Fre schreef:Veel onkosten maak ik eigenlijk niet, dus daarom zou ik nu graag wat meer onkosten maken.
Dat kan ik ECHT NIET snappen hé!
Het past niet thuis in deze topic, maar ik wil hier toch even op ingaan.
Indien je over geen vennootschap beschikt, zijn de onkosten die je kan inbrengen NIET beperkt voor je bijberoep!!! Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat ALLE kosten die je maakt voor zowel hoofd als bijberoep dienen ingebracht te worden!
Ik geef even een paar kleine voorbeeldjes:
- ontbijt: in plaats van naar de bakker te gaan en een brood te kopen stop je elke morgen langs een tankstation en koop je hier een koek. => Restaurantkost 69% aftrekbaar
- middagmaal: in plaats van drinken en eten van thuis mee te brengen ga je naar de delhaize en koop je daar alles. => Wederom restaurantkosten voor 69% aftrekbaar.
- ALLE parkingticketjes => Beroepskost voor 75% aftrekbaar
- Boeken mbt tot de beroepsactiviteit => beroepskost
- Water, electriciteit, ... => beroepskosten
Jongens toch... wat mij betreft zijn jullie allemaal VEEEEEEL te braaf en betalen jullie graag belastingen. Bij mij is het niet waar hoor
Mijn vriendin heeft binnenkort een nieuwe wagen nodig en nu had ik gedacht dat ik haar een wagen zou kopen, op naam van mijn bijberoep. Is dit mogelijk? Natuurlijk zou ik de eigenaar zijn.
Kan ik die wagen dan tot 75% inbrengen? Moeten die ingebrachte kosten (aankoop wagen) gespreid worden over bvb 5 jaar, dus afschrijven? Koop ik die wagen dan best aan met een lening?
Mag je om het even welke auto aankopen en inbrengen als kosten?
1. Het kan in principe niet hoor. De BP moet kunnen bewijzen dat hij het voertuigvoor zijn beroepswerkzaamheden heeft gebruikt. Bedrijfswagens en beroepskosten is zeer dun en glad ijs.
2. De kosten mbt tot een wagen (buiten brandstof, mobilofoon en financiering) zijn ten belopen van 75% aftrekbaar. (beperkt tot het beroepsgebruik)
3. De aanschaffing moet gespreid worden over de werkelijke gebruiksduur. (Theorie

)
5. De administratie mag zich niet uitlaten over de aard van de kost. U kan maw kiezen wat voor auto u zou aankopen. (het spreekt voor zich dat porsche niet kan hé!)