Tijd als investering

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

Tijd als investering

Berichtdoor francisdb » 14 Jun 2011, 11:22

Ik ga met een aantal mensen een BVBA opstarten. Het eerste jaar zou ik mezelf niet verlonen en dus via werken het recht op meer aandelen toegediend krijgen (warrants met vesting).

De vraag is hoe regel ik dit fiscaal? De andere venoten zijn momenteel zelfstandig maar ik niet. Kan ik ook best zelfstandig worden of moet ik mezelf inschrijven in het bedrijf als werknemer en een minimumverloning (of kan minder) voorzien? Hoe zit het met RSZ en dergelijke. Ik voorzie 100% van mijn tijd in de onderneming te steken.

Thanks
francisdb
Recruit
Recruit

Re: Tijd als investering

Berichtdoor Sven » 14 Jun 2011, 12:15

Je zal het beste zelfstandige worden dan...

maar ik lees 'een aantal mensen' en jezelf niet verlonen maar werken met aandelen...
Ik ken natuurlijk niet de volledige achtergrond van die beslissing en structuur, maar...
pfffffffff :) Dat gaat op termijn voor miserie zorgen!
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Berichtdoor francisdb » 14 Jun 2011, 12:47

Wat stel je voor in de plaats? Voor mij lijkt het niet logisch van eerst veel geld in het bedrijf te steken en dat dan terug aan jezelf uit te keren (minus belastingen en zo...) Het 1e jaar gaan we ook niet echt veel inkomsten hebben.
francisdb
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 14 Jun 2011, 14:52

Het zal problemen opleveren om je prestaties in aandelen uit te keren.
- Waardering aandelen?
- Krijgen deze aandelen stemrechten?
- Extra kosten aan het uitkeren van aandelen...
- ...

Ik vind het beter om elke (zelfstandige) vennoot zijn gepresteerde prestaties te laten factureren aan de vennootschap. (eventueel met een maximum aan uren). Zo zal er nadien minder snel kan op discussie zijn.

Voor mij lijkt het niet logisch van eerst veel geld in het bedrijf te steken en dat dan terug aan jezelf uit te keren

Laat dat nu toch net het leuke zijn van een vennootschap. Als aandeelhouder/vennoot investeer je in je bedrijf. Met dit werkkapitaal is het de bedoeling om zo rendabel mogelijk te zijn en geld te verdienen. Zolang het geld in de vennootschap blijft wordt je hier persoonlijk niet rijker van. Daarom ga je dit uitkeren. Hoeveel je uitkeert en onder welke vorm kan je in een vennootschap "volledig zelf" bepalen zodat je tot een optimale situatie komt waarbij je cash geld uit de vennootschap haalt en zo weinig mogelijk belastingen zal betalen.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Een zaak opstarten