dan naar een boekhouder stappen om dit te laten nalezen en corrigeren. Ongetwijfeld zijn er nog achterpoortjes die je zelf niet wist of dat je vergeten was in te voegen. Dit kost je wel wat maar ...goed begonnen is half gewonnen! ^^

Ik heb een tijd terug vernomen van een boekhouder/fiscalist dat de overschakeling van VOF naar BVBA een 3000 euro kost.
woll
Recruit
Recruit

Berichtdoor cookie » 18 Sep 2008, 16:30

ik heb hiervoor een interessant en zeer uitgebreid document staan, ga je zeker interessant vinden
url waar ik dit gevonden heb is :

http://www.vdvaccountants.be/_extra/fil ... tschap.pdf
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor netec » 06 Okt 2008, 19:28

Woll, van eenmanszaak naar BVBA kostte me ook het bedrag in jouw grootte-orde. Vrij schandalig vind ik. Moet je al veel verdienen om die stap te zetten :-(
netec
Recruit
Recruit

Berichtdoor maartentk » 06 Okt 2008, 19:37

verklaar je failliet en begin dan opnieuw ? :)
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Terug naar Rechtsvormen