Unified Communications

Website, netwerk, infrastructuur, automatisatie, hard- en software, telecom.

Moderators: cookie, Sven

Unified Communications

Berichtdoor Anne » 01 Dec 2008, 18:35

Is hier iemand mee bezig? Nuttig? Zo kostenbesparend als men zegt? Ook op kleinere schaal (20-tal pc's/telefoons...)?

Graag wat input :]
Anne
Newbie
Newbie

Re: Unified Communications

Berichtdoor kiwi » 11 Dec 2008, 14:38

Dit kwam ik tegen op ZDNet:

Unified communication: en nu allemaal samen
Wat betekent het voor uw bedrijf?

Om onze communicatie beter te doen verlopen, moeten we het heft opnieuw in eigen hand nemen en als gebruiker zélf bepalen hoe we benaderd worden. Dat is alvast het ultieme doel van unified communication, een van de belangrijkste buzzwords in ICT anno 2008. Maar wat betekent zo’n buzzword voor uw bedrijf?

Volgens onderzoeksbureaus als Gartner investeren de meeste bedrijven tot dusver voornamelijk in vijf communicatiedomeinen. Een eerste is spraak (voice), waar ook het mobiele luik toe behoort. Een tweede is voice mail, wat ondertussen uitmondde in unified messaging.

E-mail is een derde domein, aangevuld met kalender- en directorytoepassingen en een mobiele e-mail client. Een vierde poot is conferencing – zowel audio, web als video. De vijfde is instant messaging (IM) met presence-functie, die aangeeft of u beschikbaar bent.

......

Zie volledig artikel http://www.zdnet.be/smartbiz.cfm?id=89885
Gebruikers-avatar
kiwi
Rookie
Rookie

Berichtdoor Anne » 14 Dec 2008, 15:02

Inderdaad, alles via eenzelfde draad/kanaal (-:

Ik stel mij vragen bij het kostenplaatje voor een gemiddelde KMO.. QoS-switching is duur (?) en je creeërt heel wat single points of failure...Bijv. gaat het netwerk down kan je niet meer bellen. Zijn VoIP integraties even kwaliteits-vol als de oude "standaard" telefooncentrale?
Anne
Newbie
Newbie

Berichtdoor cookie » 17 Dec 2008, 12:47

Anne schreef:Zijn VoIP integraties even kwaliteits-vol als de oude "standaard" telefooncentrale?

+ goedkoper
+ zelfde nr gebruiken op verschillende locaties
+ mogelijkheden tot videotelefonie, sharen van data, etc

- onzekere kwaliteit, alhoewel dit momenteel nagenoeg dezelfde is als gewone telefonie
- veiligheid (het is internet he.. virussen, hacking, phishing, ...)
- stabiliteit (data & voice op zelfde netwerk, genoeg QoS voorzien, ups, ...)
cookie
Practitioner
Practitioner

Berichtdoor ginsys » 21 Dec 2008, 16:27

De voordelen van VOIP en een eigen telefooncentrale liggen vandaag de dag vooral op het gebied van de flexibiliteit: 't Is een computer die je naar je hand kan zetten, niet een black box telefooncentrale met beperkte mogelijkheden.

Uiteraard komen zaken als bellen via internet hier wel bij, en het zijn in bepaalde gevallen zeker voordelen, doch stara je hier niet op blind. Als je een beetje zekerheid wil hebben over een goede communicatie lijn, en wat professioneel wil overkomen (niet verbroken worden als een collega plots een download start of een zware email verstuurt; en nee QoS lost niet alles op hier), blijf je beter nog af van pure internet telefonie, en koppel je je VOIP centrale via een ISDN lijn.
Serge van Ginderachter

http://www.ginsys.be
ICT Infrastructuur voor de KMO
ginsys
Recruit
Recruit

Berichtdoor Anne » 22 Dec 2008, 09:27

Gegarandeerde kwaliteit is nog steeds een groot struikelblok en dit verlies weegt dus niet op tegen de kostenbesparing.
Ik stel me dan voor dat vooral grote internationale bedrijven hier van kunnen genieten door hun kantoren globaal te verbinden met leased lines...Dan kan je misschien wel het verschil maken denk ik zo? Geen spek voor de kleine ondernemer z'n bek dus.

Die VoIP centrale, is dat dan Asterisk? Wordt dat veel gebruikt? Ik heb dit al es uitgevoerd getest - VoIP & WLAN. Vrij catastrofaal als de draadloze verbinding niet uitstekend is.
Anne
Newbie
Newbie

Berichtdoor xeox » 02 Jan 2009, 21:39

Hm, interessant dit draadje :>

Zo'n telefooncentrale VoIP op zich (zowel hardware als software bedoel 'k dan), is dit gebruiksvriendelijk? maw, wordt hier training op aangeboden of is dit overbodig? Makkelijk beheer?
xeox
Recruit
Recruit

Terug naar ICT & Telecom