Starters bvba

Ondernemers gerelateerde zaken die in geen enkel ander forum passen

Moderators: cookie, Sven

Starters bvba

Berichtdoor Christophe » 23 Feb 2011, 16:22

Hallo iedereen,

Ik heb enkele vragen ivm een starters bvba.

Kan je dit alleen opstarten? Zoniet, wat zijn de mogelijkheden?
    Kan je in het begin sociale bijdragen vermijden ivm niet zeker hoe groot de omzet zal zijn.
    Wat zijn andere vaste kosten waar je rekening mee moet houden

(fulltime, niet in bijberoep)

Thx!

Christophe
Christophe
Recruit
Recruit

Re: Starters bvba

Berichtdoor Sven » 23 Feb 2011, 20:53

ik heb op een starter bvba niet veel te zeggen. Maar wat ik te zeggen heb is duidelijk.

NIET DOEN!
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor cookie » 24 Feb 2011, 16:57

Christophe schreef:Hallo iedereen,

Ik heb enkele vragen ivm een starters bvba.

Kan je dit alleen opstarten? Zoniet, wat zijn de mogelijkheden?
    Kan je in het begin sociale bijdragen vermijden ivm niet zeker hoe groot de omzet zal zijn.
    Wat zijn andere vaste kosten waar je rekening mee moet houden

(fulltime, niet in bijberoep)

Thx!

Christophe

Dag Christophe :)

- Je kan dit alleen opstarten
- Ik vermoed dat je met een vennootschap in hoofdberoep de sociale bijdragen niet zal kunnen vermijden
- Andere kosten.. Neerlegging bij de griffie bvb

Binnen de 5 jaar moet je je kapitaal verhogen naar 18.550 euro + omvorming naar gewone bvba (nog eens notariskosten)

Je klinkt erg onzeker in je vragen. Heb je al eens een ondernemingsplan/financieel plan opgesteld? Als je full time wilt ondernemen zal je er ook van en voor moeten leven.
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor Sven » 24 Feb 2011, 18:08

cookie schreef:
Binnen de 5 jaar moet je je kapitaal verhogen naar 18.550 euro + omvorming naar gewone bvba (nog eens notariskosten)

Bovendien is de verantwoordelijkheid en de gevolgen enorm. Nogmaals. Laat een starters - bvba voor wat het is. Er zijn andere vormen die minder kosten voor mensen die niet over voldoende kapitaal beschikken.
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Christophe » 25 Feb 2011, 13:54

Dank je voor je reactie.

De 'starters bvba' zou maar een tijdelijke oplossing zijn. Momenteel ben ik bezig met een project waarvan de ontwikkeling langer duurt dan verwacht. Het idee is een soort media (foto's, muziek, video) sharing website. Niks nieuws, maar we gebruiken een unieke interface die bijzonder gebruiksvriendelijk is. Ik ben hier dag en nacht mee bezig, maar zoals gezegd duurt de ontwikkeling langer dan verwacht waardoor ik ondertussen een Engelstalig (technisch) e-book heb geschreven en dit nu zou willen uitgeven. Ik werk fulltime aan die applicatie waardoor ik ook fulltime zelfstandige het e-book zal moeten uitgeven met alle kosten die erbij komen. Het is onzeker hoeveel keer dit e-book zal verkopen, vandaar dus m'n onzekerheid ;)

Christophe
Christophe
Recruit
Recruit

Berichtdoor Christophe » 25 Feb 2011, 14:00

Sven schreef:
cookie schreef:

Bovendien is de verantwoordelijkheid en de gevolgen enorm. Nogmaals. Laat een starters - bvba voor wat het is. Er zijn andere vormen die minder kosten voor mensen die niet over voldoende kapitaal beschikken.

Zoals ...? Wat zijn de voornaamste nadelen van een starters bvba?
Christophe
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 25 Feb 2011, 17:11

Christophe schreef:Dank je voor je reactie.

De 'starters bvba' zou maar een tijdelijke oplossing zijn.

Vennootschap en tijdelijk in 1 zin is zeer gevaarlijk imo.
Een vennootschap stop je niet in 123 hé. Je moet toch nog beter overwegen.

Je hoeft niet per sé een vennootshap op te richten om kosten af te trekken... misschien is dat niet slecht voor u!
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Christophe » 01 Mrt 2011, 01:47

Vennootschap en tijdelijk in 1 zin is zeer gevaarlijk imo.

Ik drukte me verkeerd uit :? Weet eigenlijk niet hoe ik erbij kwam. Ik zat met dat tijdelijke waarschijnlijk met dat e-bookje in m'n hoofd. De bvba is natuurlijk geen tijdelijke oplossing 8-)

Ik zal misschien beter m'n situatie even uitleggen. Ik heb een website. De inkomsten zijn pakweg 1500€ / jaar. Ik heb de smaak helemaal te pakken en maak nu (fulltime) een website met meer potentieel. De ontwikkeling van deze applicatie duurt langer dan verwacht, waardoor ik een e-book heb geschreven. De inkomsten van mijn eerste website en het e-boekje zou ik graag officieel aangeven zonder al te veel kosten te moeten maken zoals sociale bijdragen, etc ... omdat de inkomsten voorlopig nog niet spectaculair zullen zijn. Ik hoop dat als ik gemiddeld 3 e-bookjes per dag verkoop ik bijna 11.000$ / jaar er zou aan verdienen ... maar dit is niet zeker. Daarom speel ik liever op safe en vandaar al m'n vragen ;)

Misschien kan je me aan de hand van deze informatie me wat beters aanraden.

Alvast bedankt! Super interessant forum trouwens. Hopelijk komen er snel meer leden.

Christophe
PS: Waar zit de beheerder trouwens? Ik had hem een PB gestuurd met een tip, maar heeft het nog niet gelezen.
Christophe
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 01 Mrt 2011, 10:25

Hoe je het ook draait of keert, van elke activiteit zullen verschillende overheidsdiensten een graantje willen meepikken.

Zo maakt het bijvoorbeeld al niet echt uit welke vorm je onderneming heeft om te bepalen hoeveel sociale bijdrage je als bedrijfsleider of zelfstandige zal betalen. Dit wordt toch berekend op de nettowinst.

Met de situatie hierboven (en het inkomen dat je verwacht <30k) is er geen uitgesproken voorkeur om te kiezen tussen een onderneming of een vennootschap. Indien je voor een vennootschap zou gaan is een BVBA de beste keuze voor u, maar de oprichting daarvan kost (1x?) geld.

Misschien moet je dan maar eens de voor en nadelen van een GCV er bij halen...
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor Christophe » 01 Mrt 2011, 16:41

Dank je voor de informatie. Een GCV kende ik eigenlijk nog niet.

Nog een vraagje, bij een vennootschap zoals een BVBA dien je minimum 2 vennoten te hebben. Hoe los je dit op als je alleen dit wilt opstarten? Wordt dit dan een EBVBA?

Bedankt voor alle informatie! :mrgreen:
Christophe
Recruit
Recruit

Volgende

Terug naar Algemene ondernemerszaken