Ik wil op korte termijn zelfstandige willen worden in bijroep, m.a.w. een éénmanszaak. De bedoeling is dat ik een website/sms dienst ga opzetten en hiermee rijk zal worden.
1) Ik ben grensarbeider, d.w.z. ik woon in België en werk in fulltime in Nederland. Ik betaal bijgevolg loonbelasting in Nederland en enkel nog gemeentebelasting in België. Hoe zit dat nu met de inkomsten van mijn éénmanszaak? Zal ik hiervoor belastingen in België of in Nederland moeten betalen? Zelf ga ik ervan uit dat dit ik in België zal moeten betalen, en bij een éénmanszaak zou ik dan het voordeel hebben dat dit niet bij mijn loon wordt opgeteld aangezien ik daar in Nederland belastingen over betaal. Klopt dit mijn redenering?
2) Hoe zit het met mijn sociale bijdrage die ik moet betalen voor mijn éénmanszaak? De bedoeling is dat ik een website/sms dienst ga opzetten. Het is vrij onvoorspelbaar nu nog hoeveel ik hieraan ga verdienen. Dit kan gaan van 100€ per maand tot een paar 1000€ per maand. Hoe gaat dit in zijn werk? Waarover en hoeveel sociale bijdrage moet ik gaan betalen?
Groetjes Rik