VOF in praktijk

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

VOF in praktijk

Berichtdoor benny_B » 15 Jan 2012, 11:51

hoi allemaal,

ik ga bij mijn huidige werkgever overstappen in een VOF. Mijn werkgever plaatst mij als externe kracht in projectopvolging bij verschillende bedrijven.

Ik maak maandelijks een factuur naar mijn "werkgever/vennoot": ongeveer 6000,-€
Ik behoud de firmawagen,gsm en tankkaart zoals nu het geval is, of is het fiscaal beter dat ik een wagen zelf bekostig, en dit kan factureren aan 0.33€/km?
klink ik naïef als ik denk de helft netto kan overhouden, en mezelf een loon van 2250,-€ uitkeer.
Het geld dat overblijft opsparen en na een 3-tal jaar de VOF ontbinden en overgaan naar een bvba met een opgespaard kapitaal
Kan ik in het kader van onze VOF ook mijn diensten ook bij derden aanwenden??

alvast bedankt voor de topic te lezen en hopelijk krijg ik hier en daar een bevestiging.

groeten,

Benny
benny_B
Recruit
Recruit

Re: VOF in praktijk

Berichtdoor Sven » 23 Jan 2012, 08:31

Hallo Benny

ik zou onmiddellijk overgaan tot het oprichten van die BVBA. Een VOF wordt eerder voor andere doeleinden gebruikt. Ook mogelijk is een GCV omdat hier ook geen startkapitaal nodig is.

Wat fiscaal het beste is ivm de bedrijfswagen hangt in de eerste plaats al af van wat voor wagen het is (waarde, verbruik, co² uitstoot.). Gelieve daarbij te noteren dat de regering onder leiding van Dit Rupo de fiscaliteit mbt wagens zwaar aanpakt!

Je kan idd de helft overhouden als je niet veel andere kosten meer zal hebben.

Waarom zou je jezelf 2.250 EUR willen uitkeren. Ik zou het minimum nemen om aan het verlaagd tarief belast te worden (in de vennootschap) en in een lagere schijf te komen in de personenbelasting. Indien je daarnaast nog extra loon nodig hebt zou ik alternatieve verloningen nemen. Daar betaal je (bijna) geen belastingen op.

groeten
Sven.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Een zaak opstarten