Student zijn, en zelfstandige in bijberoep

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Student zijn, en zelfstandige in bijberoep

Berichtdoor razor » 08 Dec 2010, 18:35

Hallo,

even mijn situatie:
sinds mijn kindertijd ben ik gefascineerd door computers. Reeds enkele jaren treedt ik op als "pc-hersteller" bij vrienden, familie, ... maar ook steeds verder, mensen die ik niet ken (die mij worden aangeraden door vrienden en familie). Ik ontvang hier geen vergoeding voor, hoogstens eens '5 euro voor te komen'. Ik sta er zelf op geen vergoeding te ontvangen, omdat ik dit altijd als hobby heb gezien. Ook ben ik reeds enkele jaren bezig met het zelf bouwen van computers.

Ik ben een 20 jarige student, niet studerend in de informatica maar wel in de wetenschappen, en zou dus graag als zelfstandige in bijberoep een zaak opstarten. Het beeld dat ik van mijn zaak voor ogen heb, is het bouwen van eigen computers (vooral gericht op studenten enerzijds, en veeleisende gebruikers anderzijds), en deze verkopen via het internet (of eventueel langs andere wegen). Zoals hierboven beschreven, heb ik ervaring in het bouwen en onderhouden van pc's.

Ik heb zelf geen diploma bedrijfsbeheer, maar heb wel een vriend (eveneens 20 jaar, student economie - handelsingenieur), die wel een diploma bedrijfsbeheer heeft, en zeer geinteresseerd is om samen met mij deze zaak op te starten.

Voor dat we deze zaak opstarten, willen we natuurlijk al onze mogelijkheden naast elkaar leggen, en de meeste gunstige eruit kiezen. We zijn al bezig met het verzinnen van oa een naam, ons 'doelpubliek' (het is namelijk de bedoeling om op maat gemaakte "studentenpc's" te bouwen, met aangepaste prijs), ... .

Wie heeft er tips ivm het opstarten van dit type zaak? Is het mogelijk/goed om reeds op deze leeftijd te beginnen? Is ons concept rendabel? Alle kritiek (positief en negatief) is welkom, ons idee staat nog in kinderschoenen, maar indien het mogelijk is willen we onze kans wagen.
razor
Recruit
Recruit

Re: Student zijn, en zelfstandige in bijberoep

Berichtdoor cookie » 08 Dec 2010, 18:58

De markt is reeds enorm verzadigd. Vele kleinere computerzaken gaan op de fles door de verschrikkelijk grote concurrentie. Je moet al een heel strak plan hebben en je kunnen onderscheiden van de concurrentie. Begin eens met een soort financieel plan op te stellen: hoeveel geld zal je er in steken en hoeveel zal je er uit terugkrijgen? Je moet ook al redelijk wat klanten hebben om dit rendabel te houden met 2 personen. Ook ga je waarschijnlijk (zeker in het begin) zeer enthousiast bezig zijn met dit project waardoor je studies er onder zullen lijden. Ik wil niet de pessimist uithangen, maar toch.. wees realistisch en denk er goed over na! :)
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor razor » 08 Dec 2010, 20:14

De markt is inderdaad enorm verzadigd, maar dat geld vooral voor kleine pc-zaken. Wij willen geen pc-winkel oprichten, maar enkel computers assembleren en verkopen (via het internet), en dan vooral gericht op studenten en onderwijsinstellingen. Wij willen onder andere goedkope, degelijke pc's aanbieden, eventueel ism hogescholen en universiteiten.

Studenten hebben andere eisen dan normale gebruikers: sowieso meer opslagruimte, maar ook een krachtigere videokaart, extra USB-poorten, ... . Echter, de pc's/laptops die nu verkocht worden als 'studentenpcs' in de pc-winkels, zijn (uit eigen ervaring) duur en ontoereikend. Een laptop van € 600 (die als 'studentvriendelijk wordt aangeboden), bestaat in werkelijk uit onderdelen die max. 300/350 EUR kosten, wat resulteert in een pc/laptop die ver onder de vereisten van sommige programma's die studenten moeten gebruiken, draait.

We willen eventueel zelfs zo ver gaan, dat enkel studenten en academici onze computers kunnen kopen. We baseren ons hier op het 'facebook'-concept: facebook was weinig nieuws (kijk hi5, myspace, ...), het grote verschil was dat facebook enkel toegankelijk was voor studenten, het was "gelimiteerd", je behoorde tot een speciale groep mensen. En dat slaat nu eenmaal aan!! Dat is op het gevoel van mensen werken ;). We willen zo op termijn een merk uitbouwen dat zijn sporen verdient heeft in de academische wereld, dus een merk dat een degelijke uitstraling heeft. En vooral: we willen goedkoop blijven!!

Financieel kan ik u weinig zeggen, daar is mijn vriend momenteel mee bezig.
razor
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 08 Dec 2010, 22:25

Vragen die je jezelf al moet stellen:

- Vennootschap of personenbelasting (zelfstandige). (Indien je met 2 bent stel ik voor om een vennootschap op te richten. GCV (opgelet risico voor onbeperkte aansprakelijkheid) of BVBA (maar als student is het waarschijnlijk moeilijk om het gewenste kapitaal bij elkaar te sprokkelen (6200 EUR om nadien te volstorten tot 18600 EUR))

- Natuurlijk, indien je een vennootschap opricht, en geen geld uitkeert aan de vennoot zullen er geen inkomsten naar je PB gaan, en kan je alles in je zaak investeren. Dit is als studen zeker aan te raden, vooral als je veel inkomsten verwacht. Indien je toch wenst te werken als zelfstandige, dan moet je uiteraard opletten om niet boven de maximum te gaan zodat je:
1 geen belastingen moet betalen en
2 (en waarschijlijk het meest belangrijke) je ouders hun recht op KINDERGELD niet verliezen.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Een zaak opstarten