risicokapitaal en business angels

Strategisch inzicht om uw zaak te laten boomen

Moderators: cookie, Sven

risicokapitaal en business angels

Berichtdoor stefaanm » 29 Dec 2008, 15:12

Beste,

Ik ben nu reeds een jaar aan een innovatief project (ICT) aan het werken. Ik schat dat de beta versie ongeveer volgend jaar klaar gaat zijn.

Bij de lancering van het product ga ik op zoek moeten gaan naar kapitaal. Ik ga verschillende kosten hebben: personeelskosten;marketing;licenties;... Zelf kan ik dit nooit betalen. Ik heb wat research gedaan naar mijn opties.

Ik zie dat ik in aanmerking kan komen voor de volgende opties:
- subsidie innovatieproject (= 45% vh kapitaal, tot max 200000)
- risicokapitaalverschaffers
- eventueel business angels

Wat ik nu niet goed versta, en ook nergens informatie over terug kan vinden:
Als ik beroep doe op zo'n risicokapitaalverschaffer, en stel
- dat ik wordt goedgekeurd;
- en ik heb 1 milj euro nodig (hypothetisch);
- en ze zijn bereid 1 milj te investeren.

Wat moet dan mijn eigen inbreng zijn? Want op deze manier hebben de kapitaalverschaffers toch 100% van de aandelen? Maar als ik geen eigen inbreng heb? Wat zijn dan mijn opties? Of is het zo dat ik met dat budget dan 200000 subsidie kan ontvangen, en dan heb ik zelf 16% van de aandelen. Of gaat het anders? Want voor gratis wil ik ook niet werken.

Iemand die weet hoe dit werkt, of een cijfer voorbeeld kan geven.

Alvast bedankt!
stefaanm
Recruit
Recruit

Re: risicokapitaal en business angels

Berichtdoor Sven » 29 Dec 2008, 23:41

stefaanm schreef:- subsidie innovatieproject (= 45% vh kapitaal, tot max 200000)
- risicokapitaalverschaffers
- eventueel business angels

Stefaan,

Wat zijn je bronnen i.v.m. de aangehaalde opties? Ik heb nog nooit gehoord van de subsidie innovatieproject in België. Ook met risicokapitaalverschaffers ben ik niet vertrouwd.

Business Angels daarentegen ken ik wel. Dit is een Vlaamse organisatie die startende ondernemers die nood hebben aan kapitaal in contact brengen met privé investeerders. Dit vond ik op hun website:

Business Angels zijn (ex-) ondernemers die willen investeren in beloftevolle startende of snelgroeiende ondernemingen. Gemiddeld investeren zij tussen 25.000 en 250.000 euro.

[...]

Na enkele jaren van groei zal er dan een "exit" gegenereerd worden waarbij de aandelen terug verkocht worden aan een bepaalde meerwaarde.

Meer dan waarschijnlijk zal de verkoop van de aandelen gebeuren tegen de waarde van de aandelen op dat moment, waardoor de Business Angels hun investering omgezet zien in een meerwaarde opbrengst.

Om een beter antwoord te kunnen geven op je vraag denk ik dat je ons meer gegevens moet geven. (kapitaal nodig, duur project, ...) Je kan me ook altijd een pm sturen als je niet publiek wil gaan.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor timdl » 25 Feb 2009, 12:28

Stefaan, heb jij hier nog een update voor ons?

Business Angels is vrij onbekend voor velen onder ons vermoed ik. Graag wat meer informatie.
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor tasari » 28 Feb 2009, 21:27

Vooral hoe overtuig je die mensen :-) Want iedereen heeft wel ideetjes.. maar kunnen ze meestal niet verwezelijken wegens prijs... of is het beter klein te starten en voor de groei die business angels te vinden ?
tasari
Newbie
Newbie

Berichtdoor vinceus » 27 Jan 2010, 22:19

business angels vindt je in alle maten en gewichten.
Van pure stille partners die enkel geld investeren met het doel na enkele jaren te verdwijnen,
tot actieve partners die betrokken zijn bij elke stap die de onderneming zet.

Het belangrijkste hier is goed op voorhand nadenken over het profiel dat het best bij jou zou passen.
BIj een inbreng van zoveel geld, lijkt het me niet slecht je te laten begeleiden door een zakenbank.
Deze kent de markt en zal je de juiste contacten voorleggen, eventueel zelfs helpen met de presentatie van je zaak aan de geïnteresseerden.
Denk eraan dat hoe vroeger je grondig nadenkt, hoe meer problemen je achteraf vermijdt.
Ook juridische begeleiding lijkt me geen loze uitgave.
vinceus
Recruit
Recruit

Terug naar Ondernemingsplan en financieel plan