Taal van de factuur

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

Taal van de factuur

BerichtDoor mieke op 07 Jul 2010, 15:57

Beste,

Ik werk van thuis uit op zelfstandige basis en heb een opdracht gekregen van een buitenlands bedrijf (gevestigd in de USA). Deze opdracht bevat voornamelijk het bieden van Online support, onderhouden van databases etc.. via de computer.
Zij vragen mij om te factureren in het Engels (dus Engelse factuur) + het bedrag in USD te bepalen (ipv euro).
Is dit rechtsgeldig? Volgens deze site: http://www.elfri.be/de-taal-van-een-factuur valt dit onder de Taalwet:

"Artikel 52 § 1 K.B. van 18 juli 1996 houdende coördinatie van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken bepaalt dat de akten en bescheiden die voorgeschreven zijn krachtens wettelijke of reglementaire bepalingen... moeten opgesteld zijn in de taal van het gebied waar hun exploitatiezetel of hun onderscheiden exploitatiezetels gevestigd zijn. Een handelszaak of onderneming in Vlaanderen dient haar facturen dus in het Nederlands op te stellen"

Ik hoor wel heel vaak van anderen dat ze hun facturen toch in het Engels opmaken, dus wou ik hier zekerheid. Ik heb zelf al zitten denken om mijn factuur tweetalig op te maken...

Alvast bedankt,
Mieke
mieke
Recruit
Recruit

Re: Taal van de factuur

BerichtDoor Sven op 08 Jul 2010, 22:36

Ik stel voor dat je voortaan je facturen in het dubbel opstelt! NL en ENG.
Zo voldoe je aan de taalwetten en is je factuur niet nietig.

Je kan een factuur opmaken in USD, maar vergeet niet dat je jouw boekhouding in EUR moet voeren!
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Terugkeren naar Algemene administratie