Ik weet niet of het door mij komt, maar vaak begrijp ik niets van de vragen die hier gesteld worden
Meer duidelijkheid omtrent de vraagstelling is een must voor mij om concreet op de vraag te kunnen antwoorden. Ook correcte en volledige gegevens zijn altijd welkom!
Ik ga hier zeer algemeen op je vraag antwoorden. Als je nadien nog twijfelt, dan kan je me hierover steeds nog bijkomende vragen stellen.
De algemene regel kan als volgt gesteld worden: Kosten die voorschotten zijn, behoren niet tot de mvh, en hierop moet bijgevolg geen BTW aangerekend worden.
Uiteraard moeten we stilstaan bij wat voor de BTW-wetgeving als «voorschot» wordt aanzien. Voorschotten zijn de sommen voorgeschoten door de leverancier of de dienstverrichter voor uitgaven die hij ten name en voor rekening van zijn medecontractant heeft gedaan (Wetboek, art. 28, 5°).
Wanneer die uitgaven betrekking hebben op leveringen van goederen of op dienstverrichtingen die door de leverancier bij een derde zijn besteld op naam en voor rekening van zijn medecontractant, kunnen ze slechts als voorschot worden beschouwd indien de prijs van de levering of de dienst door de derde wordt gefactureerd op naam en voor rekening van de medecontractant.
Algemene onkosten van de leverancier (zoals reiskosten, briefwisseling, telefoon, enz.) zijn in geen geval voorschotten, zelfs niet indien ze afzonderlijk aan de medecontractant worden aangerekend. Die kosten behoren tot de maatstaf van heffing.
mvg,
Sven