Steeds meer bedrijven betalen facturen te laat - Unizo

Actualiteit, artikels, columns, boeken, etc.

Moderators: cookie, Sven

Steeds meer bedrijven betalen facturen te laat - Unizo

BerichtDoor cookie op 19 Jan 2009, 19:31

Het aantal wanbetalers onder bedrijven is in het laatste kwartaal van vorig jaar met 10 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van Graydon Belgium. Onder wanbetalers verstaat Graydon bedrijven die facturen meer dan 90 dagen na vervaldatum betalen of zelfs niet betalen.

Uit de cijfers van Graydon blijkt dat sinds juli vorig jaar 'plots beduidend meer bedrijven' hun facturen pas na de afgesproken vervaldag betalen. Het vierde trimester van 2008 kent in vergelijking met het vorige trimester, gezien de vakantieperiode, een normale remonte, maar komt niet terug op het vroegere niveau. In vergelijking met het vierde trimester van een jaar eerder, daalt de index met 1,16 procentpunt.
'In de praktijk betekent dit dat nog steeds twee derde van de facturen tussen bedrijven onderling tijdig worden betaald, maar dat het aantal wanbetalers stijgt naar 8,89 procent, of een relatieve stijging van 10,4 procent', benadrukt Graydon.
Volgens Graydon versterkt de negatieve trend want tijdens het derde kwartaal van dit jaar werd, in vergelijking met een jaar eerder, een stijging van wanbetalers met 9,5 procent vastgesteld.

De overheid scoort overigens niet beter. De aankondiging van de (vorige) regering waarbij de overheidsfacturen sneller zouden worden betaald, komt nog niet tot uiting. Integendeel. In het vierde trimester van het afgelopen jaar werden 23 procent van de overheidsfacturen meer dan 90 dagen na vervaldag betaald. Een absoluut record, zegt Graydon.

Bron: http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=385888
cookie
Practitioner
Practitioner

Re: Steeds meer bedrijven betalen facturen te laat - Unizo

BerichtDoor kiwi op 19 Jan 2009, 21:05

Waarvoor staat Graydon? Ik heb ook een brief gekregen van hen met bijhorend invulformulier toen ik mijn zaak opstartte. Is het interessant om dit formulier in te vullen en op te sturen?
kiwi
Rookie
Rookie

BerichtDoor Sven op 19 Jan 2009, 22:50

Ze zeggen het zelf in hun brief hé!

Vooraanstaand leverancier van handelsinformatie en marktleider in België

Ik heb in ieder geval mijn gegevens doorgespeeld. ;)
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor kiwi op 20 Jan 2009, 09:50

Ja maar wat doen ze precies met de gegevens? Wat hebben wij er aan? Is dit wel verantwoord dat ze al die gegevens verzamelen (kredietwaardigheid ed)?
kiwi
Rookie
Rookie

BerichtDoor Sven op 20 Jan 2009, 13:00

Deze gegevens verwerken ze in een database systeem en gebruiken ze voor vergelijkingen en dergelijk te maken. Ik denk ook dat je als 'klant' aan graydon kan vragen om een lijst te ontvangen met bv. alle ondernemingen binnen een ruimte van 100 km met een balanswaarde > 100k. (denk ik.)

In ieder geval duikt de naam toch veel op, dus op het gebied van kredietwaardigheid denk ik dat hier niets te vrezen valt.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Terugkeren naar Mediaboard