Privé auto gebruiken voor de zaak

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Re: Privé auto gebruiken voor de zaak

Berichtdoor tasari » 06 Feb 2009, 22:51

Sven schreef:Ik heb je berichtje wat laat gelezen.

Ik edit morgen deze post met een voorbeeld!

Bedankt Sven ! Want alles is me duidelijk behalve dat auto-gedeelte pffff..
tasari
Newbie
Newbie

Berichtdoor Sven » 07 Feb 2009, 00:03

Ja dat klopt, de fiscaliteit en de auto is zoals water en vuur. Voorzichtigheid is altijd aangeraden.

(ik realiseer me net dat ik nog geen voorbeeld gepost heb. Ik maar hier zo snel mogelijk werk van. maar zoals jullie allemaal wel weten is zelfstandig zijn hard werken! :D )
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Sven » 08 Feb 2009, 17:49

1) Je hebt een eigen wagen:

- aantal km x 0,15 euro x gewerkte dagen = verplaatsingskost woon-werkverkeer

- verplaatsing naar klanten in bijberoep kan je ook forfaitair bepalen, maar je kan hier ook de werkelijke kosten van bepalen. Tankbonnetjes, parkingbonnetjes, carwash... x 75%

2) Je hebt een bedrijfswagen:

Afstand van het werk = -25 = 5.000 km x 0,15
Afstand van het werk = +25 = 7.500 km x 0,15

Ook hier kan je werkelijke kosten bewijzen zoals parkingskosten, maar ik raad je aan om niet meer de beroepsverplaatsingen van het bijberoep aan te geven daar het belastbaar voordeel van alle aard derhalve ook omhoog zal gaan.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor tasari » 28 Feb 2009, 21:43

Nog voor de allerlaatste zekerheid :)

Persoonlijke wagen (geen bedrijfswagen), wordt dus deels gebruikt voor "zelfstandige" (in bijberoep).
Ik wil het niet bewijzen (te lage kosten voor aan forfaitaire te komen)..

Dus is ... km maal 0.15 euro in te brengen in de boekhouding als "kost" (dus geen recuperatie btw).
Maar je kan ook nog deel financieringskosten (lening op afbetaling) van de auto inbrengen, juist ?

Dank bij voorbaat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tasari
Newbie
Newbie

Berichtdoor Sven » 01 Mrt 2009, 21:06

tasari schreef:Nog voor de allerlaatste zekerheid :)

Persoonlijke wagen (geen bedrijfswagen), wordt dus deels gebruikt voor "zelfstandige" (in bijberoep).
Ik wil het niet bewijzen (te lage kosten voor aan forfaitaire te komen).

Dus is ... km maal 0.15 euro in te brengen in de boekhouding als "kost" (dus geen recuperatie btw).
Maar je kan ook nog deel financieringskosten (lening op afbetaling) van de auto inbrengen, juist ?

Dank bij voorbaat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het is echt moeilijk om hier soms iets van te begrijpen :D

Je zegt: Ik wil mijn kosten niet bewijzen daar ik niet boven de forfait uitkom.
Als dit inderdaad het geval is, dan kan hoef je als zelfstandige ook helemaal NIETS van de auto in kost in te brengen daar je de boekhouding toch niet zal gebruiken om je kosten te bewijzen.

Hetzelfde geldt voor de financieringskosten. Deze kan je inderdaad (prorata woon-werkkm) inbrengen in je boekhouding, maar indien je opteert voor de forfait, heb je hier helemaal NIETS aan.

En dan een volgende opmerking, speciaal voor u Tasari omdat je ze CONSTANT door elkaar haalt.

BTW en personenbelasting/vennootschapsbelasting zijn 2 VERSCHILLENDE zaken!!!!!!!!!!
Als je zegt, 0,15 euro in brengen in boekhouding als kost, dan heeft dit absoluut niets te maken met recuperatie BTW. (toch niet in de zin die jij bedoelt)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor tasari » 01 Mrt 2009, 21:37

Sven schreef:
tasari schreef:Ik wil het niet bewijzen (te lage kosten voor aan forfaitaire te komen).

Het is echt moeilijk om hier soms iets van te begrijpen :D

Neen een geluk je begrijpt die ene zin, ik heb ze niet juist geschreven !!! pfff tekort aan slaap...

Je zegt: Ik wil mijn kosten niet bewijzen daar ik niet boven de forfait uitkom.
Als dit inderdaad het geval is, dan kan hoef je als zelfstandige ook helemaal NIETS van de auto in kost in te brengen daar je de boekhouding toch niet zal gebruiken om je kosten te bewijzen.

Hetzelfde geldt voor de financieringskosten. Deze kan je inderdaad (prorata woon-werkkm) inbrengen in je boekhouding, maar indien je opteert voor de forfait, heb je hier helemaal NIETS aan.

Dit stond toch in die brochure, alles zit inbegrepen in forfaitaire behalve financieringskosten en mobilofoon.

En dan een volgende opmerking, speciaal voor u Tasari omdat je ze CONSTANT door elkaar haalt.

BTW en personenbelasting/vennootschapsbelasting zijn 2 VERSCHILLENDE zaken!!!!!!!!!!
Als je zegt, 0,15 euro in brengen in boekhouding als kost, dan heeft dit absoluut niets te maken met recuperatie BTW. (toch niet in de zin die jij bedoelt)

Wat ik denk dat je bedoelt is dat je het enkel kan ingeven in de personenbelasting als kost (dus geen uitbetaling! niets met boekhouding zelf te maken). Dus helemaal anders dan inbrengen van gas ofzo !
Ik denk dat ik deze keer juist ben !
tasari
Newbie
Newbie

Berichtdoor Sven » 02 Mrt 2009, 12:28

tasari schreef:Dit stond toch in die brochure, alles zit inbegrepen in forfaitaire behalve financieringskosten en mobilofoon.

Dit klopt ook, en dat is ook wat ik bedoel met mijn reactie. Je hebt inzake PB de keuzen, OFWEL kies je voor Forfait, OFWEL kies je voor het bewijzen van je beroepskosten.

Indien je je beroepskosten bewijst dien je alle bonnetjes te verzamelen en te bewaren, en geef je deze netjes in (bv in de excel die ik hier ergens gepost heb). Indien je je beroepskosten bewijst kan je ook het aantal werkkm x 0,15 eur inbrengen in je boekhouding om zo de kosten te doen stijgen.

Het spreekt voor zich dat indien je door het bewijzen van je beroepskosten niet boven de forfait uitkomt, je je kosten niet zal bewijzen aangezien je hier "verlies" door doet. Wat je in dit geval dan nog wel dient te doen zijn BTW aangiftes indienen voor alle aankoopfacturen (waarvan de kost dus in totaal lager is dan de forfait) om zo de BTW te recupereren.

tasari schreef:Wat ik denk dat je bedoelt is dat je het enkel kan ingeven in de personenbelasting als kost (dus geen uitbetaling! niets met boekhouding zelf te maken). Dus helemaal anders dan inbrengen van gas ofzo !
Ik denk dat ik deze keer juist ben !

Neen, :D wat ik bedoel is dat jij aftrekken ivm BTW en inbrengen in de boekhouding steeds door elkaar haalt in je post hier op het forum.

AankoopFactuur = KOST + BTW
BTW --> recupereren via BTW-aangifte
KOST --> in Personenbelasting (of desgevallen vennootschapsbelasting)
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor tasari » 22 Mrt 2009, 11:52

Sven schreef:AankoopFactuur = KOST + BTW
BTW --> recupereren via BTW-aangifte
KOST --> in Personenbelasting (of desgevallen vennootschapsbelasting)

Ja, ik had dit verward. Maar allemaal duidelijk nu.

Eén opmerking.. als de auto voor start zelfstandige gekocht is kan je NIET de BTW recupereren !
Maar dus je aankoopprijs (dus met btw) kan je wel volledig op bvb 5 jaar afschrijven EN je kan dit aangeven in de personenbelasting (opgepast indien je pas in augustus begon, dan maar 5/12 van afschrijving van bedrag).

Regels afschrijving : aankoopprijs X 20% (op 5 jaar) X 25% (beroepsmatig) x 75% (beperking van de belastingen !!) x 12/12 (in mijn geval gans jaar) = afschrijfwaarde

Daarnaast heb je nog de forfaitaire woon/werkverplaatsing kosten : xxxx km x 0.15 euro (in mijn geval is het thuis het werk, dus nihil)

Daarnaast nog de beroepsmatige kosten. Zijn de verplaatsingen naar de klanten / leveranciers / beurzen / etc.. Maar deze moet je wel bewijzen. Dus 75% van deel beroep van :

* verzekeringspremie
* verkeersbelastingen
* onderhoudskosten
* kosten voor technische controle
* de bijdragen aan organisaties voor pechverhelping;
* etc

Maar wel 100% :
* brandstofkosten (gelezen tip : bonnetjes bijhouden en 1x per maand factuur gaan vragen, BTW recupeerbaar)
* financieringskosten (enkel de interesten van deel beroep !)

Nadeel als je kosten inbrengt voor de wagen, latere verkoop dan wordt deel beroep belast aan 16.5%

Dus ik denk dat het bewijzen veeel interessanter is... pffff..

Enigste twijfel... indien bewijzen van kosten, dan moet dat allemaal wel in boekhouding staat en ook betaald worden, juist ? Dus niet enkel inbrengen in belastingen..

Ja sorry... het is nogal wat die auto fiscaliteit.. pffff
tasari
Newbie
Newbie

Berichtdoor apex » 20 Apr 2009, 16:02

interessant topic.

Ik ken er niet zo heel veel van maar wij zitten in de volgende situatie:

mijn vriendin heeft nu ongeveer een half jaar een vertaalbureau in bijberoep. In hoofdberoep beschikt ze over een bedrijfswagen en rijd ik nog steeds onrd met mijn nogal oude wagen.

nu willen we een auto op de zaak nemen.

vermits haar leasewagen van haar hoofdberoep(golf5 2,5jr oud, 116000km) in juli wordt vervangen door een nieuwe kunnen we deze overkopen voor 8275€+BTW( +/- 10000). zal op dat moment 130000km of iets meer op staan.

echter kreeg ik deze week een aanbod voor een ford focus 5deurs 1.8D Ghia van 2008 met slechts 800km over te kopen voor 14000(buitenkansje). alleen maak ik me zorgen of we die auto wel kunnen inbrengen vermits deze laatste van een particuliere eigenaar is. wat zijn hier de nadelen van?

is het wel interessant op zich of koop ik best ineens privé een wagen zondermeer?
apex
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 20 Apr 2009, 21:20

:D Het is toch tof om te zien wat mensen soms allemaal in een zaak willen steken hé.

Ik zal de situatie voor de mensen nog een beetje verduidelijken:

Apex wil op de zaak van zijn vriendin een auto voor zichzelf kopen terwijl zijn vriendin al een bedrijfswagen heeft van het werk. Iedereen begrijpt onmiddellijk het volgende: "dit is absoluut not done" ;).

Tenzij je voor zo'n constructie een zeer geloofwaardig en solide verhaal aan de man brengt gaat de administratie gaat zoiets nooit slikken.

* kopen van een particulier, wil zeggen kopen zonder BTW. Er is maw geen recht op de beperkte (50%) aftrek van BTW. Indien je de wagen zou kopen van een onderneming, kan je het recht op aftrek wel uitoefenen. (a rato van het % van beroepsgebruik... in uw geval dus 0!)

*Gezien uw vriendin een bedrijfswagen heeft zal zij belast worden op een forfait. (afhankelijk van de afstand woon-werk op 5000 km of 7500 km). Door het aangeven van de werkelijke beroepskm die met een tweede wagen gereden worden maak je de administratie wakker, en zullen zij het forfait de hoogte laten ingaan om zo het werkelijk voordeel van de wagen te taxeren. Dit zullen jullie dan moeten vermijden door te bewijzen dat de beroepskm die in bijberoep gedaan worden ENKEL met de tweede wagen gebeuren. (lees hierover meer uitleg in mijn artikeltje op pagina 1 van deze topic.)

Ik zou een auto die nooit beroepsmatig gebruikt zal worden maw nooit in de zaak steken. Koop die auto gewoon privé. Spijtig dat je vriendin een bedrijfswagen heeft! :)

mvg,

Sven
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

VorigeVolgende

Terug naar Algemene administratie